Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Keaschie

Berichten: 2947
Lid geworden op: 04 mar 2014 09:10
Hobbies: Sporten, reizen, lezen
Locatie: Midden NL

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Keaschie » 31 okt 2016 16:28

Suuwzn schreef:Zl is deze week 6mnd geworden en dus gestart met bijvoeding. Worteltje heeft hij een stukje van gegeten, broccoli was alleen maar kokhalzen en spugen voor mijn gevoel. Pff ik vind hem nog zo klein (nouja 10+kg).. Vinden niet meer moeders het een beetje eng?
Ik! [wink] Vind hem nog zo klein (ook al is hij ook 10+ kg, wat een toeval [lol] ...) hij kan ook nog helemaal niet zitten...
We doen nu deels prakjes deels stukjes. In de ochtend een gepureerde fruithap (kan ook prima op kdv en bij oma) en 's avonds stukjes groente proeven bij mij op schoot. Met alles wat harder is, broodkorst en zo, wacht ik totdat hij goed kan zitten. Vind het echt niks zo...

Dl leek ouder met 6 maanden. Kon ook al beter zitten. En ze weigerde prakjes haha, zl vindt mijn zelfgemaakt fruitmoes heerlijk.
kleutermeid M januari 2014, peuterventje L april 2016 + babyboy J juni 2019

Gebruikersavatar

MGH

Berichten: 824
Lid geworden op: 17 jun 2013 12:53
Hobbies: Geocachen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door MGH » 31 okt 2016 18:31

Het is niet bepaald een harde grens die 6 maanden natuurlijk. Waarom al starten als het zelfstandig zitten nog niet lukt? Het hele idee er achter is toch dat het kind er klaar voor moet zijn (dat dan de darmen ook rijp genoeg zijn). Bij nog niet zelfstandig zitten zou ik dus nog niet beginnen..
Dl S, 22-05-2013

Gebruikersavatar

Keaschie

Berichten: 2947
Lid geworden op: 04 mar 2014 09:10
Hobbies: Sporten, reizen, lezen
Locatie: Midden NL

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Keaschie » 31 okt 2016 19:56

Ja dat begrijp ik wel. Hij is echter alweer 6,5 maand, wil hem graag langzaam laten wennen... Hij heeft trouwens al 4 tanden en vind het ook reuze interessant om ze in stukjes groente te zetten.
Ik ben nooit een harde rapleyer geweest, vind het vooral belangrijk dat ze vers bereid eten proeven. Vind de smaak van potjes"maaltijden" walgelijk. En niet forceren, dus bij het fruithapje zelf van de lepel laten happen.
Vanavond heeft hij met broccoliroosjes geknoeid, vond hij best vies haha.
kleutermeid M januari 2014, peuterventje L april 2016 + babyboy J juni 2019

Gebruikersavatar

Suuwzn

Berichten: 692
Lid geworden op: 30 mar 2014 20:39
Hobbies: Wandelen, naaien, fietsen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Suuwzn » 31 okt 2016 23:13

Ik sta er versteld van wat zl al allemaal opeet. Echt meer dan zl1 deed met een half jaar. Ook het naar de mond brengen doet hij best goed. Het is vooral het kokhalzen wat ik maar niets vind, maarja dat doen ze ook wel met prakjes. Zl2 kan ook al veel beter zitten dan zl1 destijds kan, misschien dat hij er toen eigenlijk nog niet klaar voor was.

Af en toe prak ik ook wel wat en idd prakjes niet dwingen. Nu maar hopen dat de oma's en kdv dat ook snapt. Daar krijgt hij nu trouwens nog niets.
Trotse mama van kleuterzoon, peuterzoon en babymeisje


mamarosa

Berichten: 3001
Lid geworden op: 19 jun 2013 20:34
Hobbies: lezen, tuinieren, koken/bakken
Locatie: Roosendaal

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door mamarosa » 09 nov 2016 15:49

Nog even over eten op de grond/weggooien, die fase is hier maar heel kort geweest.
Pick your battles, ik liet en laat heel veel gaan, maar weggooien van goed eten doen we hier zo min mogelijk en zeker niet expres. Iedere keer als dl iets op de grond gooide (expres, per ongeluk uit ongandigheid is natuurlijk anders, maar handigheid krijgen ze echt wel vlug) werd het opgeraapt, met de boodschap: leg maar op tafel (dl had kinderstoel met dienblad.
Als we zagen dat dl gewoon zin in gooien/iets laten vallen had, kreeg ze gewoon wat blokken of kapla op haar dienblad en eten weg.
Dl had binnen een week door wat we bedoelden met 'leg maar op tafel'. We deden dat ook voor. Ze was toen 7-8 maanden denk ik. En legde dus gewoon wat ze niet meer wilde op tafel. Natuurlijk nog wel wat geknoei, rijst op de grond of kleine stukjes, maar geen grote hoeveelheden. En wat dl niet meer hoefde, aten wij gewoon op.


Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
DL J geboren12-01-2014

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Elstar » 15 nov 2016 16:34

Ik ben niet bijgelezen maar hoop dat jullie me kunnen helpen. Dl2 krijgt vanaf 5 mnd af en toe iets te proeven en sinds 2 a 3 weken probeer ik wel standaard minimaal 1 bijvoed momentje op de dag te doen. Alleen ehm, ze proeft niet, ze éét! Haar kokhalsreflex lijkt al helemaal verdwenen, had ze de eerste weken wel. Slikt alles door en wil méér!
Daarbij drinkt ze overdag al niet super aan de borst..
Hoe doen jullie dat met bijv het avond eten? Als ze daarvoor niet gedronken heeft, dan niks geven? En wanneer is eigenlijk het punt dat het niet meer zo belangrijk is dat ze eerst borst en dan bijvoeding krijgt? Ik ben best zoekende merk ik.

