School fruit

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Saskiaz

Berichten: 1750
Lid geworden op: 12 apr 2013 21:13
Hobbies: ..

Re: School fruit

Ongelezen bericht door Saskiaz » 15 sep 2017 21:13

Maos schreef:En appel meegeven met een paar druifjes? En uitleggen dat de appel is tegen de trek en de druifjes Zodat het niet saai is. Dan kun je veel langer met een bak druiven doen.
Dit doe ik ook! Appel met paar druifjes, kleuter blij.
Zoon van april 2012
Dochter van juni 2014
Zoon van januari 2017

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8917
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: School fruit

Ongelezen bericht door ronja » 15 sep 2017 21:13

Ik doe meestal ook twee dingen. Allebei een halve appel en daar dan druiven/aardbei/meloen e.d. bij.

mama van twee jongens (12/2012) en een meisje (5/2015)
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)


Albertine

Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2013 12:44
Hobbies: koken en paarden
Locatie: gelderland

Re: School fruit

Ongelezen bericht door Albertine » 15 sep 2017 21:27

Wat eten ze thuis voor fruit dan? Hier mogen ze ook meestal kiezen uit wat er in huis is en soms inderdaad twee dingen ieder de helft.
Maar we eten hier wel voornamelijk appel, banaan en peer aangevuld met seizoensfruit.


Mama_D

Berichten: 664
Lid geworden op: 21 dec 2014 11:00
Hobbies: Hardlopen, dansen

Re: School fruit

Ongelezen bericht door Mama_D » 15 sep 2017 21:28

Ik zou ook groente eens proberen. En dan op een ander moment vd dag het fruit aanbieden. Bijv eind vd middag (als monkey platter) of als toetje na het avondeten.
Zl1 drinkt heel slecht. Een tijdje dronk hij op school gewoon niks, ook niet tijdens het overblijven. Toen heb ik wel een keer (toen het héél warm was) uitgelegd dat drinken belangrijk is en dat ik verwachtte dat hij zou drinken. En dat ik het met de juf zou overleggen om hem te helpen het niet te vergeten. Dat zag hij écht niet zitten en overleg met de juf was niet nodig [emoji6] maar we moeten hem er nog wekelijks een keer op wijzen.
Mama van D (nov 2012) en J (feb 2015)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16274
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: School fruit

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 15 sep 2017 21:35

Druiven waren pas ergens 2 bakken voor 3 euro (AH?). Nu bij de Lidl voor 1,99 voor een bak van 500 gram, vorige week nog 1,49.
Ik meng ook vaak. Kleine banaan in plakjes met een paar druiven erbij, platte perzik in stukjes plus wat plakjes komkommer.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Topic starter
kayra2002

Berichten: 6999
Lid geworden op: 18 nov 2012 10:08
Hobbies: lezen

Re: School fruit

Ongelezen bericht door kayra2002 » 15 sep 2017 21:37

Albertine schreef:Wat eten ze thuis voor fruit dan? Hier mogen ze ook meestal kiezen uit wat er in huis is en soms inderdaad twee dingen ieder de helft.
Maar we eten hier wel voornamelijk appel, banaan en peer aangevuld met seizoensfruit.
Thuis hebben we niet echt een 'fruitmoment'. In het weekend is er vaak knijpfruit of druiven, zoon1 eet zo een bak leeg als je niet oplet. En soms eten ze ook een dag geen fruit eigenlijk, ik let er niet erg op.

Twee of meer soorten fruit in een bakje klinkt als een heel slim idee. Simpel ook, echt iets waarvan je denkt: waarom heb ik dat niet verzonnen [emoji1]. Afwisselen met tomaatjes en komkommer lijkt me ook een goed idee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
zoon 2011 | zoon 2013 | dochter 2016


mamalisa

Berichten: 1145
Lid geworden op: 25 nov 2014 14:42
Hobbies: lezen

Re: School fruit

Ongelezen bericht door mamalisa » 15 sep 2017 21:56

Mama_van_T schreef:Druiven waren pas ergens 2 bakken voor 3 euro (AH?). Nu bij de Lidl voor 1,99 voor een bak van 500 gram, vorige week nog 1,49.
Ik meng ook vaak. Kleine banaan in plakjes met een paar druiven erbij, platte perzik in stukjes plus wat plakjes komkommer.
Bij de jumbo, 2 bakjes voor 3 euro,en ze zijn erg lekker, ze vliegen er hier door. Mango geef ik ook vaak mee(koop ik op de markt), en kiwi
Moeder van zl (2007) en dl (2009)

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10671
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: School fruit

Ongelezen bericht door Wicky » 15 sep 2017 22:11

Restjes gekookte groente van de voorgaande avond? Reepjes paprika en tomaatjes gaan hier eigenlijk altijd wel op.

