Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden


Zjuul

Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mar 2013 20:03
Hobbies: Haken

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Zjuul » 26 okt 2017 21:30

Dan deel ik mijn eten van vandaag, neemt je teleurstelling misschien wat weg [biggrin] Al schaar ik mezelf ook nog niet helemaal onder de veganisten, ben wel een aardig eind op weg. Was voor mijn overgang naar helemaal veganist al bijna 25 jaar vegetariër
Begonnen met geroosterde bruine boterhammen met filet americain (vegetarische slager)
Lunch met zelfgemaakte minestrone en broodje met humus
Avondeten met arabisch brood, tomaatsalsa, olijven en falafel

Ik hoorde laatst de term 'reducitarian'. Dat woord heeft voor mij een positieve lading, je doet je best waar kan met de beste intenties en alles wat je doet is een stap in de goede richting.

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door MamaRF » 26 okt 2017 21:40

Ik volg dit draadje juist voor inspiratie voor vegan recepten, niet voor vegetarisch. Dus ik sta (als flexitariër moet ik erbij zeggen) wel verbaasd te kijken als hier niet-vegan dingen langskomen. Dus ik zou zeggen: open een vega-eet-draadje ernaast.
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***


Lies2014

Berichten: 822
Lid geworden op: 18 nov 2014 10:52
Hobbies: nvt

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Lies2014 » 26 okt 2017 23:00

Niet het hele topic gelezen, dus misschien dubbelop, maar onze vegan favorieten (nooit over nagedacht, maar realiseer ik me nu):

- minestrone
- chili sin carne/burritos
- linzenstoof+knolselderij+hazelnoten van Ottolenghi
- gado gado met knapperig gebakken tofu ernaast
- bloemkool curry met kikkererwten
- tempé goreng

Ik zorg wel altijd dat er een eiwitbron bij zit (noten, peulvruchten, soya) en voldoende (volkoren) koolhydraten om ml's honger te stillen

Verstuurd vanaf mijn SM-A300FU met Tapatalk

Gebruikersavatar

Femmem

Berichten: 499
Lid geworden op: 29 aug 2012 18:48
Hobbies: Bakken

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Femmem » 27 okt 2017 06:14

MamaRF schreef:Ik volg dit draadje juist voor inspiratie voor vegan recepten, niet voor vegetarisch. Dus ik sta (als flexitariër moet ik erbij zeggen) wel verbaasd te kijken als hier niet-vegan dingen langskomen. Dus ik zou zeggen: open een vega-eet-draadje ernaast.
Dit! :) Vegetarische recepten weet ik wel, maar vegan vind ik nog wat lastig

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195I met Tapatalk
Jurre 23.11.2014
Mette 16.03.2017
Hidde 01.07.2020


Karin89

Berichten: 2333
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:16
Hobbies: Naaien, haken, breien

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Karin89 » 27 okt 2017 09:47

MamaRF schreef:Ik volg dit draadje juist voor inspiratie voor vegan recepten, niet voor vegetarisch. Dus ik sta (als flexitariër moet ik erbij zeggen) wel verbaasd te kijken als hier niet-vegan dingen langskomen. Dus ik zou zeggen: open een vega-eet-draadje ernaast.
Eens!
Ik eet al 7 jaar vegetarisch en we schuiven langzaam maar zeker steeds meer op richting veganistisch (waarbij ml iets fanatieker is dan ik).
Bij het avondeten gaat het al vrij goed, ik denk meestal 5/7 vegan. Ontbijt en lunch vind ik lastiger. Ik zoek nog steeds naar iets wat kan tippen aan kaas. Hummus en groentespreads en zo raak ik snel zat als ik het vaak eet. Iemand nog goede ideeën?

Gisteren aten we broodje shoarma met de vegan shoarma van veggie chef (jumbo). Erg lekker.
zl1 2017 - zl2 2021

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door bigou » 27 okt 2017 10:05

MamaRF schreef:Ik volg dit draadje juist voor inspiratie voor vegan recepten, niet voor vegetarisch. Dus ik sta (als flexitariër moet ik erbij zeggen) wel verbaasd te kijken als hier niet-vegan dingen langskomen. Dus ik zou zeggen: open een vega-eet-draadje ernaast.
Ik lees het topic als flexitariër met 100% vega-dochter ook graag en vind het juist lekker laagdrempelig. Prima dat mensen ook laten vallen dat ze nog weleens vlees of zuivel eten en het lastig vinden om daar alternatieven voor te vinden, maar uiteindelijk gaat het toch steeds om het delen van veganistisch recepten hier.
Las dit toevallig deze week: https://www.volkskrant.nl/koken-en-eten ... c87f5d5314
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)

Gebruikersavatar

suusje86

Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2012 15:17
Hobbies: -
Locatie: Zaankant

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door suusje86 » 27 okt 2017 10:09

Ik lees ook mee voor vegan inspiratie - ik ben niet veganistisch, maar probeer wel dierlijke producten te minderen. Vega is makkelijk, vegan vind ik meer een uitdaging.
Ik vind het prettig hier mee te lezen zonder dat het direct over schoenen moet gaan (want die eet ik niet en ik zoek hier recepten), maar qua recepten dus wel echt op zoek naar vegan rn niet naar vega...

