Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Winter14 » 11 sep 2017 23:43

Onze T van bijna 13 maanden kan niet tegen koemelk, dat is wel duidelijk. Hij krijgt er met name heel veel buikpijn en (verborgen) reflux van. Alleen is de allergietest op koemelkeiwit negatief, wat twee dingen kan betekenen: hij is vals-negatief of het ligt niet aan de eiwitten maar aan de lactose.

Nu heeft hij volgende week een afspraak voor een Lactosetest. Dat houdt in dat hij nuchter naar de dagbehandeling moet komen, gedurende 3,5 uur op verschillende tijdstippen een lactosedrankje krijgt en dat ze elke keer in zijn uitademing iets gaan meten. Verder moet hij gedurende de hele test nuchter blijven. Even kort gezegd.

Nou is T een temperamentvol kind met voedertijden. Rond een uur of 7 a half 8 moet er echt een bammetje in anders wordt hij echt heel chagrijnig. En rond 9 a half 10 moet hij zijn fles en daarna slaapt hij een uur, of twee uur als we mazzel hebben. Zijn ochtenddut is zijn belangrijkste dagdut, zonder die werkt dat de hele dag door en heb je opnieuw een echt chagrijnige dreumes.

Ik vraag me echt af of het wel haalbaar is. Überhaupt eigenlijk, aangezien er ergens in geblazen moet worden om te meten maar vooral omdat ik mijn kind niet wakker en nuchter kan houden tot de middag.

Daarnaast begin ik me af te vragen of het wel zo nodig is om nu vast te stellen of het lactose of de eiwit is. Voor nu kan hij niet tegen koemelk. In de toekomst kunnen we altijd nog uitzoeken wat het exact is, omdat beiden wel een heel andere prognose hebben.

Iemand ervaringen?
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).


Jvk

Berichten: 692
Lid geworden op: 25 mei 2014 21:13
Hobbies: Naaien

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Jvk » 12 sep 2017 06:25

Onze J. Van bijna 12 maanden kan niet tegen soja en koemelk. De bloedtest was ook negatief. De huisarts heeft de diagnose gesteld op basis van ons verhaal en gaf het advies om pas als hij 1.5 jaar is te provoceren. Er is nooit gesproken over extra onderzoeken. Wat is de reden dan dit onderzoek wordt gedaan? In mijn idee zijn lactose en koemelkeiwit ook 2 verschillende dingen, dus mijn vraag is wat de uitkomst van dit onderzoek dan zegt. Lijkt me echt pittig zo'n onderzoek bij een dreumes. Mijn kleuter moest een poosje geleden nuchter bloedsuiker geprikt worden. Daar was nuchter blijven al een drama, terwijl we het hem al goed konden uitleggen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Moeder van zoontje T. (Mei 2013) en zoontje J. (September 2016)

Gebruikersavatar

Xandra

Berichten: 5186
Lid geworden op: 14 apr 2012 16:33
Hobbies: Lezen

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Xandra » 12 sep 2017 06:30

Ik vraag me ook af wat de toegevoegde waarde van het onderzoek is? Kun je koemelkproducten niet voorlopig beter weglaten en pas een onderzoek doen als hij ouder is?
Dochter 10/2011 en zoon 03/2013

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door kayra2002 » 12 sep 2017 06:47

Maar lactose zit in alle melk, ook borstvoeding. Kan hij daar ook niet tegen?
Ik zou het niet doen, het lijkt me geen meerwaarde te hebben. Wat je zegt: voor nu is het duidelijk en de test kan altijd nog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7760
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 12 sep 2017 08:35

Krijgt hij veel zuivelproducten?
Want in borstvoeding zit ook lactose inderdaad, 7 gram per 100 ml. On halfvolle melk zit ca 5 gram per 100 ml.

