Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Topic starter
Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Nacho » 12 jul 2017 11:35

Leuk om te lezen wat jullie allemaal maken en eten! De tips voor de tosti's ga ik uitproberen :)

Is er iemand die een lekkere cappuccino kan maken met een melkvervanger? Amandelmelk en sojamelk vind ik niet vergelijkbaar... Ik drink ook geen suiker in mijn koffie, dus dan kan je de smaak ook niet erg verbloemen.

Avocado vind ik ook super lekker. Door een smoothie kan dus ook...


Topic starter
Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Nacho » 12 jul 2017 11:38

Een raar (?) hersenspinsel, maar heeft iemand al eens cappuccino gemaakt met moedermelk? Ml zal er niet echt om staan te springen vermoed ik [shhh]


Charlotte77

Berichten: 3985
Lid geworden op: 07 aug 2011 22:15
Hobbies: exploring life!
tag: geluksvogel
Locatie: Roosendaal

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Charlotte77 » 12 jul 2017 15:21

Havermelk werkt goed voor cappuccino vind ik

Gebruikersavatar

Fishy

Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jan 2014 21:54
Hobbies: Breien, haken, etc
Locatie: Vlak bij Utrecht

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Fishy » 12 jul 2017 15:35

Nacho schreef:Leuk om te lezen wat jullie allemaal maken en eten! De tips voor de tosti's ga ik uitproberen :)

Is er iemand die een lekkere cappuccino kan maken met een melkvervanger? Amandelmelk en sojamelk vind ik niet vergelijkbaar... Ik drink ook geen suiker in mijn koffie, dus dan kan je de smaak ook niet erg verbloemen.

Avocado vind ik ook super lekker. Door een smoothie kan dus ook...
Oatly Barista. Wat mij betreft echt het product van het jaar! Of nou ja, ik weet niet uit welk jaar het komt, maar ik heb het pas dit jaar ontdekt ;-)

Edit: http://www.oatly.com/products/netherlan ... a-edition/

Verkrijgbaar bij AH sinds kort, ik geloof bij de Jumbo ook, en in steeds meer horeca.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Mama van dochtertjes D (okt 2013) en M (jan 2016)


Topic starter
Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Nacho » 12 jul 2017 16:44

Fishy schreef:
Nacho schreef:Leuk om te lezen wat jullie allemaal maken en eten! De tips voor de tosti's ga ik uitproberen :)

Is er iemand die een lekkere cappuccino kan maken met een melkvervanger? Amandelmelk en sojamelk vind ik niet vergelijkbaar... Ik drink ook geen suiker in mijn koffie, dus dan kan je de smaak ook niet erg verbloemen.

Avocado vind ik ook super lekker. Door een smoothie kan dus ook...
Oatly Barista. Wat mij betreft echt het product van het jaar! Of nou ja, ik weet niet uit welk jaar het komt, maar ik heb het pas dit jaar ontdekt ;-)

Edit: http://www.oatly.com/products/netherlan ... a-edition/

Verkrijgbaar bij AH sinds kort, ik geloof bij de Jumbo ook, en in steeds meer horeca.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Top! Ga ik kopen [thumbright]


Saskiaz

Berichten: 1750
Lid geworden op: 12 apr 2013 21:13
Hobbies: ..

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Saskiaz » 14 jul 2017 16:11

Leuk topic! Ik doe ook sinds een maandje ongeveer hoofdzakelijk veganistisch, maar ook met mogelijkheid tot uitzonderingen, dus ook met 80-20 in het achterhoofd, voorlopig lukt het nog ongeveer 90-10 denk ik. Ik kijk niet op álle verpakkingen nog, laatst wel naanbroden gehaald bijv, nooit bedacht dat daar yoghurt in zou zitten.
Ik vind de Oatly Barista ook heel ok, een écht vergelijkbare smaak net koeienmelk is het niet hoor in de koffie. Maar ik had mezelf eerst weer eens een week of 2 zwarte koffie aangewend (kost even een paar dagen maar dan is het ook wel weer fijn puur!) en daarna vond ik de Oatly wel een leuk alternatief.
Wij eten ook veel peulvruchten de laatste weken. Vanavond een pasta met rode saus en dan gomasio erover ipv parmezaan. Ook niet écht hetzelfde effect, maar wel lekker. Ik denk ook dat de kunst is dat je misschien niet moet hopen alles te kunnen vervangen, maar dat je ander smaakpalet gaat kennen en waarderen.
Ik ga volgen en proberen af en toe de maaltijden van vriend te plaatsen, want koken gebeurt hoofdzakelijk door hem dus ik hoef niet zo erg na te denken (gaat hier qua koken volgens het principe ehhhh 95-5)
Zoon van april 2012
Dochter van juni 2014
Zoon van januari 2017


Roosmijn

Berichten: 8796
Lid geworden op: 09 sep 2008 10:36
Hobbies: *
Locatie: NB

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Roosmijn » 14 jul 2017 18:32

Ik eet niet veganistisch, maar mijn koffie vind ik het lekkerst met kokosmelk [razz]
Kokosyoghurt bij het ontbijt, valt het op dat ik van kokos houd? [cool]


