Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door elize80 » 21 nov 2016 09:14

Klein duimpje schreef:Of een complete appel geven. Door de grote van de appel kunnen ze dan bijna niet hele grote stukken afbijten


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ik gaf een hele appel waar ik zelf eerst van gegeten had. Ze bijten dan meteen in het vruchtvlees ipv eerst in de schil.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Elstar » 21 nov 2016 10:30

Ik vind appel eng en als je de verhalen van de eerste hulp moet geloven gaat het met appel vaak mis. Het is het enige eten dat niet ok voelt voor mij icm rapley daarom kook ik appel in t begin. En dan als ze ouder worden steeds iets minder lang koken en daarna gewoon geven.
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Gebruikersavatar

Keaschie

Berichten: 2947
Lid geworden op: 04 mar 2014 09:10
Hobbies: Sporten, reizen, lezen
Locatie: Midden NL

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Keaschie » 21 nov 2016 11:06

Bedankt voor alle reacties!
Laten oefenen ben ik natuurlijk helemaal voor Lies2014, maar misschien is appel iets voor straks, als hij het eten wat beter onder de knie heeft. We beginnen net met regelmatige rapleymomenten.
Van een hele appel zou hij inderdaad maar kleine stukjes kunnen afschaven met zijn minitandjes, dat is waarschijnlijk nog de veiligste optie.
Ik zit er sowieso bij als hij eet! En hij zit uiteraard goed rechtop.

Oh trouwens, Elstar, ik was nog benieuwd hoe jij de mandarijn hebt gegeven. Hele partjes? Stukjes?

Grappig, aardappel, broccoli, pompoen in grote stukken vind ik helemaal niet spannend. Maar alles wat kleiner of harder is durf ik nog niet zo goed. [smile]
kleutermeid M januari 2014, peuterventje L april 2016 + babyboy J juni 2019

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Elstar » 21 nov 2016 11:38

Dat is toch logisch eigenlijk, je geeft toch ook geen LEGO om mee te spelen en wel duplo [wink]
Mandarijn haal ik de velletjes er af en trek er een brok vruchtvlees uit, als je snapt wat ik bedoel. Maar je zou bijv ook een gepelde mandarijn in 1 x kunnen geven misschien?
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Gebruikersavatar

femme80

Berichten: 6406
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:29
Hobbies: koken, bakken, lezen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door femme80 » 21 nov 2016 11:48

Ik gaf altijd gewoon partjes mandarijn. De velletjes bleven dan wel over en werden uitgespuugd.

Ik was redelijk snel met appel maar wel pas als ze het eten echt goed onder de knie hadden en alleen als ze rustig zaten. V vind zelf appel ook minder geschikt om het eten mee te oefenen.

Verstuurd vanaf mijn SM-J120H met Tapatalk
mama van een bende wilde apen. 2009, 2012, 2015


IceQueen

Berichten: 726
Lid geworden op: 01 okt 2015 11:15
Hobbies: chillen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door IceQueen » 21 nov 2016 11:52

Ik gaf ook gewoon de hele partjes. Dat ging prima. Eerst werden e uitgezogen en bleven de velletjes over. Maar al vrij snel werd er afgehapt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Keaschie

Berichten: 2947
Lid geworden op: 04 mar 2014 09:10
Hobbies: Sporten, reizen, lezen
Locatie: Midden NL

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Keaschie » 21 nov 2016 19:53

Nou, Elstar... hier nog een beginnende rapleyer die niet proeft maar eet. ;) Het werd er vanavond ingepropt haha, niet normaal. De volgorde eerst bv dan vv is hier soms lastig, vanavond was het eten net klaar toen ml met de kids van de opvang kwam. Hij had om 16.30 uur nog bv uit de fles gehad, dan eerst aan tafel en daarna weer bv in bed.
kleutermeid M januari 2014, peuterventje L april 2016 + babyboy J juni 2019

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Elstar » 21 nov 2016 20:02

Ja lastig is dat soms he om te timen! En bijzonder of niet om zo'n ukkie gewoon direct te zien eten?! Ik dacht huh moet je het niet leren dan?? Ze dronk ook in een keer uit een glas! Kleine mini slokjes hoor uit mijn glas maar de techniek beheerst ze prima.
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Gebruikersavatar

Keaschie

Berichten: 2947
Lid geworden op: 04 mar 2014 09:10
Hobbies: Sporten, reizen, lezen
Locatie: Midden NL

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Keaschie » 21 nov 2016 20:09

Wauw wat goed!

Ja, bijzonder vind ik het. Grappig genoeg vindt hij prakjes veel lastiger, op het kdv vertelden ze dat hij bij het fruithapje steeds sputtert. Geef hem volgende keer gewoon een halve banaan of zo. ;)
kleutermeid M januari 2014, peuterventje L april 2016 + babyboy J juni 2019

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Elstar » 21 nov 2016 22:52

En? Durven ze dat?
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)

Gebruikersavatar

Mir

Berichten: 4442
Lid geworden op: 08 okt 2015 10:31
Hobbies: lezen, dieren, fotografie
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mir » 18 mar 2017 08:39

Ik vraag het hier ook maar even, hanteren jullie een maximum qua hoeveelheid vast voedsel voor een baby die net met bijvoeding/rapley begint?

