Dromen hebben past niet bij mindfulness?

Hier kun je literatuur bespreken, kennis uitwisselen en inhoudelijk discussiëren over de achtergronden en effecten van communicatie- en opvoedingsstijlen. Denk aan natuurlijk ouderschap, attachment parenting, unconditional parenting, geweldloze communicatie e.d.

Dit subforum is niet bedoeld voor advies over specifieke individuele situaties. Dus niet voor "help mijn kind wil niet op commando gaan slapen" maar wel: "Onderzoeken x, y en z zeggen a over de slaappatronen van kinderen, herkennen jullie dit", ofzo.

Moderator: Mod_Forum_Ouderschap

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Dromen hebben past niet bij mindfulness?

Ongelezen bericht door Norah » 02 nov 2016 08:00

Onlangs schreef ik een kort stukje (zie hier onder), en aan de hand daarvan zit ik nu met een vraag in mijn hoofd: is het hebben van dromen wel mindful?
Je hoort zo vaak mensen die zeggen heel mindful te zijn, ook weer zeggen dat je je dromen moet volgen. Ik kan me niet voorstellen hoe je dat combineert. Als het wel kan, leg het me uit alsjeblieft! Want ik kom er niet uit..

'We zijn in een vakantiehuisje en ik kijk naar de geit die in het weiland staat naast m'n slaapkamer. Hoe hij rondscharrelt en graast in de wei. De geit maakt zich geen zorgen over morgen, of het dan zal regenen of dat er niet voldoende gras zal zijn. Noch treurt hij om gisteren. Eigenlijk kan ik nog wel veel leren van die geit. Misschien is hij wel volmaakt gelukkig.
Ja maar, denk ik dan, zonder ideeën en plannen komt hij ook nooit verder in dit leven. Over vijf jaar staat hij er mogelijk nog precies hetzelfde bij.
Maar als hij volmaakt gelukkig is, waarom zou er dan iets moeten veranderen? Volmaakt gelukkig is volmaakt gelukkig, dat kent geen overtreffende trap. Wij mensen zeggen dan: ja, maar het kan altijd beter. Is dat zo? Wat is dan je ultieme doel, als volmaakt gelukkig niet voldoende is?
Is het de eeuwige ontevredenheid, de zucht naar meer? Dat doet me denken aan de uitspraak dat rijkdom niet ligt in het vermeerderen van bezit, maar in het verminderen van hebzucht (Plato).
Mocht je me missen van de week; best kans dat ik mindful en ultiem gelukkig sta te grazen naast mn nieuwe mattie.'
Laatst gewijzigd door Norah op 02 nov 2016 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇


Petrak

Berichten: 5549
Lid geworden op: 02 mar 2011 11:01
Hobbies: borduren haken lezen
Locatie: zuid holland

Re: Dromen hebben past niet bij mindfulness?

Ongelezen bericht door Petrak » 02 nov 2016 08:14

Ik weet weinig van mindfulness, dus wat dat betreft heb ik geen antwoord.

Maar ik dacht bij je stukje: dromen hoeft toch niet altijd te gaan over meer, beter, enz. Je kunt toch ook dromen over de toekomst. Wanneer je kinderen groot zijn en hoe het dan zal zijn. Als je nu volmaakt gelukkig bent, wil je dat over 10 jaar en later nog steeds zijn. Hoe kun je dat realiseren? Daar kun je ook over dromen.

En hoe gelukkig je ook bent, je wilt vast ook een keer op vakantie. Dan droom je toch over je bestemming en wat je tijdens die vakantie gaat doen. Beetje fantaseren en dagdromen.

Of dromen over een betere wereld, zonder oorlog en armoede en hoe jij daar mogelijk een stukje aan kunt bijdragen.
Mama van dl (2008)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Dromen hebben past niet bij mindfulness?

Ongelezen bericht door tante Toos » 02 nov 2016 09:53

Ik denk dat wij mensen toch anders zijn dan een geit.
De geit is tevreden met zijn leven. Voor hem is het goed zo. Maar hij kent ook niet anders.

Om het bij mezelf te houden. Ik denk en ik leer.
Voor mij is tevreden zijn wel een streven. Maar groeien en ontwikkelen ook.
Ik probeer tevreden te zijn met wat ik heb en waar ik ben.
Maar tegelijkertijd heb ik wel dromen omdat ik wil groeien leren en mezelf verrijken..
Voor mij kunnen die twee dingen prima samen.
Een droom mag er zijn. Maar de kunst hierin is denk ik wel om de droom niet te laten overheersen en het perse te moeten hebben. Maar de droom in je hart te laten bestaan als een zacht verlangen.
Zl 12-2012


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Dromen hebben past niet bij mindfulness?

