Rapley-praatdraadje

Vanaf 6 maanden ander eten aanbieden. Voor vragen, verhalen en foto's

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

pluimpiet

Berichten: 2723
Lid geworden op: 07 feb 2013 13:47
Hobbies: geen
Locatie: nabij A'dam

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door pluimpiet » 17 aug 2016 19:09

Oei, dat is inderdaad veel! Zoveel is het hier niet. Ze at overdag tweemaal een halve rijstwafel met boter en bijna een halve banaan. Het gaat er goed in en ook weer uit, ze krijgt al stevige poep [emoji15]. Maar de avonden zijn zo moeizaam omdat ze alleen maar aan de borst wil dat ik bedacht dat ze misschien buikpijn heeft. Kan echter ook een bijeffect van de verhuizing zijn...[emoji51]
dl sept '13 en dl jan '16

Gebruikersavatar

Linnaea

Berichten: 1726
Lid geworden op: 30 aug 2014 13:24
Hobbies: Schrijven, kruidengeneeskunde
Locatie: Rijnmond

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Linnaea » 19 aug 2016 20:32

Ik heb geen idee of het veel is, ik heb de 7 maanden nog niet bereikt :P. Maar ik kan me er nu nog niets bij voorstellen dat Wolf over een maand ook zoveel zou eten dus wat dat betreft vind ik het wel veel. Maar té veel? Dat zal wel niet zo snel toch?

Ik heb het op-de-grond-gooi-probleem een beetje kunnen oplossen: een dienblad met opstaande randen aan het blad van de kinderstoel geplakt ;). En een kleedje er nog onder, maar daar gaan zoals ik al dacht alle vier de katten op zitten. Want zo'n kleedje is reuze-interessant ;)
En er gaat al meer in! Zo gek, weer een normale ontwikkeling maar zoals met alle normale ontwikkelingen ben ik toch weer zo trots dat hij dit kan. Zit soms met tranen in mijn ogen van trots toe te kijken hoe hij eet, rare ik... [dontknow]
Trotse BAM van Wolf 16-02-2016
http://linnaeaswereld.home.blog

Gebruikersavatar

Linnaea

Berichten: 1726
Lid geworden op: 30 aug 2014 13:24
Hobbies: Schrijven, kruidengeneeskunde
Locatie: Rijnmond

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Linnaea » 19 aug 2016 20:45

Gewoon trots:
Trotse BAM van Wolf 16-02-2016
http://linnaeaswereld.home.blog


Mama1984

Berichten: 2220
Lid geworden op: 13 apr 2013 21:33
Hobbies: Lezen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama1984 » 19 aug 2016 21:14

Zo lief linnaea!

@pluimpiet: mijn dochter at op die leeftijd ook al flink. Ontbeet met een halve boterham, at als fruithap gerust een hele mango, tusssn de middag een boterham, tussendoor een cracker en snel avonds 1 aardappel met 2 grote lepels groente. Ik stopte soms zelf maar met geven want ze bleef maar doorgaan. Toen ik het navroeg bij het cb zei de arts : anders moet je even kijken op de potjes in de winkel, zoveel als daarin zit mogen ze hebben.... dussss..... Vanaf toen maar gewoon dl gevolgd. Nu met ruim 9 mnd eet ze ontbijt een boterham, flinke fruithap tussendoor, boterham tussen de middag (met korstjes), s middags cracker en soms nog wat extra, s avonds 1 aardappel met flink wat groente en dan soms nog wat yoghurt. Als ik haar minder geef wordt ze echt chagrijnig. Ze heeft gewoon honger.
Ze eet wel veel meer als ze zelf mag eten trouwens. Met voeren is ze gauw klaar :-)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
💙~*~💗~💙

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door elize80 » 19 aug 2016 23:04

Linnaea schreef:Wij zijn nu sinds een paar dagen begonnen met Rapley. Maar ben ik de enige die het eigenlijk helemaal niet leuk vindt omdat tot nu toe alles wat ik hem geef in de prullenbak belandt? Zo zonde van al dat eten...
Al dat eten? Hoeveel eten leg je dan voor hem neer? Wij gaven de baby altijd wat van ons eigen bord. Een stukje komkommer, een stukje brood, wat rijst, een lepel soep. Zoiets. Dan hoef je echt niet veel weg te gooien.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

Linnaea

Berichten: 1726
Lid geworden op: 30 aug 2014 13:24
Hobbies: Schrijven, kruidengeneeskunde
Locatie: Rijnmond

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Linnaea » 20 aug 2016 07:04

elize80 schreef:
Linnaea schreef:Wij zijn nu sinds een paar dagen begonnen met Rapley. Maar ben ik de enige die het eigenlijk helemaal niet leuk vindt omdat tot nu toe alles wat ik hem geef in de prullenbak belandt? Zo zonde van al dat eten...
Al dat eten? Hoeveel eten leg je dan voor hem neer? Wij gaven de baby altijd wat van ons eigen bord. Een stukje komkommer, een stukje brood, wat rijst, een lepel soep. Zoiets. Dan hoef je echt niet veel weg te gooien.

-- Tapatalk --
Nou, hij krijgt bijvoorbeeld een stukje tomaat, schuift het op de grond, krijgt een nieuw stukje tomaat, schuift dat ook op de grond, weer een nieuw stukje, etc. En zo belandt uiteindelijk de hele tomaat in de prullenbak.
Als ik hem maar 1 stukje geef zijn we binnen een minuut klaar. Want dan zit dat ene stukje in de bek van de kat.
Trotse BAM van Wolf 16-02-2016
http://linnaeaswereld.home.blog

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 20 aug 2016 09:25

Bij consequent alles op de grond gooien, is het hier snel klaar. Duidelijk teken dat meneertje niks hoeft. Ik zou dan na een paar stukjes echt stoppen en het eventueel later nog een keer proberen. Zonde om alles weg te gooien.
In geval van pletten, uitsmeren e.d. laat ik 'em wel z'n gang gaan. Dat hoort bij het ontdekken, al gaat er dan weinig tot niks naar binnen.

Leuk filmpje!
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Linnaea

Berichten: 1726
Lid geworden op: 30 aug 2014 13:24
Hobbies: Schrijven, kruidengeneeskunde
Locatie: Rijnmond

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Linnaea » 20 aug 2016 09:50

Hij gooit het niet bewust op de grond. Dat gebeurt in zijn poging het op te pakken, dat moet hij nog oefenen. In zijn poging het stuk eten te pakken te krijgen veegt hij het per ongeluk op de grond. Soms binnen enkele seconden al. Dan krijgt hij dus wel een nieuw stukje want hij heeft dan amper de kans gehad om er iets aan te ontdekken of iets te proberen.

Maar dat is wel minder nu we een weekje bezig zijn en hij het wat meer onder de knie begint te krijgen, het lukt hem nu beter om het op te pakken. En met het dienblad aan de kinderstoel vast wat omhoog staande randen heeft waardoor het er niet meer zo snel af valt.
Trotse BAM van Wolf 16-02-2016
http://linnaeaswereld.home.blog

Gebruikersavatar

kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door kayra2002 » 20 aug 2016 10:00

Herkenbaar Linnaea! Gaat bij mijn dochter net zo: ze pakt het en floep, het glijdt alweer op de grond. Of ze neemt een hap en is zo verbaasd over het effect dat ze alles weer loslaat [emoji1]. Heel grappig om te zien.
Ik geef glibberig eten aan, zodat ze het meteen goed vast heeft. Dat scheelt iets. Maar dan nog gaat er een hele tomaat doorheen voor drie keer knabbelen en wat likken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016

Gebruikersavatar

Nelster

Berichten: 1953
Lid geworden op: 21 okt 2013 11:45
Hobbies: Volleybal

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Nelster » 08 sep 2016 20:51

Hoe zit het eigenlijk met kaas? We hadden laatst brie in huis en toen dacht ik dat het wel makkelijk proeven zou zijn voor dl. Kan dit of slecht idee? En ik dacht ook dat ricotta misschien een lekker spread voor op brood was maar ook hierbij, kan dit of slecht idee? Ik ben zelf niet zo'n kaaseter en weet er daardoor niet zo veel van. Ik volg trouwens geen kleintjesschema en dl is bijna 7 mnd.
'Na de zomer brak de liefde door' Loesje
M10 september 2013
N12 februari 2016
M18 februari 2019
J 5 september 2022


xillia

Berichten: 1246
Lid geworden op: 11 jun 2012 14:23
Hobbies: --
Locatie: 's Gravenzande

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door xillia » 08 sep 2016 21:00

Ricotta zou ik persoonlijk eerder doen dan brie, door de schimmels daarin. Maar ik weet niet of dat ook echt zo werkt. Dl heeft ook al wel Ricotta op en is nu 8 maanden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk
Mama van M (dec '10) en L (jan '16)

Gebruikersavatar

mirte_g

Berichten: 4371
Lid geworden op: 29 aug 2015 21:10
Hobbies: koken en scouting
tag: Bzzz... Bij-na vergeten
Locatie: Paterswolde

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door mirte_g » 08 sep 2016 21:04

Ik zou denken als je kwark en yoghurt geeft kan je ook wel ricotta geven, zijn eigenlijk allemaal een soort (hele) jonge kazen :)
A 24-2-2016, E 1-4-2018 & JW 27-8-2020

Mag ik vanavond in je dromen? Dan kan ik bij je blijven slapen...


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Lies2014 » 09 sep 2016 14:15

Ligt eraan of je de ingrediënten waarvan het gemaakt is wil geven: ricotta uit de winkel (ge­pas­teu­ri­seerd melkse­rum, room van melk en/of wei, zout, melkzuur, ci­troen­zuur) bevat iets meer/andere ingrediënten dan kwark (melk, melkzuurbacteriën, stremsel). Je kan ricotta trouwens ook prima zelf maken thuis van melk, room, citroensap en beetje zout, dan kan je zelf de soort melk uitkiezen (rauw, geiten, schapen, koe etc).

Gebruikersavatar

Suuwzn

Berichten: 692
Lid geworden op: 30 mar 2014 20:39
Hobbies: Wandelen, naaien, fietsen

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Suuwzn » 22 okt 2016 18:53

Zl is deze week 6mnd geworden en dus gestart met bijvoeding. Worteltje heeft hij een stukje van gegeten, broccoli was alleen maar kokhalzen en spugen voor mijn gevoel. Pff ik vind hem nog zo klein (nouja 10+kg).. Vinden niet meer moeders het een beetje eng?
Trotse mama van kleuterzoon, peuterzoon en babymeisje


Hibbe

Berichten: 292
Lid geworden op: 25 aug 2016 16:01
Hobbies: Zingen; dromen; eten; groeien

Re: Rapley-praatdraadje

Ongelezen bericht door Hibbe » 23 okt 2016 21:56

@ pluimpiet
Zl (8mnd) is vanaf t begin ook een goede eter geweest.. Eet 1 tot 2 stuks fruit per dag.. Portie havermoutpap.. Boterham en flink wat groente en om de 4u nog bv. Maar hij geeft ook duidelijk aan als hij niet meer wil, dus lijkt me prima om hem dan te volgen..

Trouwens.. In de poep is vaak duidelijk te zien wat hij de vorige avond zo lekker op heeft zitten eten.. Maar dat betekent toch dat het juist nog niet zo goed in het lichaam opgenomen wordt?

@ Linnaea
Goed idee, zo'n dienblad! Ik liet zl eerst ook vaak op zn buik op de grond eten (op een kleedje) ivm met vallend voedsel, maarja.. Dat is ws ook lastig met 4 katten..

Plaats reactie