• Advertisement

Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Berichtdoor Nacho » 08 sep 2017 19:29

In dit artikel van Kiind staat dat uit nieuw onderzoek (edit: moet zijn: theorie) blijkt dat je met eiwitten en vetten moet beginnen in plaats van koolhydraten. Dus bijvoorbeeld vlees in plaats van appel. Ik heb het onderliggende onderzoek nog niet kunnen lezen, maar wie weet hier meer van?

https://kiind.nl/voordelen-rapley-methode/
zl 10-04-2015dl 12-05-2017
Nacho

Hobbies: Gezin, lezen, organiseren

Re: Bijvoeding starten met eiwitten en vetten?

Berichtdoor Marthe79 » 08 sep 2017 19:52

Wij zijn net weer begonnen met Rapley'en, dus ik lees mee!
8 | 2012 3 | 2015 2 | 2017 (tweeling)
Marthe79

Hobbies: samenzijn met ons gezinnetje

Berichtdoor Aysie » 09 sep 2017 11:22

Ik ben me ook aan het verdiepen. Zl reageert slecht op groente en fruit en ook ik heb geen optimale darmflora. Ik ga misschien beginnen met het gaps dieet en ook vaste voeding op die manier introduceren (zie https://honestbody.com/introduce-solids ... -gaps-way/ )
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het enige wat me nog tegenhoudt is dat ik moeilijk aan halal biologisch vlees kom :(
Aysie

Hobbies: Lezen

Berichtdoor Luna » 09 sep 2017 11:40

Dan doet mijn dl het goed. Die blieft alleen maar vlees [lol]

Verder geen idee, ik lees mee.
Kom maak je dromen waar en weet wat komt, dat komt, vertrouw me maar.

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding
Luna
Moderator
Moderator

Hobbies: Kriebelbeestjes
tag: raar - apart - bijzonder

Berichtdoor Aysie » 13 sep 2017 09:45

Wij zijn begonnen met gaps voor baby's! Gisteren versgeperste wortelsap geïntroduceerd en nergens last van gehad. Wat een opluchting! Door het persen hoeft het lichaam minder werk te doen geloof ik. Vandaag botten bouillon erbij, hij heeft het in een keer opgedronken [lol] en wou zelfs meer haha. Ik laat hem wel zelf zijn beker vasthouden en binnekort mag hij ook dingen eten die hij zelf kan pakken.
Aysie

Berichtdoor Nacho » 13 sep 2017 11:27

Aysie, wat fijn dat het zo goed ging. Pas je wel op met vitamine a? Voor een volwassene zit je rond de 50-60 ml wortelsap per dag al op de max en teveel vitamine a plas je niet uit.
Nacho

Berichtdoor suzanne1 » 13 sep 2017 20:22

Nacho:Aysie, wat fijn dat het zo goed ging. Pas je wel op met vitamine a? Voor een volwassene zit je rond de 50-60 ml wortelsap per dag al op de max en teveel vitamine a plas je niet uit.

In wortelsap zit geen vitamine a maar bètacaroteen. Bètacaroteen kan omgezet worden in vitamine a maar de omzetting is lang geen 1 op 1. Van bètacaroteen kun je dus eigenlijk niet teveel binnen krijgen.
Vitamine a vind je in lever, vette vis, levertraan.....alleen in dierlijke producten
suzanne1

Hobbies: lezen, hondjes

Berichtdoor Nacho » 14 sep 2017 08:57

suzanne1:
Nacho:Aysie, wat fijn dat het zo goed ging. Pas je wel op met vitamine a? Voor een volwassene zit je rond de 50-60 ml wortelsap per dag al op de max en teveel vitamine a plas je niet uit.

In wortelsap zit geen vitamine a maar bètacaroteen. Bètacaroteen kan omgezet worden in vitamine a maar de omzetting is lang geen 1 op 1. Van bètacaroteen kun je dus eigenlijk niet teveel binnen krijgen.
Vitamine a vind je in lever, vette vis, levertraan.....alleen in dierlijke producten

Ah dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)
Nacho

Berichtdoor Aysie » 14 sep 2017 20:22

Bedankt voor de info Nacho en Suzanne :)
Bouillon blijkt toch wat moeilijker te verteren. Hij werd vanochtend om 5u wakker om scheetjes te laten. Maar dat is al veel minder erg dan zijn reactie op groente en fruit (= hele nacht niet goed kunnen slapen). Kip schijnt beter te zijn maar dat is helaas ook geen optie. Ik ga een paar weekjes wachten voor ik weer rund botten bouillon geef. Nu eerst vis proberen, ik zal wel eerst wat inlezen over vit a in vis! Maar ik denk dat vit a en d heel belangrijk is volgens gaps want lever, vette vis en levertraan worden juist enorm geprezen haha.
Aysie

Keer terug naar Bijvoeding