Broden bakken

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door Albertine » 28 nov 2015 15:00

Na veel prutsen heb ik eindelijk de slag te pakken :smile:
Bak niet meer in blik maar op onze pizzasteen en dat scheelt een hoop! Verder maak ik in de ochtend het deeg en bak ik het 's avonds. Had altijd last van los kruim maar nu heerlijk elastisch brood.

Gebruikersavatar

NmvS

Berichten: 4833
Lid geworden op: 17 feb 2008 10:15
Hobbies: vanalles

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door NmvS » 29 nov 2015 13:28

Wij bakken altijd een "gewoon" zuurdesembrood van rogge en speltmeel. Iemand tips voor variatie? Bijv met olijven en kruiden o.i.d?
Ons gistbrood hebben we ook een variant met kaneel en rozijnen. Maar 2 ingrediënten anders maar zo'n anders resultaat.

Gebruikersavatar

Mammalous

Berichten: 4344
Lid geworden op: 08 dec 2013 23:58
Hobbies: Uhm
Contacteer:

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door Mammalous » 07 jan 2016 12:44

Ik bak nu ivm de ijzel mijn 3e brood, tjong wat heb je voor een simpele brood weinig ingrediënten nodig, vooral tijd :)
Mijn eerste brood ging fantastisch, gisteren me meer in de oven verdiept en die blijkt een broodbakprogramma te hebben. Die van gisteren en ook die van vandaag verliezen hun hoogte, terwijl die eerste op geluk in de oven had gemikt.
Ik ga eens het draadje doorploegen, waar die ijzel goed voor is ;)
thuismoeke van Ettan okt 2007, Tvåan okt 2008, Trean apr 2010, Fyran mrt 2014


Jessie2410

Berichten: 5171
Lid geworden op: 22 okt 2012 20:32
Hobbies: .

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door Jessie2410 » 21 sep 2016 15:55

Even een oud draadje opdiepen. Ik bak sinds kort zuurdesembrood met wisselend succes. Ik heb het idee dat ik het jargon nog niet helemaal goed begrijp en doe vaak maar wat.
Voor de meeste recepten heb je een active starter nodig, maar het blijft voor mij een beetje vaag wanneer deze nou actief is.
Is dat na een eerste voeding, na een tweede? Maar niet gewoon zo uit de koelkast toch (terwijl ik wekelijkse voedingen aanhoud)?


Nou goed, hopelijk schuilt hier wat zuusdesem kennis, want lekker is het wel!


Jessie9832

Berichten: 1872
Lid geworden op: 06 dec 2013 13:33
Hobbies: .

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door Jessie9832 » 21 sep 2016 16:00

Deze dame heeft een best wel duidelijk stuk over zuurdesem

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... desem.html

Ik wil binnenkort een seen no knead bread gaan maken van roggemeel!
We eten trouwens amper brood meer, dus ook weinig bakken maar ik heb het altijd super leuk gevonden!


Jessie2410

Berichten: 5171
Lid geworden op: 22 okt 2012 20:32
Hobbies: .

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door Jessie2410 » 21 sep 2016 16:14

Dank je voor de link!

Ik ben juist brood gaan bakken sinds we naar Amerika verhuisd zijn, hier gooien ze bakken met suiker of honing door het brood, echt ontzettend vies en vooral de jongste reageert er slecht op.
Beide jongens krijgen brood mee naar school, dus er wordt nu veel gebakken en dat zal ook wel zo blijven, maar ik ben nog niet zo lang bezig dus het is nog even zoeken.
Het zou ideaal zijn als het in mijn routine zit, op vaste dagen bakken en dat het zo even een klusje tussendoor wordt en niet iets waar ik nog heel erg over na moet denken.
Ik vind nu voor het eerst sinds tijden brood eigenlijk weer lekker, maar ben inderdaad ook niet zo'n grote broodeter.

Gebruikersavatar

janine0468

Berichten: 4657
Lid geworden op: 24 sep 2008 17:27
Hobbies: lezen, naaien, moestuinieren
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door janine0468 » 21 sep 2016 19:48

Zit je vast aan het desem? Ik bak tegenwoordig een brood met ¼ teaspoon gist op 1 kilo meel, is weliswaar geen desembrood maar voor ons toch zeer acceptabel. Nog in Boston bakte ik ook vaak met een starter trouwens, totdat het zomer werd, dan was er niks meer mee te beginnen omdat het zo warm was en de desem heel anders smaakte (als in niet lekker). Bovendien ging het vaak mis met de planning [rolleyes]

Ik heb in het afgelopen jaar wel een routine ontwikkeld die goed loopt, om de dag bak ik 2 broden (of 1 brood en een paar pizza's/focaccia's etc) van in totaal 1 kilo meel.
Janine, Mama van Thomas (30-06-2008) en Saskia (04-10-2012)


mamamuis

Berichten: 2687
Lid geworden op: 05 feb 2012 13:47
Hobbies: moederen

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door mamamuis » 21 sep 2016 19:53

janine0468 schreef:Zit je vast aan het desem? Ik bak tegenwoordig een brood met ¼ teaspoon gist op 1 kilo meel, is weliswaar geen desembrood maar voor ons toch zeer acceptabel. Nog in Boston bakte ik ook vaak met een starter trouwens, totdat het zomer werd, dan was er niks meer mee te beginnen omdat het zo warm was en de desem heel anders smaakte (als in niet lekker). Bovendien ging het vaak mis met de planning [rolleyes]