En wat de juf van zl de ouders altijd op het hard drukt: laat het een tussendoortje blijven, geen overlevingspakket. Oftewel geef niet te veel mee. Voor zl van 6 geef ik bijvoorbeeld een kleine banaan, of een kwart appel met 3 tomaatjes, of 3 reepjes paprika met 3 gedroogde abrikoosjes, een pruim in stukjes met 8 druiven etc. Als jouw referentie is dat je een bak druiven verdeelt over 3 bakjes vraag ik me af of je verwachtingen niet te hoog zijn?
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: School fruit

Ongelezen bericht door mamaMarije » 15 sep 2017 22:27

Voordeel van veel kinderen...Ik kan variatie aanbieden zonder al teveel moeite [emoji85] .
Appel over 4 bakjes, handje druiven erbij, paar partjes sinaasappel, halve kiwi....
Zo hebben ze vaak 3 of 4 soorten fruit en dat is dan pp ongeveer 1,5 stuks fruit.

Meloen welke soort dan ook doet het hier idd ook goed.
Mandarijntjes idem.
Oh en peer uiteraard.

Gebruikersavatar

Annet

Berichten: 5727
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:42
Hobbies: Te veel
Locatie: Groningen

Re: School fruit

Ongelezen bericht door Annet » 15 sep 2017 22:54

Peer wordt zo prutterig en bruin, vind ik. Maar over hoeveelheden: daf hangt ook erg van het kind af. Een grote bak druiven eten ze wel, begrijp ik, dus de hoeveelheid zal het punt niet zijn. ZL eet bijna alle soorten fruit graag en krijgt minimaal 1 stuk fruit mee (vaak een combinatie van soorten, maar ook regelmatig een appel in partjes) en daarnaast nog een flink stuk komkommer en wat tomaatjes. Het gaat allemaal op en tussen de middag eet hij 4 boterhammen en dan komt hij thuis met honger [eeks] (hij weegt ongeveer 24 kilo en is 134 cm lang, dus hij krijgt wat hij op kan [wink] ).
Kayra2002, jij woont toch in Groningen? Dan is de markt zeker een goede optie. Ik kocht vandaag bijv een kilo snackkomkommertjes voor €2. Bij de ah betaal je €3 voor een bakje van 400 gram en dan zit er dus ook nog een vervuilend plastic emmertje bij. Nou koop ik die nooit, altijd gewone komkommer, maar ZL wilde zo graag eens van die leuke kleine. Voor deze prijs kan hij ze krijgen! Ook fruit is op de markt vaak veel goedkoper. Binnenkort weer mango-tijd [smile]
ZL 13-09-2009
You are my dearest one, I have no other / Sleep warm and soft in the arms of your mother / Sleep soft, my darling, my trouble and treasure / Dream of pretty things, dream of your pleasure


Jore

Berichten: 1312
Lid geworden op: 05 aug 2008 18:06
Locatie: Groningen

Re: School fruit

Ongelezen bericht door Jore » 15 sep 2017 23:14

Vandaag op de markt druiven voor €1,50! Morgen vast ook nog wel. Aardbeien zijn op de markt ook vaak goedkoop, zelfs van de goede kweker (zegt de aarbeiensnob).
Hoe als je je met zorgeloosheid kon omringen en dat dat je ruimte was (Bert Schierbeek)

Gebruikersavatar

rietjetoet

Berichten: 9892
Lid geworden op: 17 mei 2010 11:12
Hobbies: naaien, dansen, zingeving
Locatie: Poederlee, België
Contacteer:

Re: School fruit

Ongelezen bericht door rietjetoet » 15 sep 2017 23:52

ik geef mee wat ze thuis ook zouden eten... ben niet meer kwijt aan fruit voor school eigenlijk...
appel in partjes met schil en vooral goed luchtdicht potje zodat t niet bruin wordt, peer maar niet te zacht, meloen in bolletjes, watermeloen in stukjes (met vorkje en stukje keukenrol) , tomaatjes, gedroogde abrikozen en appels, druifjes zonder pit (in aldi vaak in actie) wit en blauw, mango in stukjes, aardbeitjes, kiwi geschild en in stukjes (lepelen lukte hier pas goed in lagere school dus nu met zo'n kiwi-mes-lepel maar toen gewoon in stukjes en vorkje, besjes, mandarijntjes in partjes (seizoen begint weer, wel versie zonde rpitten hier) , stukjes sinaasappel (partjes dus) enz enz.. ik geef echt gewoon mee wat ze thuis zouden krijgen en ze weten niet op voorhand wat lol
moeke van Jitse (29/01/2008), Leene (04/12/2010) en twee sterrekindjes

Gebruikersavatar

MrsDaantje

Berichten: 2839
Lid geworden op: 19 dec 2012 21:31
Hobbies: naaien, breien, lezen

Re: School fruit

Ongelezen bericht door MrsDaantje » 16 sep 2017 10:00

Beetje kaneel over de appelstukjes strooien vinden mijn zl's ook lekker.
| ZL1 2012 | | ZL2 2014 | | ZL3 2017 |

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: School fruit

Ongelezen bericht door bigou » 16 sep 2017 17:23

MrsDaantje schreef:Beetje kaneel over de appelstukjes strooien vinden mijn zl's ook lekker.
Ja, met wat rozijntjes bijvoorbeeld. Of besprenkelen met wat citroensap tegen bruin worden.
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: School fruit

Ongelezen bericht door suuske25 » 17 sep 2017 00:27

Hier heeft juf op school een busje kaneel staan voor degene die willen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)

Plaats reactie