En heb je al geprobeerd hoe het gaat met lactosevrije producten? Je heb lactosevrije melk, yoghurt etc. (Zit nog een klein spoortje in).
En oude goudse kaas is van zichzelf lactosevrij. Ik zou zelf eerst kijken hoe het gaat met deze producten. (Toevallig wordt bij mijn jongste ook lactose intolerantie vermoed, en zijn blijkt ook last te hebben van producten met lactose erin, maar zonder gaat het goed. Ze drinkt nog borstvoeding en blijkbaar is de extra lactose voor haar teveel. Maar oude kaas gaat dus wel goed. Ik wil zelf pas testen als ze ongeveer 3 jaar oud is).

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Winter14 » 12 sep 2017 09:25

We hebben een heftig jaar achter de rug met een extreem huilerig en onrustig kind. Pas toen hij 7 maanden was, kwamen we er achter dat het waarschijnlijk de koemelk(eiwit) is. Toen ben ik koemelkvrij/arm gaan eten wat al verbetering gaf maar niet genoeg. We waren kapot, uitgeput, murw en zijn na een onbedoelde provocatie overgestapt op pepti. Waar hij het echt fantastisch op doet. Blijkbaar waren die paar moleculen die hij via de bv binnenkreeg genoeg om zich heel naar te voelen.
Rond een jaar groeien veel kindjes al over een kma heen. Dus huidproef gedaan die negatief was. Nu vermoeden we ipv kma lactoseintollerantie. Wat overigens tegen lactoseintollerantie plukt is het feit dat hij ook bij koemelkarme bv al heel heftig reageerde.

Ik wil graag weten wat het is, omdat kma meestal over gaat en lactoseintollerantie niet. En omdat je bij lactoseintollerantie meestal een drempelwaarde hebt. Maar na het bestuderen van de uitleg van de test denk k niet dat die test haalbaar is en zet ik hem voorlopig liever op koemelkvrij. Of proberen we eens een klein stukje kaas of een lepel yoghurt maar iig geen echte hoeveelheden.

Ik vind her moeilijk, wil gewoon weten waar we aan toe zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

Xandra

Berichten: 5186
Lid geworden op: 14 apr 2012 16:33
Hobbies: Lezen

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Xandra » 12 sep 2017 09:38

Is pepti lactosevrij? Het is heel zeldzaam maar je hebt kinderen die ook niet tegen de lactose in borstvoeding kunnen.
Ik zou denk ik een tijdje inzetten op lactosevrij. Ik heb een vriendin die lactoseintolerant is en volgens eigen zeggen best heftig reageert. Ze leest dus altijd verpakkingen. Geitenkaas en yoghurt zonder toevoegingen dus geen aardbeiyogurt uit een pak gaan bij haar wel goed. De rest mijdt ze volledig maar het is goed te doen.
Dochter 10/2011 en zoon 03/2013

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Honeybadger » 12 sep 2017 09:43

Het is vroeg om op die leeftijd een lactose intolerantie te ontwikkelen maar als hij al zo lang zonder lactose heeft geleefd dan kan hij best de mogelijkheid om het te verteren nu al kwijt zijn.

Je kan er afvragen wat de uitslag van de test zou bieden aangezien het nog steeds een kwestie is van uitzoeken wat hij wel en niet kan verdragen. Dat verschilt per persoon en in mijn geval bijvoorbeeld ook per dag. Als mijn darmen al wat te verduren hebben gehad, bijvoorbeeld door veel suiker, dan kan ik ook echt geen scheutje melk in mijn koffie meer hebben terwijl dat normaalgesproken nét goed gaat.


Maar eerlijk? Ik vind het jong om over een kma gegroeid te zijn, zeker als hij zo duidelijk reageerde.
Een testuitslag zegt niet altijd alles en linksom of rechtsom verdraagt hij de melkproducten niet goed dus zal je sowieso moeten weglaten danwel provoceren

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 12 sep 2017 11:04

Ik vind het ook vrij vroeg voor een kindje wat nog melkvoeding krijgt, om al lactose intolerant te zijn.

Oh wacht, je schrijft fles, hij krijgt kv op sojabasis? Geen idee of dat lactose bevat...

Zo'n test lijkt me behoorlijk heftig. Weglaten / provoceren lijkt mij duidelijk genoeg.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Winter14 » 13 sep 2017 20:54

We hebben besloten om er (voorlopig) van af te zien. Volgens mij zagen ze er zelf minder het probleem van in en ze deden het vaker bij jonge kindjes. En natuurlijk krijg je dan ook het verhaal dat de verzekeraar misschien moeilijk gaat doen omdat de huidproef kma-negatief was. Nou, ze mogen van mij best een nachtje meedraaien als hij standaard kV heeft gehad. We kramen geen onzin uit dat hij er niet tegen kan.

@mama van t: het is niet op sojabasis, er zit wel wat sojaolie in, maar vooral op melkbasis dat een speciale bewerking heeft gehad.

@layla, ik ben het even gaan nakijken maar er zit wèl lactose in pepti! Ik dacht zelf altijd op een één of andere manier van niet. Gelukkig dan eigenlijk maar, want anders kan er door een kma lactoseintollerantie ontstaan omdat er een periode melk wordt ontweken. Dat zou pas echt jammer zijn. Maar dan... hebben we eigenlijk toch al bewijs dat hij tegen lactose kan omdat hij het zo goed doet op pepti? [emoji848]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 14 sep 2017 09:49

Ik heb geen verstand van poedermelk, dat moge duidelijk zijn. [razz]
Als er inderdaad nog wel lactose in zit, dan lijkt een lactoseintolerantie mij niet erg waarschijnlijk.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Honeybadger » 14 sep 2017 10:21

Idd, dan is anderhalf echt wel heel jong om ondanks ondanks dagelijks lactose binnenkrijgen toch intolerant te worden

Klinkt als een wijs besluit, Winter14


Maria80

Berichten: 875
Lid geworden op: 06 okt 2016 21:28
Hobbies: Lezen

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Maria80 » 14 sep 2017 16:14

Winter14 schreef:Onze T van bijna 13 maanden kan niet tegen koemelk, dat is wel duidelijk. Hij krijgt er met name heel veel buikpijn en (verborgen) reflux van. Alleen is de allergietest op koemelkeiwit negatief, wat twee dingen kan betekenen: hij is vals-negatief of het ligt niet aan de eiwitten maar aan de lactose.
Aanvullend: een allergietest KAN negatief zijn terwijl je wel heftig reageert op koemelk (weet ik van mezelf, ik heb het namelijk). Buikkrampen, diarree, last van brandend maagzuur. Mijn ha noemde dit een overgevoeligheid, en dat is volgens haar iets anders dan allergie. Dat kan dus ook misschien het geval zijn.
Mama van drie hele lieve dametjes: Anna, Rifka,Suus

17-12-2011
12-05-2014
19-02-2016

Gebruikersavatar

Topic starter
Winter14

Berichten: 1028
Lid geworden op: 21 okt 2014 10:02
Hobbies: Fotografie

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Winter14 » 14 sep 2017 17:08

Maria80 schreef:
Winter14 schreef:Onze T van bijna 13 maanden kan niet tegen koemelk, dat is wel duidelijk. Hij krijgt er met name heel veel buikpijn en (verborgen) reflux van. Alleen is de allergietest op koemelkeiwit negatief, wat twee dingen kan betekenen: hij is vals-negatief of het ligt niet aan de eiwitten maar aan de lactose.
Aanvullend: een allergietest KAN negatief zijn terwijl je wel heftig reageert op koemelk (weet ik van mezelf, ik heb het namelijk). Buikkrampen, diarree, last van brandend maagzuur. Mijn ha noemde dit een overgevoeligheid, en dat is volgens haar iets anders dan allergie. Dat kan dus ook misschien het geval zijn.
De tijd zal het ons leren. Nu even geen polonaise meer aan de buik van mijn kind. De klachten zijn bij hem altijd aspecifiek geweest en daarom duurde de herkenning ook zo lang.
Moeder van een wintermeisje (2014) en een zomerboy (2016).

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Lactosetest bij dreumes - ervaringen?

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 14 sep 2017 19:19

Joh, bij ons duurde het 2,5 jaar voordat we doorhadden dat het zonder koemelk en stuk beter ging.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Plaats reactie