Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Violette » 07 sep 2017 20:13

Ah Saroma. Goede herinneringen aan! We aten dan de kiwismaak, die was groen en we noemden dat snottepap. [lol]
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Friek

Berichten: 4698
Lid geworden op: 25 jun 2012 13:52
Hobbies: Lego sorteren
tag: Bzzzzz... Scary-bij

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Friek » 07 sep 2017 20:51

Saroma! Mijn moeder maakte het in ijscoupes en liet het de hele middag in de koelkast opstijven, zodat het echt een traktatie was [biggrin]
ZL1 mei '12, ZL2 sept '14 & DL dec '17


Zonne

Berichten: 10397
Lid geworden op: 15 feb 2012 11:37
Hobbies: handwerken

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Zonne » 07 sep 2017 20:58

Violette schreef:
bigou schreef:
Leonike schreef:Vl en ik kennen dat beide niet vanuit huis dus dat maken we eigenlijk nooit.
Nu ik hierover nadenk gaat die logica hier eigenlijk niet zo op [smile] In mijn jeugd aten we thuis veel Hollandse pot (AVG, stamppot etc.) en zelf ben ik eenmaal uit huis heel andere dingen gaan maken, die ik in allerhande en andere kookboekjes las en mij meer aanspraken: buitenlandse schotels, pasta's, couscous, curry etc.). Mijn ouders koken nu trouwens ook wat 'avontuurlijker' dan vroeger. [think]
Hier gaat die logica ook niet op. Maar vroeger was er gewoon minder variatie te koop in de winkels. Broccoli, courgette, aubergine (dingen die wij wekelijks eten in de zomer) waren er gewoon niet (of nauwelijks). De opa en oma van mijn ml importeerden met hun vakantie een autolading vol pasta uit Italië. Dat was hier gewoon niet te krijgen. Als land/maatschappij zijn we een stuk rijker dan 30 jaar geleden en de wereld is meer geglobaliseerd. En dat is te zien in het voedselaanbod.
Maar dat valt toch wel mee? Ik at vroeger thuis verschillende soorten pasta's, broccoli ook heel vaak zelfs, was mn moeder dol op, courgette en aubergine door de pasta.

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Violette » 07 sep 2017 21:03

Volgens mijn schoonouders was er echt alleen maar elleboogjesmacaroni te koop. Courgette e.d. waren niet te krijgen of erg duur bij de groenteman. Misschien maakt het nog uit of je in de stad of in een dorp woonde. Ik denk dat je uit best een bijzonder foodie gezin komt, eerlijk gezegd.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Honeybadger » 07 sep 2017 21:17

Mijn moeder is een goede kok en ze kookte ook graag wat exotischer maar zowel broccoli als courgette, wat nu echt supergoedkope makkelijk te krijgen groentes zijn waren bij ons lang niet zo gewoon als bloemkool en boontjes en wortelen en bietjes.
Qua pasta hadden we spaghetti en elleboogjesmacaroni, de rest was wel te krijgen maar dan van de delicatessenmerken. Ik woonde gewoon in de grote stad, begin jaren '80.


mamaMarije

Berichten: 13408
Lid geworden op: 05 jul 2011 19:18
Hobbies: ..
tag: .

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door mamaMarije » 07 sep 2017 21:26

Het dagelijkse koken deed mijn moeder.
Dat was veel AGV. Ze kon prima koken, maar vond (en vindt) het niet echt leuk 'maar je moet toch eten hè'

Mijn vader hield ontzettend van lekker eten EN koken.
Niet dat wij nou persé zijn definitie van lekker deelden [cheesygrin]
Maar die experimenteerde dat het een lieve lust was
Deed veel inspiratie op tijdens vakanties. Wij aten dus in de weekenden behoorlijk exotisch voor die tijd.

Ik heb zeer veel geproefd in mijn jeugd, maar er zelf geen hele goede eter van geworden.