Ik heb in het afgelopen jaar wel een routine ontwikkeld die goed loopt, om de dag bak ik 2 broden (of 1 brood en een paar pizza's/focaccia's etc) van in totaal 1 kilo meel.
Welk recept gebruik je daarvoor? Klinkt goed :)

Gebruikersavatar

mama van 1 zoon

Berichten: 1218
Lid geworden op: 20 jun 2010 10:44
Hobbies: :)

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door mama van 1 zoon » 21 sep 2016 20:48

ben ik ook erg benieuwd naar [smile]

Gebruikersavatar

NmvS

Berichten: 4833
Lid geworden op: 17 feb 2008 10:15
Hobbies: vanalles

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door NmvS » 21 sep 2016 21:32

Wij bakken ook al meer dan een jaar zuurdesem. Maar doen het niet volgens de regels en hebben nooit geen problemen. Desem staat in de koelkast, daar maken we een nieuw deeg mee. Daar halen we dan weer een stuk vanaf. Dat is ons desem voor de volgende keer. Dit heeft ook wel eens meer dan 2 weken geataan met bijv een vakantie. Hij lijkt dan dood maar doet het nog prima. Nooit roeren en voeren hier. Voor de liefhebbers wil ik wel wat versturen maar Boston is misschien iets teveel van het goede [mrgreen]

Gebruikersavatar

janine0468

Berichten: 4657
Lid geworden op: 24 sep 2008 17:27
Hobbies: lezen, naaien, moestuinieren
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door janine0468 » 21 sep 2016 22:23

mamamuis schreef:
Welk recept gebruik je daarvoor? Klinkt goed :)
Uit het boek van Ken Forkish: Flour, Water, Salt, Yeast.
1000 gr meel (ik gebruik ongeveer 180 gr volkoren, de rest wit)
780 gr lauw water
20 min laten staan
22 gr zout en
¼ teaspoon droge gist erbij mengen.
na 30 min het deeg oprekken "Folding", dit doe je 3 keer, dus anderhalf uur
niet meer aankomen tot het deeg zich vermenigvuldigd heeft (overnight)
vorm 2 boules en laat rusten
zet na 1 uur de oven aan op 250 gr C met 1 (of 2 ) gietijzeren pannen
laat 45 min opwarmen
bak broden 30 min met deksel, 12-15 minuten zonder.

Dit is een heel simpel brood, in het boek staan nog veel andere broden, met ander meel en ook met desem. Dit brood werkt voor ons, dus voorlopig hou ik het hierbij.
Janine, Mama van Thomas (30-06-2008) en Saskia (04-10-2012)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 21 sep 2016 22:35

22 gram zout? Is dat geen tikfout? Lijkt mij wel heel erg veel.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

janine0468

Berichten: 4657
Lid geworden op: 24 sep 2008 17:27
Hobbies: lezen, naaien, moestuinieren
Locatie: USA
Contacteer:

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door janine0468 » 21 sep 2016 23:54

Mama_van_T schreef:22 gram zout? Is dat geen tikfout? Lijkt mij wel heel erg veel.
Op 1 kilo meel? Het is aan de bovenkant maar niet excessief. Normaal ligt het zout tussen 1,8 en 2,2 % van het totale meel.

Ik had trouwens "beestjes" in het meel [eeks] [eeks] Geen idee hoe die daar komen, maar ik heb ALLES uit de voorraadkast -waar ook het meel staat- weggegooid (behalve blikjes en zo). Bah, getver!
Janine, Mama van Thomas (30-06-2008) en Saskia (04-10-2012)


Sunrise76

Berichten: 1108
Lid geworden op: 06 apr 2016 11:55
Hobbies: Lachen en kids

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door Sunrise76 » 04 okt 2016 22:57

Ik kom mij even melden. Ben ditdraadje aan het terug lezen en heb al heel veel geleerd!ik begrijp nu waarom mijn desem het niet meer lijkt te doen: het wordt kouder, vandaar dat hij langer nodig heeft! [biggrin]

Ik maak mijn brood op een heel makkelijke manier (vind ik). Avond van tevoren alles kneden, in het bakblik en een nacht laten rijzen. In de ochtend afbakken en opeten [biggrin]


Mamato

Berichten: 2795
Lid geworden op: 24 jun 2013 21:27
Hobbies: Knutselen

Re: Broden bakken

Ongelezen bericht door Mamato » 04 okt 2016 23:23

Sunrise76 schreef:Ik kom mij even melden. Ben ditdraadje aan het terug lezen en heb al heel veel geleerd!ik begrijp nu waarom mijn desem het niet meer lijkt te doen: het wordt kouder, vandaar dat hij langer nodig heeft! [biggrin]

Ik maak mijn brood op een heel makkelijke manier (vind ik). Avond van tevoren alles kneden, in het bakblik en een nacht laten rijzen. In de ochtend afbakken en opeten [biggrin]
Dat klinkt makkelijk inderdaad. Wil je het recept delen?
Mama van 3 kabouters uit 2012, 2014 en 2018

Plaats reactie