Interessant blog - Breastfeeding Without BS

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Interessant blog - Breastfeeding Without BS

Ongelezen bericht door elize80 » 29 jun 2015 14:20

Ik kwam onlangs deze website tegen: http://breastfeedingwithoutbs.blogspot.jp/ met een aantal interessante analyses.

Dit is een wat ouder artikel maar erg interessant: http://breastfeedingwithoutbs.blogspot. ... ge-of.html over de gemiddelde duur van de borstvoedingsperiode wereldwijd. Vaak wordt 4 jaar genoemd. Volgens de zoektocht van de auteur is het eerder 20-23 maanden (voornaamste bron).

Dit is ook wel boeiend leesvoer als je tegen de toon kunt: http://breastfeedingwithoutbs.blogspot. ... ggill.html over de zin en onzin van de Rapley-methode.

En zo is er genoeg leesvoer voor uren kritisch leesplezier [cool]

Overigens heeft de schrijfster haar dochter 4 jaar borstvoeding gegeven: http://breastfeedingwithoutbs.blogspot. ... child.html
Laatst gewijzigd door elize80 op 28 aug 2015 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


Latido

Berichten: 1507
Lid geworden op: 10 jun 2012 22:28
Hobbies: Muziek

Re: Interessant blog - Breastfeeding Without BS

Ongelezen bericht door Latido » 29 jun 2015 16:39

Leuk! Dank voor de tip!

Tapatalk
I'm playing all the right notes - but not necessarily in the right order.


Latido

Berichten: 1507
Lid geworden op: 10 jun 2012 22:28
Hobbies: Muziek

Re: Interessant blog - Breastfeeding Without BS

Ongelezen bericht door Latido » 02 jul 2015 21:32

Inderdaad pittige tante. Ben het niet helemaal met haar eens maar wel een frisse blik van iemand die niet hardcore een stijl volgt.

Tapatalk
I'm playing all the right notes - but not necessarily in the right order.

Gebruikersavatar

Murfje

Berichten: 1185
Lid geworden op: 01 okt 2012 15:10
Hobbies: Gaming
Locatie: Pijnacker

Re: Interessant blog - Breastfeeding Without BS

Ongelezen bericht door Murfje » 28 aug 2015 13:08

Ik vind het een fijn blog, ook omdat het wel aansluit bij gedachten die ik al langer heb. Het valt me op dat wat voor ouderschapstijl mensen ook aanhangen, er is altijd wel een groep die het 'puurder' en beter probeert te doen, en AP/borstvoeding is geen uitzondering. Ik lees namelijk ook een blog van een vrouw die van een amerikaans-evangelistische achtergrond komt, waar boeken als 'how to train your child' gretig aftrek vinden. Als je het niet kent; het is nog erger dan het klinkt (oplossingen zijn vooral slaan en andere lijfstraffen). En ook daar blijkt; mensen proberen daar allemaal beter te zijn dan de ander, en afwijken van de'ideologie' gaat ook wel vaker met een behoorlijk faalgevoel gepraard.

Dus het kernbericht, 'laat je niet zo opjutten' vind ik wel een fijne.

In die richting heb ik trouwens ook een ander waardevolle blogpost gevonden: http://www.patheos.com/blogs/lovejoyfem ... nting.html
Moeder van Joshua (5-12-2012)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Interessant blog - Breastfeeding Without BS

Ongelezen bericht door Violette » 28 aug 2015 20:22

Ha ja, love joy feminism is een guilty pleasure als ik verdwaal op internet :)
Guilty omdat ik dan eigk iets anders zou moeten doen.
~tapatalk~
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Interessant blog - Breastfeeding Without BS

Ongelezen bericht door Norah » 08 mei 2016 21:19

Thanks voor alle links! Nog niet alles gelezen, maar heel interessant [thumbright]
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Interessant blog - Breastfeeding Without BS

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 08 mei 2016 21:39

Diagonaal dr het Rapley stuk gescrolld en yay! Recht uit mijn hart zo te zien.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Interessant blog - Breastfeeding Without BS

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 mei 2016 15:57

Tja. Ik heb gemaild met gill rapley en ze is echt helemaal niet zo rechtlijnig als hier gesuggereerd wordt [dontknow] ze pleit voor mee-eten waar mogelijk, ook gewoon met lepel bij puree. En die zes maanden houdt ze aan omdat de ervaring is (volgens onderzoek) dat ouders vaak eerder beginnen dan de richtlijn (of het nu zes of vier maanden of nog eerder is) en omdat het veel baby's eerder niet lukt om iets zelf te eten zonder het op drinken te laten lijken. Ze stelt: die zes maanden zou niet zo belangrijk zijn als we er niet zo op gefocust waren snel veel vaste voeding te eten. Als je een baby voor die tijd laat spelen met eten en baby eet, dan is baby blijkbaar klaar om te eten.

Daarnaast is baby puree vaak voeding s arm. Bijv in België is het met heel veel water...

Rotzooi: tja volgens mij komt dat ook doordat het blw dan weer een ding wordt, ipv meer los te laten. Baby's in kinderstoelen zie je vast ook niet in jager verzamelaars culturen... Hier at jongste gewoon vanaf mijn /ml's schoot mee. Werd weinig mee gemorst hoor... (stond een bord) En je helpt dan een soort van automatisch waar nodig, zonder de hele tijd als een helicopter boven je kind te hangen.


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Interessant blog - Breastfeeding Without BS

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 mei 2016 15:59

Dat puurder en rechtlijnige als valkuil vind ik overigens wel een punt. Ook bij dat andere blog, feministisch Co sleeper.

Plaats reactie