Gebruikersavatar

meimamma

Berichten: 2542
Lid geworden op: 02 jun 2012 21:59
Hobbies: Momenteel vooral mijn dochter

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door meimamma » 07 sep 2017 22:09

Haha, hier juist heel veel courgette in mijn jeugd. We hadden elke zomer wel 1-2 courgetteplanten in de tuin en daar groeide elke dag dan wel weer een courgette aan. Ben opgegroeid met allerlei courgetterecepten, courgettesoep was mijn favoriet.

Omdat er aan 1 plant zoveel courgettes groeien, aten de buren ook vaak courgette [cheesygrin]

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door bigou » 08 sep 2017 08:54

Layla schreef:zowel broccoli als courgette, wat nu echt supergoedkope makkelijk te krijgen groentes zijn waren bij ons lang niet zo gewoon als bloemkool en boontjes en wortelen en bietjes.
Qua pasta hadden we spaghetti en elleboogjesmacaroni, de rest was wel te krijgen maar dan van de delicatessenmerken. Ik woonde gewoon in de grote stad, begin jaren '80.
Herkenbaar verhaal :) Mijn moeder waagde zich best aan een nieuw recept uit de libelle (zuurkoolschotel met gehakt en banaan erdoor bijv. [smile] ) maar de norm was -in mijn beleving- nog AVG en zelfs vaste combinaties (wortels met vis/bietjes met speklapje/ boerenkool met worst...;en aardappels konden overal bij [cheesygrin] ).
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


WZK

Berichten: 17524
Lid geworden op: 22 nov 2009 19:48
Hobbies: Have fun!
Locatie: Apeldoorn

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door WZK » 08 sep 2017 10:39

Ja de Libelle die zorgde idd voor enige vooruitstrevendheid. [emoji4]

Ik heb zelf - voordat de kinderen er waren - jaren lang elke week uit kookboek gekookt 5 x per week. En dan 1 x pasta, 1 x rijst of granen 1 x aardappelen 1 x vega twee x vis twee x vlees. Op die manier heel veel gerechten eigen gemaakt en smaken leren kennen. Erg leuk. Tegenwoordig gaat het allemaal wat sneller maar de basis die toen is opgedaan komt wel terug en dat is leuk.
(Pleeg)moeder van vier!

“Told you so.”

Sincerely,
your intuition

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door Violette » 08 sep 2017 13:19

Ik heb ook voordat er kinderen waren door wat kookboeken heen gekookt. Daarbij een abonnement op een groentetas (dat hebben we nog steeds) en daardoor veel verschillende dingen gemaakt. Inderdaad een hele fijne investering in goed, snel en divers kunnen koken. Nu kan ik die investering niet meer doen en moeten de maaltijden doordeweeks in de regel eenvoudig, maar die fijne basis blijft.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

AnnaMaria22

Berichten: 3821
Lid geworden op: 03 mei 2012 10:40
Hobbies: Te veel om op te noemen

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door AnnaMaria22 » 08 sep 2017 15:48

Ha Saroma heb ik laatst weer gegeten voor het eerst in laaannge tijd.

Mijn moeder kon niet echt supergoed koken, wel gewoon avg. Maar dan te gare bloemkool, met een gele saus, net iets te hard gebakken vlees en áltijd gekookte aardappelen.
Toen ik samen ging wonen heb ik dat uit protest een jaar niet gekookt. [lol]

Ik bedacht me nog iets, kokosbrood, daar was ik vroeger gek op. Hier nog nooit in huis geweest geloof ik.
J 2/2012 en V 7/2015

Gebruikersavatar

caroline1985

Berichten: 3673
Lid geworden op: 04 apr 2012 13:24
Hobbies: thee drinken

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door caroline1985 » 08 sep 2017 16:19

Jam met suiker kennen ze hier niet. We eten alleen fruitspul zonder toegevoegde suiker oid. Bij oma trokken ze een heel gek bekje toen ze gewone jam kregen.

