• Advertisement

Gezocht deelnemers onderzoek Mindfulness bij mama's met baby

Hier mag je oproepen plaatsen die gerelateerd zijn aan de forumpijlers.
Leden met 30 posts en minimaal 30 dagen lidmaatschap mogen hier posten.
Een oproep wordt na 30 dagen inactiviteit in het topic automatisch verwijderd.

Moderator: Mod_Forum_Marktplaats

Forumregels
Voorwaarden voor plaatsen oproepen in dit subforum:
  • De oproep is gerelateerd aan minimaal een van de pijlers van dit forum
  • De oproep voldoet aan de forum- en fatsoenregels
  • Je bent minimaal 30 dagen lid en je hebt minimaal 30 berichten op je teller staan
  • Oproepen waar 30 dagen geen activiteit in is, zullen automatisch opgeruimd worden
  • Beheer zal topics die niet aan de regels van dit subforum zonder bericht aan de topic-starter verwijderen

Gezocht deelnemers onderzoek Mindfulness bij mama's met baby

Berichtdoor Soofie » 15 aug 2017 20:28

Mijn collega zoekt deelnemers voor haar onderzoek over een mindfulness training voor moeders met een baby die last hebben van stress. De baby moet tussen de 3 en 18 maanden zijn en de training wordt grotendeels in aanwezigheid van de baby gegeven . Doelen van de training zijn bijvoorbeeld: aandachtiger (en daardoor sensitiever) zijn met de baby, beter voor jezelf zorgen (zonder dat het ten koste gaat van de baby), stress beter herkennen en mindfulness toepassen in momenten van stress. De trainingen worden gegeven in Amsterdam en Den Haag. Hier meer info: http://www.mindingeboorte.nl/mindful-met-je-baby

Edit: mijn collega is nu nog op vakantie en ik weet ook wel wat van het onderzoek, dus eventuele vragen kunnen aan mij gesteld worden [smile] .
Mama van een dochter (juli 2010) en een zoontje (juni 2014).

Al 7 jaar een voedende moeder.
Soofie

Hobbies: lezen

Re: Gezocht deelnemers onderzoek Mindfulness bij mama's met

Berichtdoor Mama1984 » 17 aug 2017 19:53

Klinkt als een mooi onderzoek. Helaas is mijn 'baby' inmiddels bijna 22 mnd, anders had ik me graag opgegeven!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mama van zl I, geboren op 18-09-2012, * 09/2014 en dl A, geboren op 23-10-2015
Mama1984

Hobbies: Lezen

Berichtdoor Klein duimpje » 17 aug 2017 21:06

Klinkt leuk , baby hier van 4 maanden. Moet je stress hebben? De enige stress die ik heb is werkgerelateerd, ik heb namelijk geen werk maar geen stress over baby oid

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ZL:06-08-2014
Klein duimpje

Hobbies: Lezen, haken

Berichtdoor Soofie » 18 aug 2017 08:07

Ja, het is inderdaad jammer dat die leeftijdsgrens er is. De ervaring was dat de issues die spelen bij peutertjes toch wel anders zijn dan bij baby's, en dat dat toch wat minder fijn te combineren is in één groep. Dus voor dit onderzoek een wordt volgens mij wel een strikte leeftijdsgrens gehanteerd.

En voor wat betreft de stress: ik heb het even nagekeken en in het foldermateriaal wordt genoemd dat het gaat om moeders die stress ervaren in het moederschap. Ik weet niet zeker of de stress ook vooral in het moederschap ervaren moet worden, of dat het ook algemene (bijvoorbeeld werkstress) mag zijn die een moeder van een baby ervaart. Ik weet dat mijn collega altijd telefonisch een kort interviewtje afneemt om te beoordelen of iemand binnen de onderzoeksdoelgroep past. Maar ik weet dus niet wat dan precies de criteria zijn. ik zal het haar vragen zodra ze terug is van vakantie (begin september, en de volgende training begint in oktober, althans, die in Amsterdam, Den Haag weet ik niet.)

Voor wat betreft de inhoud van de training (Mindful met je baby), denk ik dat die wel passend kan zijn, ook zonder verhoogde baby-gerelateerde stress. Je leert mediteren, je aandacht in het hier-en-nu houden, je leert dingen over je eigen innerlijke houding, en omgaan met stress in het algemeen. Mensen die weinig stress ervaren met de baby leren bijvoorbeeld om nog meer te genieten van momenten met je baby. Er zijn in de training wel een paar oefeningen die gericht zijn op het ervaren van stress met de baby; in die oefeningen zal je je misschien wat minder herkennen, of daarbij moet je een soort vertaalslag maken zodat ze toepasbaar zijn op andere vormen van stress. Het kan ook zijn dat je iets minder herkenning zou vinden in de groep, omdat de meeste moeders wel stress in het moederschap ervaren als ze naar de training komen.

Soofie

Berichtdoor Soofie » 18 aug 2017 17:45

Ik heb toch een antwoord op de vraag: De bedoeling is dat moeders een hulpvraag hebben bij hun moederschap. Soms kan het door werkstress veroorzaakt worden, maar het idee is dat het moederschap wel de hoofdvraag blijft. Dat lijkt dan toch niet van toepassing op jou, Klein Duimpje.

Soofie

Berichtdoor Huisje11 » 06 sep 2017 13:40

Zijn er kosten aan verbonden?
Moeder van een dochter 04 2011 & een zoon 06 2014
Draagconsulente ruime omgeving Den Haag. D raagsaam
Huisje11

Hobbies: ...