Nog een vraag, bij dl1 (die kreeg kv) volgde ik het kleintjes schema. Maar heb ik goed begrepen dat rapley gewoon alles geven is? Dus ook kiwi en mandarijn bijv?
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)


IceQueen

Berichten: 726
Lid geworden op: 01 okt 2015 11:15
Hobbies: chillen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door IceQueen » 15 nov 2016 17:05

Elstar schreef:Ik ben niet bijgelezen maar hoop dat jullie me kunnen helpen. Dl2 krijgt vanaf 5 mnd af en toe iets te proeven en sinds 2 a 3 weken probeer ik wel standaard minimaal 1 bijvoed momentje op de dag te doen. Alleen ehm, ze proeft niet, ze éét! Haar kokhalsreflex lijkt al helemaal verdwenen, had ze de eerste weken wel. Slikt alles door en wil méér!
Daarbij drinkt ze overdag al niet super aan de borst..
Hoe doen jullie dat met bijv het avond eten? Als ze daarvoor niet gedronken heeft, dan niks geven? En wanneer is eigenlijk het punt dat het niet meer zo belangrijk is dat ze eerst borst en dan bijvoeding krijgt? Ik ben best zoekende merk ik.

Nog een vraag, bij dl1 (die kreeg kv) volgde ik het kleintjes schema. Maar heb ik goed begrepen dat rapley gewoon alles geven is? Dus ook kiwi en mandarijn bijv?
Ik heb alleen antwoord op je laatste vraag. Rapley is gewoon alles. Volgens mij is het kleintjes schema erg voorzichtig en laat met introduceren van nieuwe dingen. Dus als je wilt raplayen, gewoon lekker alles geven!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Elstar

Berichten: 10112
Lid geworden op: 21 jan 2013 13:57
Hobbies: DL, beetje crea bea bezig zijn
Locatie: Gelderland

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Elstar » 15 nov 2016 17:33

Mooi want er ging vanmiddag een hele mandarijn in en ze wilde eigenlijk meer [whistle]
Grote zus (2012) en kleine zus (2016)


IceQueen

Berichten: 726
Lid geworden op: 01 okt 2015 11:15
Hobbies: chillen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door IceQueen » 15 nov 2016 18:44

Haha. Hier was het eerste wat er in ging sinaasappel. Mooi formaat, niet te glad, lekker bijten en dan het sap eruit zuigen. :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

Keaschie

Berichten: 2947
Lid geworden op: 04 mar 2014 09:10
Hobbies: Sporten, reizen, lezen
Locatie: Midden NL

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Keaschie » 20 nov 2016 20:15

Hoe geven jullie appel?
Ik vind het een beetje eng, wat als zo'n hard stukje in zijn keel schiet? Of is dat onzin? ;)
kleutermeid M januari 2014, peuterventje L april 2016 + babyboy J juni 2019

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door mirte_g » 20 nov 2016 20:18

Ik geef gewoon een partje en wonder boven wonder kan ze daar met haar tandeloze kaakje wat vanaf raspen. Daarvoor zoog ze gewoon het sap er uit. Ik maak trouwens wel redelijk grote parten, zodat ze het goed vast kan houden en er niet heel makkelijk een stuk afbreekt dat in haar keel kan blijven steken (zeg maar een flinke appel in 12-en).
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...

Gebruikersavatar

Keaschie

Berichten: 2947
Lid geworden op: 04 mar 2014 09:10
Hobbies: Sporten, reizen, lezen
Locatie: Midden NL

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Keaschie » 20 nov 2016 20:31

Oké. Het afbijten is hier het probleem niet (6 tanden en meer in aantocht...), ik vind harde dingen gewoon een beetje eng. Maar grote stukken klinkt goed!
kleutermeid M januari 2014, peuterventje L april 2016 + babyboy J juni 2019

Gebruikersavatar

Marijketje

Berichten: 3789
Lid geworden op: 01 nov 2012 18:04
Hobbies: Theater, Engels, wandelen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Marijketje » 20 nov 2016 20:47

Je kunt de appel ook even kort verwarmen zodattie wat zachter wordt. :-)
Mama van H. (9-'12), J. (7-'14) en C. (12-'16)
Go make a life, not a living


Klein duimpje

Berichten: 1111
Lid geworden op: 28 feb 2014 09:55
Hobbies: Lezen, haken

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Klein duimpje » 20 nov 2016 22:17

Of een complete appel geven. Door de grote van de appel kunnen ze dan bijna niet hele grote stukken afbijten


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oudste zoon: augustus 2014
Jongste zoon: maart 2017
Dochter: september 2019


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lies2014 » 21 nov 2016 08:34

Ik heb vanaf het begin stukjes appel gegeven, en zo heeft zl juist geleerd dat hij met een goede kokhalsreflex hij alles weer eruit krijgt ;) Inmiddels is hij dus heel bedreven in het eten van hardere dingen als appel, peer, paprika, komkommer etc. Aan rauwe of kort gestoomde bleekselderij knaagt hij net zo lang tot er alleen nog draadjes over zijn. Hij vindt zachtere dingen juist lastiger, dus spinazie, brood en banaan geef ik in kleine stukjes, anders wordt het zo'n homp. In mijn optiek zou je je kind dus juist moeten laten oefenen ermee, dat hebben ze binnen no time door. Ik zit er wel altijd naast, en in het begin zat hij op schoot, zodat ik hem in de gaten kan houden.

Plaats reactie