DrsBird

Berichten: 181
Lid geworden op: 21 okt 2014 21:03
Hobbies: Samen zijn

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door DrsBird » 16 jul 2017 17:43

Mijn inbreng (uit een eigenlijk vegetarische keuken)
- Dahl met zelfgebakken naan (naan is wel een werkje, maar ik denk dat sojayoghurt ook kan werken)
- Mexicaanse schotel (bonen, groente, kruiden) met tortillachips en guacemole
- Koolsalade (gebakken uit en kort gewokte spitskool, rice cuisine, Belgische mayonaise, walnoten, zonnebloempitjes en mandarijntjes uit blik) te combineren met eigenlijk alles, maar een fijne groentecomponent
-Phulauri (gefrituurde balletjes van rauwe maar geweekte gele spliterwt, ui, knolook, hete peper, tayerblad en komijn)
- Falafel
- Courgettesoep >makkelijk (fruit ui, bak 3 a 4 courgettes mee, beetje chillipoeder, bouillon(2 blokjes) en aanvullen tot 3L water)
- Maveh met rijst (wortel en champignon in een saus van tomaat (uit blik) met pindakaas en de rijst er los bij) gegeten met bij ons een ei maar laatst smaakte de tempeh er ook heerlijk bij (gemarineerd met kruiden, tamari en citroen (en yoghurt hier).
- Boerenkool stamppot (boerenkool uit vriezer met aardappelen koken, Belgische mayonaise er bij en atjar tjampoer vocht door elkaar stampen, heerlijk met vegaspekjes (Vivera ofzoiets vind ik de lekkerste vegaspekjes hebben) en met atjar tjampoer.
- Roerbak met cashewnoten en opgebakken aardappeltjes.
- voor de heel snel: Jonge kapucijners, vegaspekjes en appelmoes met snoeptomaatjes


Ilse

Berichten: 16115
Lid geworden op: 28 jun 2008 09:24
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Ilse » 18 jul 2017 19:17

Ik doe een week plantaardig om te kijken of het mijn energie peil wat opkrikt. Tot nu toe heb ik inspiratie gehaald uit ah recepten, best lekker. Vandaag een salade van gesnipperde rode kool, stukjes avocado, gebakken sesampitjes met een dressing van olie, soja saus en citroen met gebakken tofu roerbak blokjes en rijst.

Ook een avond pitabroodjes met falafelballetjes, maar nu met een zelfgemaakte knoflooksaus (majo zonder ei, gebakken knoflook, soja room cuisine), erg smakelijk. Maar misschien is alle zelfgemaakte knoflooksaus lekkerder dan die uit een fles [lol]


Ilse

Berichten: 16115
Lid geworden op: 28 jun 2008 09:24
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Ilse » 23 jul 2017 18:58

Vanavond grote wraps met een bonensaus (blikje chillibonen in saus door de staafmixer) en een cirkel van wilmersburger nepkaas er tussen. Dat in pizzapunten (zl had hetzelfde maar met goudse kaas). Aangevuld met een salade van tomaat, komkommer, maiskorrels en sla. Dressing van majo, ketchup, citroen en zout. Het smaakte ons goed [biggrin]


Topic starter
Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Nacho » 23 jul 2017 19:01

Wij aten minestronesoep met Turks brood belegd met hummus, rucola, komkommer, zongedroogde tomaat en pijnboompitten.


Ilse

Berichten: 16115
Lid geworden op: 28 jun 2008 09:24
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Ilse » 23 jul 2017 19:04

Heb je de soep gemaakt of uit pakje? Het klinkt lekker. Ik stond laatst met turks brood in mijn handen, maar we zijn maar met 2 personen en zo'n brood is best groot. Is het in te vriezen?


Topic starter
Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Nacho » 23 jul 2017 19:43

De soep komt uit een blik. Had ik nog op voorraad :) Het Turkse brood hebben we maar voor de helft op. Ik eet het morgen met zl tijdens de lunch verder. Misschien komt het dan op.

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16275
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 23 jul 2017 21:11

Minestronesoep is makkelijk, en lekker.
Voor een vegan versie: groentebouillon, witte bonen, aardappel in blokjes, pasta blikje tomatenblokjes en wat je verder maar aan groenten in huis hebt, bijvoorbeeld blokjes wortel, kleine bloemkoolroosjes, (diepvries) doperwten. Pasta, groenten en aardappel gaar koken in de bouillon, op het laatst de tomatenblokjes en afgespoelde witte bonen erbij, doorwarmen en klaar.

Officieel horen er spekblokjes door, maar dat vind ik niet lekker. Ik laat meestal de tomatenblokjes ook weg.

Turks brood is er volgens mij in de supermarkt ook in verpakking met 2 kleine.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal


Topic starter
Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Nacho » 24 jul 2017 17:21

Eergisteren aten we ook een lekker recept: http://vegadutchie.nl/pasta-met-muntpesto-broccoli/

Vandaag simpel aardappelkroketjes, haricots verts uit een potje, appelmoes zonder suiker en een burger van de vegetarische slager (helaas met kippenei zag ik, wel weinig).

Plaats reactie