Gezond eten en allergieën

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Fingula

Berichten: 1178
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:02
Hobbies: Mijn zoontje
Locatie: Nijmegen

Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door Fingula » 02 jun 2017 14:42

Ik kom er niet helemaal uit, dus kijken of jullie nog wat verfrissende ideeën hebben. Ik zit met de volgende situatie:

- Ik ben allergisch voor veel soorten fruit, rauwe groente en noten. De mate waarop ik reageer wisselt per periode, maar op het moment kan ik echt niks hiervan eten. Handje pistache nootjes kan , maar voor andere noten ben ik ook allergisch.
- Ik zou graag wat extra dingen voor mezelf willen maken; soepje, gezonden koeken, (gekookte) salade. Maar ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen. Tussen studie, kinderen en werken zie ik het zo niet zitten om nog extra te gaan koken. Probeer het soms wel, maar merk dat ik snel aan mijn top zit en dus in de stress schiet. Dit heb ik dus maar laten varen.
- Resultaat is nu dat ik of te weinig eet of ongezond eet. Kom nu op het volgende:

7:00: Bak yoghurt met muesli
Tussen 8:00 en 12:00: stukje kaas en worst, sultana.
12:00: twee boterhammen.
14:00: Als ik thuis ben soep uit blik of avondeten wat over is, anders nog een voorverpakte semi-gezonde koek.
16:00: Tegen deze tijd ga ik meestal snacken. Chocola, worst, kaas. enz.
18:00: Avond eten
21:00: Handje pistach nootjes en klein stukje chocola.

Ik wil het graag anders, maar geen idee waar ik moet beginnen zonder elke dag een uur extra de keuken in te moeten duiken. Iemand ideeën waar ik nog (semi-)gezond kan eten. Denk dat vooral de winst te behalen valt in de groente. Maar waar haal je die snel (bewerkte) vandaan?
Moeder van D (2011) + J (juli 2016)

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16276
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 02 jun 2017 16:11

Zak soepgroente in de koelkast of vriezer, bouillonblokjes en je hebt binnen 10 minuten soep. Als je wil nog soepballetjes uit de vriezer erbij, of een diepvrieshambrger in stukjes snijden.

Op 24kitchen neuzen voor gezonde tussendoortjes/koeken. Het topic over hartige muffins doorspitten.
Tegen de snaai, 4 uur, cup-a-soup. [razz] Cracker met kaas, snoeptomastjes, paprika, komkommer.
Ze ziijn prijzig, maar er zijn in de supermarkt snackrepen zonder rotzooi, weet alleen niet hoe die met fruit zitten.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Vogeltje80

Berichten: 7762
Lid geworden op: 12 aug 2015 09:41
Hobbies: .

Re: Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door Vogeltje80 » 02 jun 2017 16:35

Ik moet denken aan het grillen van groente.
Paprika, courgettes, aubergine 30 min grillen en je hebt een lekkere groente mix. Visje erbij grillen en je hebteen goed gevulde lunch waarmee ik het red tot avondeten.

Ook gooi ik weleens allemaal verschillend groentes (wortels, boontjes, kikkererwten, paprika, bloemkool, brocolli, zoete aardappel of wat je ook lekker vind) met bijvoorbeeld kipfilet op een bakplaat. Kruiden erover en in 40 min klaar. Kan je ondertussen wat anders doen.

Of wat groente wokken in de pan.

Soep is al genoemd. Je zou een grote pan kunnen maken en dan porties invriezen.


Klein duimpje

Berichten: 1111
Lid geworden op: 28 feb 2014 09:55
Hobbies: Lezen, haken

Re: Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door Klein duimpje » 02 jun 2017 16:49

Je kan dus helemaal geen rauwe groente eten? Dat maakt groente snacken wel wat lastiger misschien..

Paprika uit pot een idee? Misschien iets ongegronder dan zelf grillen, wel lekker makkelijk (en lekker).

Maak ook wel eens gevulde paprika met de lunch, met een vulling van tonijn of wat ik maar in huis heb..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Oudste zoon: augustus 2014
Jongste zoon: maart 2017
Dochter: september 2019

Gebruikersavatar

Topic starter
Fingula

Berichten: 1178
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:02
Hobbies: Mijn zoontje
Locatie: Nijmegen

Re: Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door Fingula » 02 jun 2017 17:31

Ik ben 4 van de 5 dagen niet thuis tussen de middag, dus actief iets maken is niet echt een optie. Of ik moet het in de ochtend doen, maar dat krijg ik echt niet voor elkaar. Het moet vooral makkelijk zijn. Soepgroente in 10 min klaar klinkt dan meer in mijn straatje. Dat kan ik eens kijken of dat lukt.