Berichtdoor Soofie » 08 sep 2017 17:15

nee, er zijn geen kosten aan verbonden. er wordt alleen verwacht dat je deelneemt aan het onderzoek.

Soofie

Berichtdoor lentemama » 09 sep 2017 08:42

Ik ben wel geïnteresseerd voor de den haag versie. Alleen heb ik 3 kinderen en de dag en tijd zijn dus doorslaggevend. Of mag ik de hele meute meenemen:) als ik dan nog ontspannen oefeningen kan doen dan is het een geslaagde cursus, hihi.
mama van R (4-12), C (1-15) en M (2-17)
lentemama

Hobbies: honden, lezen, reizen

Berichtdoor Soofie » 09 sep 2017 12:03

[lol] nee het is de bedoeling dat je alleen je baby meeneemt, tenminste bij 6 van de 8 sessies, de eerste en vijfde sessies zijn alleen met de moeders. Ik weet van de Amsterdam versie dat hij voor de maand oktober gepland is op de woensdagen, voor Den Haag weet ik niet zeker of er al een dag vaststaat, dat ga ik even informeren!

Soofie

Berichtdoor Wendela » 09 sep 2017 19:16

Ik ken wel mensen voor wie dit nuttig zou zijn. Ik geef graag de info door. Ik ben zelf ook groot fan van mindfulness. Had ook wel zo'n cursus willen doen samen met mn baby destijds. ;)

Maar als ik verder klik dan lees ik dat het alleen voor moeders is met een dsm diagnose. Is dat zo? Of mogen alle moeders meedoen?

Ook is me niet helemaal duidelijk wie je nou moet bellen/mailen om je aan te melden?

Je mag me ook een PB sturen hoor!
DL1 sept. '12 | DL2 mei '16
Wendela

Hobbies: paarden

Berichtdoor Soofie » 10 sep 2017 09:41

Nee hoor, dit onderzoek gaat niet over moeders met een DSM-diagnose, maar moeders met bijvoorbeeld angst of depressie of andere klachten zijn wel welkom. Het belangrijkste criterium om mee te doen is het ervaren van stress in het moederschap.

Ik denk dat je doorgeklikt hebt naar de informatie over de training Mindful met je baby die aangeboden wordt binnen de GGZ instelling waar hij ontwikkeld is? Binnen deze instelling wordt hij inderdaad wel alleen aangeboden aan moeders met een DSM diagnose OF moeders met een kindje waar iets mee aan de hand is (veel huilen, slaapproblemen, moeilijk eten, etc). Maar de training is zowel ontwikkeld voor deze 'klinische' groep als voor andere moeders, die het gewoon fijn vinden om een steuntje in de rug te krijgen bij de grote overgang, of die meer willen leren genieten van hun kindje, of beter voor zichzelf willen leren zorgen. Het hangt er dus vanaf in welke setting de training aangeboden wordt wat de doelgroep is.

Maar om terug te komen op dit onderzoek: voor meer informatie kan je terecht bij mijn collega. Haar naam, telefoonnummer en emailadres zijn te vinden in de link in de openingspost.

Zou super zijn als je de info doorgeeft [smile] .

Soofie

Berichtdoor Soofie » 10 sep 2017 12:45

Soofie:[lol] nee het is de bedoeling dat je alleen je baby meeneemt, tenminste bij 6 van de 8 sessies, de eerste en vijfde sessies zijn alleen met de moeders. Ik weet van de Amsterdam versie dat hij voor de maand oktober gepland is op de woensdagen, voor Den Haag weet ik niet zeker of er al een dag vaststaat, dat ga ik even informeren!

Ik heb inderdaad even geïnformeerd en er is inderdaad nog geen training in Den Haag gepland. Je kan wel contact met de onderzoekster opnemen (via de link in de OP), dan gaat ze kijken of er een volgende groep gepland kan worden.

Soofie

Berichtdoor Wendela » 11 sep 2017 08:23

Soofie:Nee hoor, dit onderzoek gaat niet over moeders met een DSM-diagnose, maar moeders met bijvoorbeeld angst of depressie of andere klachten zijn wel welkom. Het belangrijkste criterium om mee te doen is het ervaren van stress in het moederschap.

Ik denk dat je doorgeklikt hebt naar de informatie over de training Mindful met je baby die aangeboden wordt binnen de GGZ instelling waar hij ontwikkeld is? Binnen deze instelling wordt hij inderdaad wel alleen aangeboden aan moeders met een DSM diagnose OF moeders met een kindje waar iets mee aan de hand is (veel huilen, slaapproblemen, moeilijk eten, etc). Maar de training is zowel ontwikkeld voor deze 'klinische' groep als voor andere moeders, die het gewoon fijn vinden om een steuntje in de rug te krijgen bij de grote overgang, of die meer willen leren genieten van hun kindje, of beter voor zichzelf willen leren zorgen. Het hangt er dus vanaf in welke setting de training aangeboden wordt wat de doelgroep is.

Maar om terug te komen op dit onderzoek: voor meer informatie kan je terecht bij mijn collega. Haar naam, telefoonnummer en emailadres zijn te vinden in de link in de openingspost.

Zou super zijn als je de info doorgeeft [smile] .

Oke dank je wel! Ik ga het zeker doorgeven aan een aantal mensen! Succes met het onderzoek. [smile]
DL1 sept. '12 | DL2 mei '16
Wendela

Hobbies: paarden

Keer terug naar Oproepen