Het leven van je kind vereenvoudigen

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door tante Toos » 07 mei 2016 07:50

Wat een fijn draadje. Ik ben er heel erg voor.
Maar ik leef zelf ook zo. Geen nieuws (al 15 jaar niet meer!) Heerlijk!
Hij is nu 3 maar mochten daar vragen over komen dan gaan we toch samen achter Internet om te kijken wat heb bezighoud en dan op dat moment er over praten. Maar niet zelf meegeven.
Weinig dingen doen ook. Waar ik eerst mijn dag volpropt doe ik nu minder en minder.
Ik vraag hem en mezelf ook vaak de vraag waar hebben wel nù zin in om te doen. En daar gaan we dan heen of gaan we doen. Heel vaak geeft hij aan thuis te willen blijven en met de autos oid. Nee van mij hoeft sport clubjes en al die activiteiten ook niet.
Weinig speelgoed is hier niet aan de orde.. We hebben.zo.vreselijk.veel.
Ik heb daarin tegen vrij weinig spullen. Tijd om zijn spul eens onder de schop te nemen.

Ik denkt dus zeker dat vereenvoudigen realistisch is en iets wat goed is voor je
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

salapio

Berichten: 3811
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:11

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door salapio » 07 mei 2016 09:07

Ik sluit me aan bij Violette en mamaMarije.

In 2014 verzamelden we kinderkleding/babydekens etc voor een Bosnische kennis en mijn oudste zoon heeft het nu nog over de Bosnische overstroming en tekende toen vaak overstroomde rivieren. Het heeft dus idd een heftige impact (hij was toen net 4), maar het hoort wel bij de wereld waarin kinderen leven.

Dus jeugdjournaal mogen ze hier kijken, maar wel onder begeleiding en zo nodig spreken we na. Ik vind een maatschappelijk bewustzijn ongelooflijk belangrijk en lief gelukkig ook. Dus ze zullen aan de eettafel ook wel het nodige meekrijgen [grin].

Het materialistische vind ik wel een verschrikking en ondanks meermalen grootouders te instrueren... hardleers... binnenkort ga ik uiteten met mn mams en dan maar weer eens opnieuw. Moeilijkheid is dat ze het snapt, ermee eens is, maar du moment kan ze geen nee zeggen - en inmiddels weten onze snodaards dat [rolleyes].

De buitenschoolse activiteiten zijn in de VS denk ik wel anders dan hier. Maar ook daar herken ik het een en ander. Leuk hoor voetbal voor een 6 jarige, maar die trainen dus al 2x per week én spelen competitie [crazy]. Gelukkig is T voorlopig blij zat met judo en zwemles en ik hoop dat hij daarna voor rugby wil gaan (gewoon trainen en pas met 10 wedstrijden)... Maar soms ontkom je er dus niet aan als je kind perse wil voetballen: en wat doe je dan? Mee met de ratrace of je kind iets ontzeggen wat hij het allerliefst doet? Nog los van de consequenties op het gezin...
M (2007), T (2010), S (2012), L (2013)


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door WZK » 07 mei 2016 13:01

Ik weet het niet. Eraan ontkomen doe je eigenlijk haast niet. Op school, bij vrienden, op tv, er zijn zoveel invloeden.

Aan de andere kant doen we het ook weer wel. Gewoon naar de natuurcamping, weinig speelgoed mee. Ga maar lekker banjeren, vies worden en pret maken en dat lukt doorgaans wondergoed.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Marja73 » 07 mei 2016 13:08

mamsie83 schreef:
Marja73 schreef:Volg

Over kadogevende grootouders: hier is de afsrpaak nadrukkelijk dat ze alleen iets geven bij speciale gelegenheden. Liefst alleen de verjaardag. Ik geef aan dat het mooiste kado aandacht is: samen spelen met lego, een boekje voorlezen
Dat klinkt geweldig! Eens kijken of wij dat ook zo kunnen implementeren.
Mijn ervaring: het is net opvoeden ;-) . Veel herhalen, soms op vriendelijke toon met veel geduld en soms juist met een strenge blik handhaven.
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Norah » 07 mei 2016 14:28

Afbeelding

Vandaag geen speelgoed meegenomen naar het strand.
Toen het fruit op was, heeft hij het bakje gebruikt om vormpjes te maken, water mee te halen, enz. Maar ook lekker met zn handen gegraven, en ik heb voorgedaan hoe hondjes graven haha. Verder met een puppy gespeeld, met de golven, met schelpjes..
Op de terugweg allebei wat brood eten in de bakfiets, en daarna vielen ze in slaap.
Over speelgoed wegdoen stond ook wat in dat Engelse artikel, even kijken hoor, vond het wel een goed plan!
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Norah » 07 mei 2016 14:48

Oh het was uit onderstaand artikel. Heb weer even een klein stukje vertaald om te quoten.
Simplicity leads to happiness in children - and here's how to do it!
http://raisedgood.com/simplifying-heals-whole-family/


Overwin de rommel
Misschien de meest logische plek om mee te beginnen en het effect is super! Minder speelgoed is goed voor kinderen en geeft hen de vrijheid om zich onder te dompelen in hun fantasie. Een lezer zei deze week:
"Toen mijn kinderen jong waren, las mijn man een artikel over kinderen die maximaal 10 stuks speelgoed hebben. We liepen hun speelkamer in, hij veegde al hun speelgoed bij elkaar, en zei tegen me dat ik moest zorgen dat we er vanaf kwamen. Maar ik was erg wijfelachtig. Ik dacht dat de kinderen mij steeds lastig zouden komen vallen als ze zo 'weinig' speelgoed zouden hebben. Maar nee, ze speelden beter met 10 stuks speelgoed dan met 40."