Kan op het moment niks aan rauwkost hebben, dus komkommer, tomaat enzo lukt nu niet. Meestal kan ik wel iets meer hebben, maar nu ff niet. In de kant en klare repen zitten vaak noten, kan ik ook niet hebben :-S

Zijn er geen merken kant en klare soepen die nog acceptabel zijn? Misschien dat ik een thermosbakje aan kan schaffen ofzo.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Moeder van D (2011) + J (juli 2016)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door Violette » 02 jun 2017 17:41

Vogeltje80 schreef:Ik moet denken aan het grillen van groente.
Paprika, courgettes, aubergine 30 min grillen en je hebt een lekkere groente mix. Visje erbij grillen en je hebteen goed gevulde lunch waarmee ik het red tot avondeten.
Je hebt bij de AH ook zakken gegrilde groenten in de diepvries. Kant en klaar dus. Die kun je gemakkelijk ergens doorheen gooien of opwarmen.
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Mama_van_T
Moderator
Moderator
Berichten: 16276
Lid geworden op: 10 aug 2012 20:26
Hobbies: lezen
Locatie: Gouda

Re: Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door Mama_van_T » 02 jun 2017 19:59

Hangt er van af wat je acceptabel vindt. [razz]
Ik vind groentensoep uit blik niet lekker, groenten zijn veel te doodgekookt. Erwtensoep uit blik is hier een snelle maaltijd en kun je vaak ook in de magnetron opwarmen.

Soep in 10 minuten:
Halve liter water uit de waterkoker in de pan, bouillonblokje erbij, half zakje soepgroenten, 5 minuten koken, eet smakelijk. Met diepvriessoepgroenten zal het ietsje langer duren voordat de boel weer kookt.
Moeder van T (27-8-2011, 6 jr 4 mnd bv, en J (5-10-2015), 6 jr 9 mnd bv.

Ministash: Amazonas Boy * Hoppediz Oslo * Didymos gecko’s macchia * Little Frog Linnen Agat * Didymos Indio Aurora * Lenny Lamb Luna * Natibaby Starling * Bondolino Poplin grijs * Tula Toddler Dino's * R&R preschool Animal

Gebruikersavatar

Gin

Berichten: 7857
Lid geworden op: 07 jul 2011 16:28
Hobbies: met zl spelen, lezen, koken
Locatie: Utrecht

Re: Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door Gin » 02 jun 2017 20:25

Duur maar deze vind ik kwa ingrediënten goed: rinekedijkinga.nl/a-la-rineke/assortiment/super-soep-tomaat.html
Ze heeft nog een andere soep in de webshop.
http://rinekedijkinga.nl/ (ze heeft er 3 oa super soep tomaat)
Mama van grote jongen feb 2011 en kleine jongen feb 2018

Gebruikersavatar

Wicky

Berichten: 10672
Lid geworden op: 16 jul 2012 12:46
Hobbies: o.a. kind, boek, tuin, fiets
tag: Bzzzz... Was-bij

Re: Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door Wicky » 02 jun 2017 20:32

S avonds extra groenten klaarmaken en die de volgende dag koud als salade eten of in een omelet verwerken oid?

Soepen van de kleinste soepfabriek vind ik erg lekker - maar niet goedkoop... Bij ons zit een bio supermarkt die ook dingen als losse punten quiche en andere snacks verkoopt, misschien zit bij jou ook zo'n soort winkel?
Zoon juni 2011, zoon maart 2016

Als een kind zich niet ontwikkelt volgens het boekje, dan heb je niet het goede boekje

Gebruikersavatar

lenya

Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2013 17:28
Hobbies: buikdansen theatersport koken
Locatie: De Bilt

Re: Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door lenya » 02 jun 2017 22:12

Mag je bananen? Ik vind een gezond bananenbrood erg lekker.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
D-day 10-02-2013 + S: 21 maart 2016

Gebruikersavatar

lenya

Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2013 17:28
Hobbies: buikdansen theatersport koken
Locatie: De Bilt

Re: Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door lenya » 02 jun 2017 22:13

Verder denk ik aan omeletjes (in de muffinvorm!) met restjes gebakken/gekookte groenten en restjes kaas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
D-day 10-02-2013 + S: 21 maart 2016


Leonike

Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jan 2012 11:56
Hobbies: Te veel

Re: Gezond eten en allergieën

Ongelezen bericht door Leonike » 06 jun 2017 10:41

lenya schreef:Verder denk ik aan omeletjes (in de muffinvorm!) met restjes gebakken/gekookte groenten en restjes kaas.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Die kun je ook goed invriezen.
Restjes vlees(vervanger) zijn er ook lekker in.

De AH heeft verse soepen. Duurder dan blik, maar misschien wel lekker als afwisseling.

Verder:
Een extra maaltijd koken is veel meer werk dan een dubbele portie koken. Misschien is daar nog winst in te behalen. Veel avondeten kan ook prima als lunch voor op het werk (afhankelijk van je opwarmmogelijkheden natuurlijk. Ik heb de luxe van een combi-oven op het werk).
Hartige muffins enz. kun je ook prima invriezen. 1x maken als je wel tijd hebt, dan kun je weer even vooruit.

Bloemkoolrijst/broccolirijst/courgettespaghetti enz. liggen tegenwoordig ook in het koelvak van de AH. Kunnen goed als vulling voor een snelle soep maar de rijstsoorten zijn ook lekker in een omelet.

Plaats reactie