Overigens wel grappig dat we een "gewoon" draadje en een vegan draadje hebben, maar geen vega...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mama van drie (geboren in de zomers van 2010, 2012 en 2014)

Gebruikersavatar

bigou

Berichten: 12406
Lid geworden op: 22 nov 2010 10:06
Hobbies: lezen, forummen;)

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door bigou » 27 okt 2017 10:17

suusje86 schreef:Overigens wel grappig dat we een "gewoon" draadje en een vegan draadje hebben, maar geen vega...
Denk omdat vegetarisch toch wel aardig ingeburgerd is inmiddels. Veel gezinnen hebben minstens een vegadag en in het standaard-kookdraadje worden vaak genoeg vegarecepten gedeeld. [smile]
Moeder van twee dochters (okt 2005 en aug 2008)


Topic starter
Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Nacho » 27 okt 2017 10:42

Treffend artikel bigou!

Gebruikersavatar

suusje86

Berichten: 5467
Lid geworden op: 10 sep 2012 15:17
Hobbies: -
Locatie: Zaankant

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door suusje86 » 27 okt 2017 10:54

bigou schreef:
suusje86 schreef:Overigens wel grappig dat we een "gewoon" draadje en een vegan draadje hebben, maar geen vega...
Denk omdat vegetarisch toch wel aardig ingeburgerd is inmiddels. Veel gezinnen hebben minstens een vegadag en in het standaard-kookdraadje worden vaak genoeg vegarecepten gedeeld. [smile]
Dat zal t zijn ja!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mama van drie (geboren in de zomers van 2010, 2012 en 2014)

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door elize80 » 27 okt 2017 12:11

Karin89 schreef:
MamaRF schreef:Ik volg dit draadje juist voor inspiratie voor vegan recepten, niet voor vegetarisch. Dus ik sta (als flexitariër moet ik erbij zeggen) wel verbaasd te kijken als hier niet-vegan dingen langskomen. Dus ik zou zeggen: open een vega-eet-draadje ernaast.
Eens!
Ik eet al 7 jaar vegetarisch en we schuiven langzaam maar zeker steeds meer op richting veganistisch (waarbij ml iets fanatieker is dan ik).
Bij het avondeten gaat het al vrij goed, ik denk meestal 5/7 vegan. Ontbijt en lunch vind ik lastiger. Ik zoek nog steeds naar iets wat kan tippen aan kaas. Hummus en groentespreads en zo raak ik snel zat als ik het vaak eet. Iemand nog goede ideeën?
Broodbeleg van de vegetarische slager? (Filet americain, boterhamworst etc). En pindakaas? (Je hebt van die pindakaas met alleen pinda als ingrediënt) Moet je wel van houden natuurlijk.

O en die shoarma wil ik ook wel eens proberen! Gisteren nog falafel gegeten en shoarma zou een lekkere variatie zijn.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)


Doortje31

Berichten: 396
Lid geworden op: 30 jul 2017 19:40
Hobbies: Tuinieren

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Doortje31 » 27 okt 2017 12:17

De filet americain van de veg. Slager is zoooo lekker. En idd de 100% pindakaas van de Ah eet ik veel.
We hebben op 1 avond altijd een makkelijk gerecht ivm clubje van dl. Laatst ook de shoarma geprobeerd. Vinden we erg lekker ook.

Ik "veganize" meestal gerechten die dat niet zijn. Zoals pasteitjes gevuld met zwarte bonen, ui, champignons en tomatenpuree. Daar gaat normaal nog mozzarella op en dan een ei/room mengsel. Dat vervang ik door een scheutje haverroom van oatly en wat gistvlokken eventueel ipv de kaas. De meiden smullen daarvan.
Mama van Fiene (8) en Lot (4) baby juli 2019
En ons lieve neefje woont ook bij ons :)


Topic starter
Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Nacho » 27 okt 2017 13:27

Hoe smaken die gistvlokken dan naar kaas? Ik heb het hier liggen en het smaakt naar karton.


suzanne1985

Berichten: 2398
Lid geworden op: 08 aug 2011 21:17
Hobbies: Van alles!

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door suzanne1985 » 27 okt 2017 13:43

Edelgist vlokken maak ik ook wel eens een kaassausje van, komt aardig in de buurt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mama van 2 jongens

Gebruikersavatar

Anna

Berichten: 6868
Lid geworden op: 27 jan 2010 20:09
Hobbies: ❤️

Re: Wat eten we vandaag ~ veganistische versie ~

Ongelezen bericht door Anna » 27 okt 2017 17:22

Ik zie dit draadje nu pas.
Abo [emoji39]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Anna mv4

Plaats reactie