Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door bigou » 10 okt 2016 19:48

elize80 schreef: Een beetje offtopic, maar het klinkt tegenstrijdig wat je schrijft: het idee van Rapley is juist dat je kinderen vanaf 6 maanden met de pot mee laat eten (op suiker, zout, honing na ofzo). Althans zo heb ik het begrepen (en toegepast). Niet dat je er nu nog wat aan hebt voor je dochter maar misschien iets om voor een volgend kind naar te kijken. Het scheelt namelijk een heleboel weggooien als je je kind iets van je eigen bord geeft.
WSS, maar ik denk dat Rapley in NL veel met Kleintjes' boek wordt geassocieerd. Hij hanteert wel het stukjes principe, maar ik zou het zeker niet 'met de pot mee' noemen, aangezien het nogal een restrictief dieet is.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door elize80 » 10 okt 2016 19:51

Ja dat klopt wel. Wij volgden Kleintjes bij onze oudste. Dus hij kreeg dan bijv losse groenten maar nog steeds wel altijd onderdelen van wat wij aten. We kookten dus niet echt apart, alleen waren we voorzichtiger met sauzen enzo. Dus dan viel het weggooien alsnog heel erg mee.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

Esther

Berichten: 4338
Lid geworden op: 05 feb 2008 16:16
Hobbies: tuinieren
Contacteer:

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door Esther » 10 okt 2016 20:11

Maar het is geen garantie voor succes. Oudste heeft lekker leren eten door Rapley. Ze is nu kieskeuriger geworden maar proefde eerder alles. Jongste proeft niks, eet alleen wortel als groente en alleen appel, banaan en peer als fruit en sinds deze zomer ook meloen.
Ze wil niks proeven.....hopeloos.
We blijven proberen. Als ze rode saus op haar pizza wil ipv alleen kaas is het alweer een hele stap verder.
Ik ben tegenwoordig wel strenger omdat ze nu eenmaal niet alleen kan eten wat ze lekker vind.
Vaak geef ik al een rauwe wortel voor het eten. Die moet ze opeten anders krijgt ze aan tafel nog geen vlees maar pas als de wortel op is. Of gelijk opeten of aan tafel opeten en daarna vlees. Of andere groente aan tafel want ze moppert wel dat ze alleen wortel krijgt, maar ja ze wil ook niks anders proeven.
Het gaat een beetje tegen mijn principes in maar goed eten vind ik toch wel heel belangrijk. Ze moet dus van mij wel de groente eten waarvan ik weet dat ze die lust (gekookte aardappelen en rauwe wortel) maar perse proeven hoeft niet. En we hopen maar dat ze met de tijd toch meer gaat proeven.
Van de week kookte ik iets nieuws en dat vond ze toch wel erg lekker ruiken en wilde zowaar een hapje proeven. Uiteindelijk bliefde ze het toch niet maar het willen proeven is al een stap.
We houden hoop....
Mama van 2 meiden DL1 27/03/09 en DL2 27/04/12


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door Lindar76 » 10 okt 2016 20:21

Garanties zijn er niet, daarvoor zijn er teveel factoren. Ik ben er wel van overtuigd dat je met rapley (en dan ook echt direct met de pot mee, niet alleen stukjes a la kleintjes) het meest optimaal gebruik maakt van de leer- en ontdek periode.

De meer kieskeurige fase hebben de meesten alsnog. En er kunnen dus andere dingen meespelen. Karakter, (over) gevoeligheid voor smaak of textuur, dynamiek in het gezin (ook brusjes dus). Voedsel overgevoeligheid of negatieve mond ervaringen, ziekte. En heel vaak heb je gewoon geen idee, stomme pech.


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door Maria80 » 10 okt 2016 20:22

Klopt Elize, ik schrijf het een beetje onduidelijk.

Ik gaf haar eerst bijvoorbeeld stukjes van onze groenten. Maar dat werd gewoon niet gegeten, alleen mee gespeeld.

Daarna ben ik gewoon een soort van "prakje" ervan gaan maken (bah, wat een woord). Dat bedoelde ik met mee weten met ons. Dus gewoon alles, de aardappelen, de groenten, en dan op de manier zoals wij dat vroeger kregen.

Daarna werd het pureren, dus eigenlijk steeds een fase terug.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Ze eet nog niks 3 jaar later (was Slechte eter 11mnd)

Ongelezen bericht door elize80 » 10 okt 2016 20:49

Ik snap het :)
En idd Esther, garanties zijn er niet. Zoals Lindar zegt spelen heel veel factoren een rol en volgens mij gaan alle kinderen door een kritische fase. Mijn oudste heeft ook een lange periode van niet willen proeven gehad. Hij is nu 5 en het gaat nu veel beter.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Plaats reactie