EN voor de rest kennen ze ondertussen toch wel veel ongezonde dingen jammer genoeg. EN bij de derde baby gaat het alleen maar nog sneller. Die tienmaander begint al te krijsen als ie niet aan het ijsje mag likken.
Dl 2011, ZL 2013 en kleine ZL 2016

Gebruikersavatar

TruusdeMier

Berichten: 3928
Lid geworden op: 16 mei 2014 12:57
Hobbies: gebak
Locatie: 0164

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door TruusdeMier » 09 sep 2017 01:13

V kende de McDonalds en het concept snoep niet.
Meneer kan niet koken, het is serieus niet te eten. En hij doet overal enorme ladingen kaas op, bij voorkeur gerijpte (belegen of oude) kaas en zet het dan in de magnetron om te smelten. V lust geen kaas en ik hoef dat niet in zulke hoeveelheden. Gesmolten kaas kan ik niet zo heel goed tegen, het doet me aan pus denken. Gesmolten gerijpte kaas ruikt naar hele vieze sokken.
Dus toen ik was bevallen en nog in het zkh lag, deed meneer met V een rondje eten buiten de deur. Friettent, pizza, bezorgturk en ook de McDonalds. V eet geen gepaneerde dingen (dus geen nuggets) en de hamburger vond ze ook niet eetbaar en de frieten maar zozo. Het speelgoedje en de ballenbak en de hele happening er omheen maakte alles goed. Ik geloof dat het haar favoriete restaurant is [cheesygrin]

Snoep kopen wij normaliter niet. Ze krijgt wel eens wat ergens of soms als traktatie op de psz.
Tot voor kort vond ze dat er alleen leuk uitzien, maar niet eetbaar. Laatst had ze met meneer boodschappen gedaan en een zakje snoep-kikkertjes meegenomen. Ze heeft er wat van gegeten, maar voornamelijk mee gespeeld. Sinds een klein half jaartje eet ze wel snoep wat ze als traktatie heeft gekregen en vind het ook lekker.


Er zijn hier trouwens ook wat groente/eet-trauma's van mij die V niet kent. Spruitjes, tot snot gekookte prei en dan bij voorkeur het donkergroene deel, witlof uit de oven, vissticks, aardappel-anders, muffe voorgemalen nootmuskaat uit zo'n busje over bloemkool/sperziebonen.
Ook horror: mn moeder had eens ergens een recept opgeduikeld van tjap-tjoi. Mn moeder is niet zo'n keukenprinses, dus dat werd op de letter gevolgd. Mn moeder bereidde het in haar gietijzeren wok. Erg leuk, maar op je gewone gaskookplaatje met Westerse pitten en verder Westerse ingredienten (sherry ipv shaoshing rijstwijn bijv) werd het dus zoute sufgekookte groenteprut wat ervoor zorgde dat het 2 later nog naar het cafe rook in huis.
V (maart 2014), F en L (juli 2017), G (augustus 2020)

stash: Hoppediz Timbuktu maat 6, Calin Bleu Yummy Olive maat 6, Manduca BlackLine LovinLilac, Yaro La Vita Emerald Black RS


1en2en2

Berichten: 1060
Lid geworden op: 21 okt 2014 18:59
Hobbies: Maak het zelf :)
Locatie: Veluwe

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door 1en2en2 » 09 sep 2017 06:58

Wat ze niet kennen; je soep, avg en daarna de vla uit hetzelfde bord eten :) (Nou doen we hier eigenlijk sowieso niet aan voorgerecht vlees en vla ;) )

Saroma ja en die andere. ..bourbon? En dan de kloppers mogen aflikken.

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Normale dingen die jullie kids niet kennen..

Ongelezen bericht door bigou » 09 sep 2017 10:39

1en2en2 schreef:Wat ze niet kennen; je soep, avg en daarna de vla uit hetzelfde bord eten :)
Echt? [biggrin] Ken dat gebruik niet.
Doet me wel denken aan mijn familie op het platteland die hun brood bij het ontbijt direct op het tafelkleed klaarmaakten in plaats van op een bordje. Als kind vond ik dat bij logeerpartijen heel apart, maar toen we in Frankrijk gingen wonen merkte ik dat ontbijtborden ook niet overal gebruikelijk zijn [wink]
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Plaats reactie