Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Mochi

Berichten: 10491
Lid geworden op: 16 mar 2010 09:14
Hobbies: Slapen.
Locatie: Bruxelles-les-bains

Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mochi » 10 jul 2010 13:28

Er is wel een fotodraadje, en ik wachtte maar tot ik een praatdraadje zou zien, maar er is er blijkbaar geen.

Dussss.... how 'bout it?


Om maar af te trappen.

Onze G's Rapley gaat zo maf, joh. Ik geef haar af en toe wat, en ze wil het altijd, maar trekt er altijd geweldige bekken bij. Ze lijkt het ook allemaal helemaal niet lekker te vinden: ze doet zo echt "jekkie", kijkt dan naar mij, ziet mij knabbelen, en bijt dan heel erg letterlijk door de zure appel heen.

En wat ze dan zuur vindt! Zoete appel dus, perzik, kers, enzovoort. Tja, blijkbaar is er niet veel zoeter dan moedermelk.

Overigens heb ik veel venkel gegeten tijdens de eerste paar maanden, en onlangs gaf ik haar een rauw stukje venkel. Ja hoor, heeft ze een uur met ongelofelijke gusto aan geknabbeld [rofl]
Laatst gewijzigd door Mochi op 03 jan 2011 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
mama van G (09) en E (14)

Didy Papillon Valentin 6, rode wollen vogeltjes 5, Nati dandelions blauw 6, Lavender silk ellipsen 5, RS, Tagetes 3, Wax hollandais


Baki

Berichten: 321
Lid geworden op: 23 feb 2010 21:46
Locatie: Laakdal, België

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Baki » 12 jul 2010 02:44

Hier zijn we deze week begonnen met de rapley methode. Broccoli en boontjes vind hij super lekker! Ook een aardappeltje kan hem wel smaken. En hij is helemaal verzot op sinaasappels. Daar kan hij uren op sabbelen. [cheesygrin] Wat gaat dat toch snel he! Hij lijkt nog maar net geboren en nu eet hij al mee aan tafel. [smile]
Ik hou van mijn lieve jongens Constantyn (27/03/2008) en Cornelius (21/01/2010)!
Op 13/08/2010 ben ik getrouwd met mijn grote liefde!

Gebruikersavatar

birdy black

Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 aug 2009 10:24
Hobbies: idem interesses
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door birdy black » 12 jul 2010 09:19

Ah, goed idee Mochi!

Wij zijn nu ook een weekje bezig en hij vindt het vaak heel leuk en kan lekker lang zitten knabbelen, maar echt verdwijnen doet het eten nog niet. Dingen die te gemakkelijk uiteen vallen, zoals een iets te gaar gekookte aardappel vindt hij niet leuk. Hij wil er liever wat aan zuigen zonder ook echt daadwerkelijk iets in zijn mond/keel te krijgen [lol] Vreemd genoeg vindt hij worteltjes helemaal niet lekker [dontknow] Hij eet wel graag venkel en courgette. Ook meloen scheen hem te smaken [smile] En van een rijstwafeltje kan hij al heel goed stukken 'bijten' [smile]
Goh... kersen heb ik niet geprobeerd :( Ik had er nochtans in huis maar dacht dat hij daar nu nog te klein voor was. En dat terwijl ik 'Eten voor de kleintjes' hier heb liggen [rolleyes]
Afbeelding Afbeelding

Guatemaltese RS; Girasol 27; CB Crinkly Olive & Burgundy Dream; Didy Waves Elder; Maya Tie paars; Didysling Lena; Indio Burgund; MamAditi


Peach

Berichten: 3174
Lid geworden op: 27 nov 2009 09:48

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Peach » 12 jul 2010 10:34

Zo.. heb ik het voedselintroductieschema even scheel gelezen zeg! Ik dacht: kers?? perzik?? dat mag toch pas vanaf een jaar? Hmm.. niet dus [crazy]

Gebruikersavatar

birdy black

Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 aug 2009 10:24
Hobbies: idem interesses
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door birdy black » 12 jul 2010 11:17

Ha, dan ben ik niet de enige! Ik heb hem anderzijds wel al van een nectarine laten proeven... en dat mag dus pas op negen maanden [rolleyes] (Vond ie wel heerlijk [wink] )
Afbeelding Afbeelding

Guatemaltese RS; Girasol 27; CB Crinkly Olive & Burgundy Dream; Didy Waves Elder; Maya Tie paars; Didysling Lena; Indio Burgund; MamAditi


Peach

Berichten: 3174
Lid geworden op: 27 nov 2009 09:48

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Peach » 12 jul 2010 12:24

Haha [lol] En ik laatst maar zeggen tegen schoonzusje toen ze neefje kiwi en aardbei gaf: dat krijgt zl nog niet want dat is nog te vroeg (terwijl ze twee weken schelen en neefje dus al bijna een jaar is en het introductieschema helemaal niet zo strikt is) Nu heeft ZL gister ook kiwi gehad en hij vond het heerlijk!