Hier zijn een paar tips die het makkelijker maken om te beslissen of het speelgoed een nieuw huis mag gaan zoeken:

Kapot speelgoed weg
Speelgoed met ontbrekende onderdelen weg
Speelgoed dat de fantasie beperkt weg (het soort dat geluid maakt of licht geeft als je op een knop drukt is een goede kandidaat)
Speelgoed waar je kind de afgelopen maand niet mee heeft gespeeld weg
En dan nog wat meer!
Bewaar favorieten altijd, vaak is dat eenvoudig en klassiek speelgoed. Nadat je het overschot aan boeken en speelgoed verwijderd hebt, is er misschien nog te veel voor op één moment. Begin een speel-o-theek waar je regelmatig speelgoed laat rouleren. En stop niet met de kamer van je kind.. wees het goede voorbeeld en ontdoe je hele huis van overbodige spullen.

We moeten plek maken in ons leven voor de dingen die we willen.. door te verwijderen wat we niet willen.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇


mamsie83

Berichten: 1006
Lid geworden op: 22 mei 2014 14:09
Hobbies: knutselen

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door mamsie83 » 07 mei 2016 15:08

Tja... Ik geloof dat wij moeilijk opvoedbare ouders hebben haha :)
Zoon is net jarig geweest en het huis is gevuld met veel te veel en veel te dure cadeaus :(
Daar gaan we idd zsm de bezem doorheen halen, zoals beschreven wordt.

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8919
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door ronja » 08 mei 2016 09:09

Vals romantisch zag ik langskomen en dat vind ik ook. Ik vind de generaties van voor de stapels speelgoed en volle kinderagenda's nou niet de meest gelukkige. Niettemin denk ik dat zaken als minder speelgoed en minder drukke agenda's niet verkeerd zijn.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)


Latido

Berichten: 1507
Lid geworden op: 10 jun 2012 22:28
Hobbies: Muziek

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Latido » 08 mei 2016 14:28

In de praktijk zijn onze kinderen dol op de gele bus die muziek maakt en erger ik me kapot als de houten regenboog weer omvalt op de laminaat vloer.
Soms heb ik zin in literatuur soms in chick lit. Soms spelen mijn kinderen met takjes en emmers en soms gaat de duplo mee de tuin in. Ik ben voor en en.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
I'm playing all the right notes - but not necessarily in the right order.

Gebruikersavatar

Phileine04

Berichten: 3725
Lid geworden op: 30 jan 2013 18:12
Hobbies: Naaien, koken
tag: Polkadot!

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Phileine04 » 08 mei 2016 15:11

Latido schreef:In de praktijk zijn onze kinderen dol op de gele bus die muziek maakt en erger ik me kapot als de houten regenboog weer omvalt op de laminaat vloer.
Soms heb ik zin in literatuur soms in chick lit. Soms spelen mijn kinderen met takjes en emmers en soms gaat de duplo mee de tuin in. Ik ben voor en en.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Helemaal eens! Zoon vindt soms de toettoet auto's leuk, soms de takken in de tuin. Ik wil hem leren met de diversiteit om te gaan. Ik zorg ervoor dat er niet teveel speelgoed in zijn speelgoedhoek staat, maar verder mag hij van mij zijn eigen smaak ontwikkelen.
Mama van drie

--💚--💜--💛--

Gebruikersavatar

Marja73

Berichten: 4141
Lid geworden op: 17 jun 2014 13:53
Hobbies: Kids en buiten zijn

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Marja73 » 08 mei 2016 20:49

Bedankt Norah. Ik vrees dat ontrommelen hier nog wel nodig is. Voor kids en onszelf. Gelukkig hebben we wel al een roulatiesysteem en staat veel op zolder. En nu de baby en dreumesfase van de jongste coorbij zijn, gaat er ook veel weg!
Trotse mama van twee meisjes: geboren in jan 2011 en mei 2014.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 mei 2016 15:31

Nou, mijn driejarige denkt al na over de dood [dontknow] Ze weghouden bij het leven lijkt me niet alleen onwenselijk, maar ook onhaalbaar.

Ik ben wel een groot voorstander van lege tijd en spelen met zintuiglijk materiaal, niet te voorgekauwd en daardoor veelzijdig. Takken, modder. Edit Idd en-en, zoals bovenstaande poststers schrijven.


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Jessie342 » 10 mei 2016 17:11

-
Laatst gewijzigd door Jessie342 op 15 nov 2018 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Jessie342 » 10 mei 2016 17:11

Latido schreef:In de praktijk zijn onze kinderen dol op de gele bus die muziek maakt en erger ik me kapot als de houten regenboog weer omvalt op de laminaat vloer.
Soms heb ik zin in literatuur soms in chick lit. Soms spelen mijn kinderen met takjes en emmers en soms gaat de duplo mee de tuin in. Ik ben voor en en.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Ha, die regenboog :-D Héél herkenbaar :-)


Jessie342

Berichten: 3675
Lid geworden op: 17 mar 2011 08:54
Hobbies: .

Re: Het leven van je kind vereenvoudigen

Ongelezen bericht door Jessie342 » 10 mei 2016 17:20

-
Laatst gewijzigd door Jessie342 op 15 nov 2018 22:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie