Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Alles over geweven, rekbaar en anderszins doekerige draagdoeken

Moderator: Mod_Forum_Dragen


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Ongelezen bericht door Olivia3 » 19 mei 2017 21:01

Mijn dochter wordt graag gedragen en daarvoor gebruik ik nu de Bondolino. Op zich is die fijn omdat er weinig te knopen valt, maar ik vind het erg onhandig om er mee weg te gaan en DL buiten de auto in dat ding te krijgen.
Ik zoek dus een doek, maar...

Ik heb weinig kracht in mijn handen en het moet dus makkelijk te knopen zijn
DL heeft het snel warm en we gaan de zomer in
Het moet makkelijk in onderhoud zijn. Strijken is zwaar voor mijn lijf dus wat niet hoeft wordt niet gestreken.

Er is zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Zijn er nog tips?


Senna

Berichten: 534
Lid geworden op: 22 okt 2011 22:43
Hobbies: kunst

Re: Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Ongelezen bericht door Senna » 19 mei 2017 21:05

Wat vind je precies onhandig? Het knopen van de schouderbanden? Een doek is nog meer handelingen, een drager met gespen (tula, manduca, boba, Isara) is dan misschien handiger denk ik. Een Isara kan al vanaf maat 56/62
dl1 mei 2011 en dl2 april 2013 dl3 mei 2016

Gebruikersavatar

femme80

Berichten: 6406
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:29
Hobbies: koken, bakken, lezen

Re: Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Ongelezen bericht door femme80 » 19 mei 2017 21:07

Wat vind je lastig aan de bondolino? Welk voordeel verwacht je van een doek?

Ik zie niet direct hoe een doek het je makkelijker maakt. Ik vind het juist meer gedoe om je kindje er in te krijgen, vooral als je niet zo geoefend bent.

Verstuurd vanaf mijn SM-J120H met Tapatalk
mama van een bende wilde apen. 2009, 2012, 2015

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Ongelezen bericht door surfbabe » 19 mei 2017 21:17

Een doek is meer aanspan werk dan een bondolino. Bondolino is wel één van de eenvoudigere opties. Of een helemaal klik/klaar systeem zoals een manduca of een kokadi. Ik zou eerst zeggen, doe het vaker! dan word je er vanzelf handiger in. De zomer is in aantocht en dat maakt het ook makkelijker, ipv regenplassen, kou en winterjassen uit/aan/knopen enz. enz.
O en strijken heb ik nog nooit gedaan haha...
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)


Topic starter
Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Ongelezen bericht door Olivia3 » 20 mei 2017 00:05

Ik had eigenlijk gehoopt dat ik een doek thuis kon knopen en spannen, dan baby in de autostoel, naar de plek van bestemming en daar, hop, de baby in de doek. Dat het dan thuis meer werk is, is niet erg.
Het grote nadeel van de bondolino vind ik dat je iedere keer alles op de grond hebt hangen als je baby in de auto moet. Als je van winkel naar winkel gaat is dat echt onpraktisch en op een nat bospad is dat ook niet heel fijn.

Gebruikersavatar

surfbabe

Berichten: 1715
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:57
Hobbies: windsurfen, yoga
Locatie: Friesland

Re: Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Ongelezen bericht door surfbabe » 20 mei 2017 00:08

Het is even wennen, maar ik doe het altijd. En het is ook niet erg als de slierten wat vies worden... Andere optie is dus een met gespen, dan heb je geen slierten. maar een doek van tevoren aanspannen werkt niet (of slecht, want je kan niet aanspannen).
mem van J (sept 2011), B (mei 2014) en V (aug 2016)

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 20 mei 2017 00:40

Een rekbare doek kan je volgens mij van te voren omknopen en dan de baby erin steken. Maar volgens mij moet je als de baby erin zit, dan ook nog wel wat naspannen. Een rekbare doek is ook warmer.
Ik heb zelf ook weinig handfunctie en -kracht, maar gebruik voor buikdragen en minibaby het liefst wel een geweven doek. Ja, het duurt langer voordat de baby erin zit en deze goed zit. Ik kan niet in 1x snel spannen, dus moet dat heel secuur en in delen doen. Dat vraagt meer tijd. Ik ben daar snel aan gaan wennen, dat je met een kind dingen niet meer snelsnel en eventussendoor kunt doen [wink]
Als je lange doekpunten echt heel vervelend vindt, zou je ook voor een kortere doek kunnen kiezen. Voor een FWCC heb je meestal toch wel wat doek nodig, gewoon door de manier van knopen. 4 of 5 is meestal echt wel het minimum en in het begin gebruik je gewoon meer doek, omdat je het knopen minder goed in de vingers hebt. Andere knoop kan een optie zijn. Kangaroo-carry ofzo.

Misschien is een ringsling iets voor je. Ik heb zelf geen ervaring met baby in de RS, maar het gaat wel sneller en je hebt minder doek.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS

Gebruikersavatar

jozefet

Berichten: 7924
Lid geworden op: 29 sep 2008 23:00
Locatie: Leiden

Re: Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Ongelezen bericht door jozefet » 20 mei 2017 00:43

Ik vind zelf de ringsling (van geweven stof) wel fijn, zeker voor kleine stukken, zoals je zegt wanneer je de auto uit gaat.
Je kunt hem van te voren om doen. Kind erin en lopen maar. Alleen het aanspannen vraagt wel precisie; als de ringen te hoog of te laag zitten, zit hij niet goed. Het aanspannen moet je ook ff leren van een ervaren mama of youtube filmpjes.

Voor thuis en voor langere afstanden is een geweven lange doek wel beter, want dan kan je het gewicht over beide schouders verdelen.
Ik heb beide gebruikt.
Mama van J oris, januari '08, en A ndreas, april '10, en V ictor, februari '13 en Ha nnah, augustus '15 [cheer]

Gebruikersavatar

Plectra

Berichten: 2616
Lid geworden op: 04 aug 2011 19:17
Hobbies: -
Locatie: Groningen

Re: Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Ongelezen bericht door Plectra » 20 mei 2017 06:21

Ik denk dat het voor ons lastig is om voor jou te bedenken.
Ik zou een consult bij een draagconsulent gebruiken om een rekbare doek te proberen (die je inderdaad vooraf kunt knopen) en verschillende draagzakken en -doeken.

Kun je asymmetrisch dragen? Een ringsling kun je tot op bepaalde hoogte vooraf klaarmaken. Die moet als je kindje er in zit nog aangespannen worden. Maar ik kan je behendigheid daarin niet inschatten. Bovendien is dat (eigenlijk met alle draagmanieren) iets waar je gaandeweg handiger in wordt.
Een draagzak die je op de heup kan dragen, is misschien ook handig voor je?
Trotse (draag)moeder van ons eigen (S.2011) en andermans (J.2016) ICSI- wonder

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4697
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Ongelezen bericht door Friek » 20 mei 2017 08:29

Bij ZL1 gebruikte ik een dunne doek (EllaRoo) die ik FCC knoopte. Dan kon ik hem eruit halen en er weer in doen zonder de doek los te maken. Werkte voor mij goed in de auto. Ik gebruikte deze knoop al op heel jonge leeftijd, maar dat wordt eigenlijk niet aangedragen ivm minder neksteun. Een draagconsult lijkt me een goed advies
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Welke doek voor newborn en mama met beperking?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 20 mei 2017 13:18

Ik gebruikte juist de Bondolino voor in en uit de auto dingen.
Banden iets losser maken, baby er bovenlangs uit hijsen en in de auto zetten. Bondolino om houden en op de plaats van bestemming baby weer bovenlangs in de bondo laten zakken. Banden aanspannen en klaar. Ging prima met m'n jas er overheen.

Andere optie is een rekbare doek, die kun je al voorknopen, maar wordt meestal met een maand of 4 te zwaar, en is door de 3 lagen een stuk warmer.

Nu het weer mooier wordt, zul je ook minder vaak een jas aan hebben, dat scheelt ook al.

Wil je toch een doek, kies dan voor een katoenen exemplaar, die gooi je zo in de wasmachine en strijken is niet nodig.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Plaats reactie