Gebruikersavatar

Koda

Berichten: 1852
Lid geworden op: 28 jan 2010 17:37
Hobbies: Koken, lezen, forummen
Locatie: Veghel

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Koda » 12 jul 2010 13:22

Leuk zo'n draadje :)

Hier nu 2 maanden bezig met bijvoeding. Het gaat erg goed. B krijgt al best veel binnen. Hij verkiest duidelijk fruit en groenten boven brood, aardappel, rijst, pasta enz.
Hij is eigenlijk nooit boos, maar als je hem wil helpen (in zijn ogen afpakken) bij iets wat hij heel lekker vindt (vandaag coutgette) gaat hij enorm krijsen.... [eeks] met yoghurt als het even niet snel genoeg gaat [eh] Maar ja zal ook wel een fase zijn ;)

Ik vind het nog best lastig plannen met bijvoeding. Het was met bv altijd zo makkelijk. Gewoon drinken als hij wilde. Nu moet ik de eetmomenten plannen en dan ook nog van te voren drinken. Soms verslaapt bij 's morgens het fruit moment of het lunch moment. Geen probleem hoor, maar als ik soms moeder hoor met en strak schema, vraag ik me echt af hoe doe je dat? [dontknow]
Mama van B.ommel (11-11-09) B.roes (12-10-11) L.otus (05-11-13)

Gebruikersavatar

birdy black

Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 aug 2009 10:24
Hobbies: idem interesses
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door birdy black » 12 jul 2010 13:37

Koda schreef: Ik vind het nog best lastig plannen met bijvoeding. Het was met bv altijd zo makkelijk. Gewoon drinken als hij wilde. Nu moet ik de eetmomenten plannen en dan ook nog van te voren drinken. Soms verslaapt bij 's morgens het fruit moment of het lunch moment. Geen probleem hoor, maar als ik soms moeder hoor met en strak schema, vraag ik me echt af hoe doe je dat? [dontknow]
Ik heb ook nog helemaal geen schema momenteel. Hij eet in principe samen met ons, maar met dat warme weer is het 's avonds soms te laat geworden en ook op de andere momenten slaapt hij soms... Voorlopig 'eet' hij nog niets dus vind ik dat niet erg maar eens het er toe gaat doen, ga ik me serieus moeten aanpassen.

Oh, trouwens, daarnet wilde hij nu wél worteltjes :)
Afbeelding Afbeelding

Guatemaltese RS; Girasol 27; CB Crinkly Olive & Burgundy Dream; Didy Waves Elder; Maya Tie paars; Didysling Lena; Indio Burgund; MamAditi


JJ

Berichten: 1522
Lid geworden op: 18 mar 2009 20:06

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door JJ » 12 jul 2010 15:08

birdy black schreef:Ha, dan ben ik niet de enige! Ik heb hem anderzijds wel al van een nectarine laten proeven... en dat mag dus pas op negen maanden [rolleyes] (Vond ie wel heerlijk [wink] )
Nochtans is een nectarine gewoon een gemuteerde perzik. Misschien omdat het iets zuurder is??? Er zijn wel meer dingen aan het introductieschema die ik niet logisch kon verklaren, zoals spruitjes al op 6 maand en prei pas met 1.5 jaar. Ik schipperde dus tussen het schema van K&G en het introductieschema. Bvb druiven zijn volgens k&g pas vanaf 12m en volgens Kleintjes vanaf 6m. Dat kreeg ons kind dus ergens tussen 9m en 12m (weet het niet meer precies). Kiwi mag dan weer absurd vroeg volgens K&G maar daar heb ik mee gewacht tot ze ongeveer 11 maanden oud waren.
Hier zijn er vele dagen geweest waarop er geen bijvoeding gegeven werd, gewoon omdat het inderdaad niet uitkwam/gepland raakte (BV is te makkelijk ;) )
moeder van een stoere dochter (08-2007) en een knuffelige zoon (04-2009)

Gebruikersavatar

birdy black

Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 aug 2009 10:24
Hobbies: idem interesses
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door birdy black » 12 jul 2010 15:36

Goh ja, druiven... vind ik ook nog wat te vroeg... Moet je die dan schillen als je dat op zes maanden geeft?
Hoewel, als die druifjes in mijn ouders hun tuin rijp zijn... [smile]
Afbeelding Afbeelding

Guatemaltese RS; Girasol 27; CB Crinkly Olive & Burgundy Dream; Didy Waves Elder; Maya Tie paars; Didysling Lena; Indio Burgund; MamAditi


JJ

Berichten: 1522
Lid geworden op: 18 mar 2009 20:06

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door JJ » 12 jul 2010 15:43

Wij gaven druifjes uit de serre van de grootouders van ML. Zonder bestrijdingsmiddelen geteeld en super lekker (erg zoet ;) )
De schil heb ik er -voor zover ik herinner- niet afgehaald. Wel in 2 gesneden in het begin.
Maar 6 maand is misschien wel een beetje vroeg, ik hoor toch van volwassenen om me heen dat ze last krijgen van hun darmen als ze te veel druiven eten (laxerend effect).
moeder van een stoere dochter (08-2007) en een knuffelige zoon (04-2009)

Gebruikersavatar

wupwup

Berichten: 1458
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:08
Locatie: Zuid-Holland

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door wupwup » 12 jul 2010 16:35

Wij zijn nu anderhalve maand bezig en DL is een klein (vr)eetmonstertje [eeks] Echt, ik sta er versteld van wat zij naar binnen werkt, want met inlezen had ik het idee gekregen dat je tot in ieder geval 10 maanden niet hoeft te verwachten dat er iets wordt doorgeslikt. Nou, deze dame eet gewoon een hele, ja een héle, nectarine achter elkaar op. ik had pas later door dat ze die nog niet zou mogen, maar aangezien ze er totaal niet op reageerde en het echt heerlijk vond, toch gegeven
Appel, banaan, kersen, yoghurt, sperzieboontjes, aardappel, rijstewafel, courgette, komkommer, tomaat, jonge kaas, worteltjes, ze schuift het allemaal naar binnen [cheesygrin] Alleen broccoli en brood is ze geen groot fan van. Ze eet er wel van, maar niet van harte. Niet zo gek, ik ben ook geen broodliefhebber.

Nou vraag ik me alleen af: hoe hoort de ontlasting er nu een beetje uit te zien? DL heeft nu bijna iedere luier een soort donkergroen plakkaatje tussen d'r billen zitten. Je zou ermee kunnen kleien zeg maar. Is dat normaal? Ze lijkt geen moeite te hebben met ontlasten. Ik vind het zo vlot gaan...
Moeder van twee lieve meisjes, november 2009 en februari 2014

Gebruikersavatar

birdy black

Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 aug 2009 10:24
Hobbies: idem interesses
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door birdy black » 13 jul 2010 09:19

Ik heb zonet de eerste luier met groenteresten gezien [wink] Een stukje wortel, dus daar heeft hij er toch al wat van doorgeslikt [applaus] .
Deze ochtend vond hij een boterhammetje van mijn zelfgebakken zoutloos broodje ook wel lekker [smile]
Afbeelding Afbeelding

Guatemaltese RS; Girasol 27; CB Crinkly Olive & Burgundy Dream; Didy Waves Elder; Maya Tie paars; Didysling Lena; Indio Burgund; MamAditi


Metzonderhanden

Berichten: 6395
Lid geworden op: 07 okt 2009 10:57
Hobbies: .

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Metzonderhanden » 13 jul 2010 10:16

Wij zijn ook net begonnen. Ik liep eigenlijk met best nog wat vragen rond, maar gelukkig heb ik gisteren bij Donner een beschadigde "van borst tot boterham" op de kop kunnen tikken voor een klein prijsje. Maar ook dit topic komt voor mij als geroepen!

Wat ik me afvraag: hoe geef je courgette? Kook je die eerst, in reepjes? En champignons? In schijfjes gebakken ofzo? [dontknow]

Ik vind het trouwens super om te zien hoe mijn dochter geniet van het gerommel met eten. Mijn man vindt het daarentegen en vreselijk, al dat geknoei. [cheesygrin]
voorheen marlett

Gebruikersavatar

birdy black

Berichten: 1246
Lid geworden op: 02 aug 2009 10:24
Hobbies: idem interesses
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door birdy black » 13 jul 2010 10:46

Ik gaf courgette geschild, in dikke schijiven met binnenkant eruit. Dan krijg je ringen. Zo geef ik komkommer ook. Champignons zou ik in hun geheel geven...
Afbeelding Afbeelding

Guatemaltese RS; Girasol 27; CB Crinkly Olive & Burgundy Dream; Didy Waves Elder; Maya Tie paars; Didysling Lena; Indio Burgund; MamAditi

Plaats reactie