Ongelezen bericht door WZK » 02 nov 2016 10:02

Ik denk dat je wellicht ook wel veel projecteert op die geit.
Misschien is dat beest wel onwijs depressief.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Jessie824

Berichten: 8635
Lid geworden op: 28 jul 2009 23:02
Hobbies: naaien, haken

Re: Dromen hebben past niet bij mindfulness?

Ongelezen bericht door Jessie824 » 02 nov 2016 10:17

WZK schreef:Ik denk dat je wellicht ook wel veel projecteert op die geit.
Misschien is dat beest wel onwijs depressief.
[lol] [lol]

Gebruikersavatar

Topic starter
Norah

Berichten: 1362
Lid geworden op: 20 nov 2013 20:50
Hobbies: Mezelf opvoeden

Re: Dromen hebben past niet bij mindfulness?

Ongelezen bericht door Norah » 02 nov 2016 11:15

WZK schreef:Ik denk dat je wellicht ook wel veel projecteert op die geit.
Misschien is dat beest wel onwijs depressief.
[lol] hahaha
Grote broer 9-2013 🐍
Middelste broer 8-2015 🐐
Klein broertje 03-2023 🐇

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Dromen hebben past niet bij mindfulness?

Ongelezen bericht door bigou » 02 nov 2016 11:21

Ik associeer mindfulness met 'in het hier en nu leven' en snap dat je mbt die geit veronderstelt dat hij gelukkig is met een leven zonder getob over heden en verleden, al weet je dat idd niet zeker want het blijft lastig om je te verplaatsen in een andere diersoort :)
Als mens voelt het voor mij wat 'kunstmatig' om het bewustzijn mbt heden en verleden compleet uit te schakelen om me 100% te concentreren op het hier en nu. De kunst is voor mij eerder om een goede balans te vinden, en niet door te slaan in stressen over wat komen gaat en geen oog meer hebben voor het dagelijkse 'echte' leven in al zijn nuances. Toekomstplannen maken op een ontspannen wijze vind ik zelf dus wel oké, met ruimte voor toeval etc.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Yulian

Berichten: 95
Lid geworden op: 11 jul 2016 16:18
Hobbies: gezondheidszorg

Re: Dromen hebben past niet bij mindfulness?

Ongelezen bericht door Yulian » 03 nov 2016 11:50

Tja, zouden geiten wel volmaakt gelukkig zijn, en is het ons ideaal als een geit te zijn?
Gelukkig kun je alleen in het hier en nu zijn, maar het omgekeerde is natuurlijk niet vanzelf waar.
In het hier en nu voel je ook je pijn, en je diepste verlangen, dat wat je " dromen " noemt.
Misschien moet ik het nog beter omschrijven: als je mindful bent, kun je het diepere verlangen, de behoefte voelen, die onder je dromen ligt. Dromen vaak zijn de projecties van het verlangen.
Je kunt dromen dat je een miljoen wint, en denken dat je daar gelukkig van wordt,maar het verlangen dat eronder ligt kan heel anders zijn, bijvoorbeeld behoefte aan veiligheid.
Zo kan mindfulness je helpen je dromen te bereiken, tenzij je droomt om een geit te zijn.
Het is niet dat je je dromen of denken kun beheersen, maar dat ze jou niet gaan beheersen.

Gebruikersavatar

linda1979

Berichten: 3248
Lid geworden op: 07 sep 2009 20:49
Hobbies: aanmoederen

Re: Dromen hebben past niet bij mindfulness?

Ongelezen bericht door linda1979 » 16 apr 2017 17:22

Geluk is leven met een doel. Las ik er ergens [cheesygrin] . En kan ik beamen. Mensen zijn nu eenmaal gemaakt tot ontevreden zijn, want dat geeft de drijfveren om aan je eten en man te komen. Dat we nu een overdaad aan keuzes, spullen en eten hebben, maakt mindfulness noodzaak om niet te zwelgen in die chronische ontevredenheid. Betekent dat, dat je niet mag dromen en je dromen niet mag najagen? Volgens mij niet. Het lijkt me heel zinvol om doelgericht in het nu bezig te zijn. Wil je over 20 jaar een eigen vakantiehuisje in Frankrijk? Dan kun je nu allerlei manieren bedenken om daar te komen en er mindful mee bezig te zijn. Dat is dan niet per definitie chronische ontevredenheid in het nu.
DS uit 2010
en DS heeft 3 jaar en 5 dagen BV gekregen

Gebruikersavatar

zeerover

Berichten: 1913
Lid geworden op: 13 sep 2013 19:27
Hobbies: muziek, schrijven, goed eten!

Re: Dromen hebben past niet bij mindfulness?

Ongelezen bericht door zeerover » 15 sep 2017 19:46

Hey Nora,

Misschien heb je wat aan de visie van mijn mindfulnesstrainster en coach Sietske de Haan:
http://sietskedehaan.com/

Lieve groet!
ZL oktober 2013 🦊🐸🐞

Plaats reactie