T is inmiddels 6,5 maand oud en met 6 maanden is zijn we begonnen met bijvoeding ala rapley en daarnaast 1 keer per dag een papje met moedermelk (zie topic eerste hulp bij flesweigeren, omdat hij blijft weigeren zijn we dat ook gaan oefenen zodat man en gastouder ook iets bij hem binnen krijgen als ik werk, had liever helemaal rapley gedaan maar dit is het enige dat werkt helaas). Uiteraard ben ik me ervan bewust dat het papje geen rapley is, maar we laten de hoeveelheid bij het oefenen helemaal aan hem over, ik maak een kleine hoeveelheid (20 ml melk, plus biobim en/of wat fruit en we houden hem het lepeltje voor, zonder het in zijn mond te steken. Hij pakt het dan over en likt af, of steekt zijn vinger erin en likt die af, of pakt vast trekt naar zich toe en hapt af. Blijven kleine hoeveelheden, en wat meer als ik weg ben en hij de borst moet missen, maar wat mij betreft dus geen punt van zorg qua hooeveelheid.

Daarnaast doen we drie rapley momentjes, namelijk als we zelf ook eten, want hij accepteert het echt niet meer als hij dan niets krijgt. Dan krijgt hij dus gewoon een heel stuk groente/fruit en lekker zelf peuzelen. Pravhtig vindt hij dat! Nu had ik verwacht dat hij de eerste tijd alleen zou proeven/spelen met het eten, maar hij vond het al snel heerlijk en éét echt! Geniet er echt van en wordt boos als hij uit zijn handje glijdt of op is terwijl hij nog meer wilde. Heel erg mooi om te zien, maar ik vroeg me wel af of er een maximum is? Gisteren nam hij bij het ontbijt bijvoorbeeld (na een beetje pap) een kwart gekookte appel en stukje avocado, en bij de lunch maar liefst drie kwart banaan! Terwijl hij niet lang ervoor de borst had gehad. Bij het avondeten is het dan bijvoorbeeld een flink stuk puntpaprika en een plak bataat.

Verder krijgt hij op verzoek bv, en dat loopt zeer goed. Ongeveer 7-10 voedingen per etmaal, waarvan 2-3 snachts. Hij lijkt niet minder te drinken bij mij en is tevreden en doet het goed. Moet ik me zorgen maken dat hij teveel vast voedsel binnen krijgt of mag ik het ook als hij zo veel eet gewoon echt aan hem blijven overlaten?

Bedankt voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Mir op 22 mei 2019 21:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Trotse mama van T (sept 2016)

Gebruikersavatar

vuursteenmeisje

Berichten: 6549
Lid geworden op: 28 dec 2014 05:35
Hobbies: koken

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door vuursteenmeisje » 18 mar 2017 13:07

Volgens mij moet je gewoon laten gaan. Ze mogen (volgens Rapley) zoveel eten als ze willen. Wel altijd eerst melk en dan vast voedsel. Het scheelt enorm per kind hoeveel ze eten.
Mama van 'Charlotte' december 2014 en 'Maria' juli 2019.


Lindje

Berichten: 21
Lid geworden op: 23 jan 2017 20:18
Hobbies: Yoga, lezen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lindje » 18 mar 2017 16:20

Wij hadden hier ook een hongerig kind die al snel flink wat vast voedsel naar binnen werkte. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat hij aan de borst prima zelf kon bepalen wanneer hij genoeg had dus dat hij dat met vast voedsel ook prima kan. Alleen maar fijn zo'n goede eter. Maar snap dat je het je afvraagt. Wij waren er in het begin ook wat onzeker over. en inderdaad altijd eerst de borst aanbieden.

Gebruikersavatar

Mir

Berichten: 4442
Lid geworden op: 08 okt 2015 10:31
Hobbies: lezen, dieren, fotografie
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mir » 18 mar 2017 18:05

Dank jullie wel! Inderdaad heel logisch dat hij prima zelf kan bepalen wat genoeg is, dat doet hij aan de borst ook uitstekend. Die krijgt hij uiteraard altijd eerst, en hij drinkt gewoon heel goed. Maar ja, eerste kindje he, dus dan word je toch weer wat onzeker. Zo te zien lijkt ie gewoon op mama, ik ben (en was als kind) ook zo'n rupsje nooitgenoeg, tante noemde me altijd de vuilnisbak van de familie omdat ik zoveel at en niks dikker werd... [confused] Haha, nou beter dat dan een kindje dat niets eet/lust (zoals de kinderen van die tante destijds... [razz])
Trotse mama van T (sept 2016)


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Jvk » 30 apr 2017 20:33

Mijn zl2 is ruim 7 maanden en eet sinds 6 maandjes hapjes rapley. Nu leek hij steeds meer last te krijgen van zijn buikje. Hij poepte veel minder vaak (wel gewone bv poep met wel eens een herkenbaar stukje vast voedsel). Hij leek kramp te hebben en heeft een keer flink overgegeven. Nu zijn we sinds vrijdag even gestopt net bijvoeding en is hij weer duidelijk meer ontspannen, slaapt beter en poept zelfs meerdere keren per dag. Vanaf wanneer is het handig weer te starten met bijvoeding? En hoe kan ik dat het beste aan pakken? Nu gaven wij fruit, groenten, een broodkorstje, rijstwafel en sinds hij 7 maanden is wel eens een hapje yoghurt. Ik bood vaak tweemaal per dag iets aan. Vaak eerst fruit of groenten en daarna een broodkorstje of rijstwafel. Dat laatste vindt hij namelijk veel lekkerder dan fruit of groenten. O, ja, verder drinkt hij bv op verzoek, dus hij heeft de bijvoeding nog niet echt nodig.

Verstuurd vanaf mijn SM-T710 met Tapatalk
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)

Plaats reactie