Glutenvrij brood bakken

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Femtaine » 29 mei 2014 11:47

Wie doet het? En hoe? Vertelvertel!

Ik ga er binnenkort aan beginnen en zeker mijn ervaringen berichten als daar interesse in is. Vandaag als eerste stap begonnen aan een zuurdesem op basis van water en teffmeel (100% hydratatie, heet dat zo? 50/50 dus). Ben benieuwd of het gaat lukken!


Erwina

Berichten: 939
Lid geworden op: 18 nov 2013 18:02
Hobbies: Huisdieren, lezen, wandelen
Locatie: Gelderland

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Erwina » 29 mei 2014 11:52

Volg! Wij zijn er pas mee begonnen, maar gebruiken een standaard mix. We laten het in elk geval veel langer rijzen (zo'n 2 uur ipv 25 minuten).
~ Groetjes Erwina ~
Afbeelding

Stash: Amazonas Mocca, Didymos Indio Glut, Didymos Lisa, Bykay Denim, Liliputi Mei-Tai.


Borgje

Berichten: 3150
Lid geworden op: 31 jul 2009 11:01
Hobbies: Mijn kindjes en ML

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Borgje » 01 jun 2014 13:38

Wij bakken glutenvrij brood, wel gewoon een mix. Eerst gebruikte ik die van Schar, maar die vonden de kinderen niet lekker. Nu gebruik ik die van Peak's free from, die is erg lekker.
Heb me er nog niet aan gewaagd om zelf wat te proberen.
dl 04-2008 zl 12-2009 zl 09-2011 zl 04-2014 zl 04-2017

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Femtaine » 01 jun 2014 13:55

Mijn teff-zuurdesem was al lekker bubbelig vanochtend, dat begint goed! Nog een paar daagjes voeren en dan eens iets proberen.

Gebruikersavatar

Hazeltje

Berichten: 2735
Lid geworden op: 26 aug 2011 13:15
Hobbies: lezen, haken, dragen en voeden
Locatie: Draagconsulente regio Mechelen-Leuven (België)

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Hazeltje » 01 jun 2014 17:19

Ik volg hier. Ml mag ook geen melk en ei, dus heel veel mixen vallen hier uit de boot. Diegene die ik wel heb geprobeerd vallen tegen (en zijn duur). Ik droom nog steeds van lekker glutenvrij maar dat valt vooralsnog tegen.

Verstuurd van mijn GT-I8190 met Tapatalk

Gebruikersavatar

silk

Berichten: 1188
Lid geworden op: 04 mar 2014 08:54
Hobbies: Lezen, filmpje kijken, koken
Locatie: Waar mijn mannen zijn.

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door silk » 01 jun 2014 19:51

Ik gebruik de mix van de Aveve en gooi er een banaan in en suiker, anders vind ik het niet eetbaar.
Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Femtaine » 01 jun 2014 20:45

Ik werd heel ongelukkig van wat ik allemaal las (*edit want een beetje kort door de bocht:* dus van al die recepten waar in stond 'ja het is wel heel moeilijk, het wordt haast nooit lekker, je moet echt twintig hulpstofjes gebruiken en heeeeel precies dit recept aanhouden en dan nog is het maar een dag lekker'), tot ik eens in het Duits zocht. Vandaar ook die zuurdesem. Duitsers kunnen gewoon veel lekkerder brood bakken (en doen er lijkt het ook minder moeilijk over). Hoop dat dst ook voor het glutenvrije spectrum geldt, en ga dus ook meteen voor helemaal zelf maken,zonder mix. Wordt vervolgd!

Gebruikersavatar

Hazeltje

Berichten: 2735
Lid geworden op: 26 aug 2011 13:15
Hobbies: lezen, haken, dragen en voeden
Locatie: Draagconsulente regio Mechelen-Leuven (België)

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Hazeltje » 03 jun 2014 02:28

silk schreef:Ik gebruik de mix van de Aveve en gooi er een banaan in en suiker, anders vind ik het niet eetbaar.
En daar ligt dan mijn grens die ik niet over wil. In die mixen zit vaak zoooooveel suiker dat ik dat eigenlijk ook weer niet oke vindt. Dan maar geen (of zo weinig mogelijk) brood in het algemeen.

Verstuurd van mijn GT-I8190 met Tapatalk


Jessie88

Berichten: 15666
Lid geworden op: 20 jun 2008 08:47
Hobbies: .

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Jessie88 » 03 jun 2014 11:21

Hazeltje schreef:
silk schreef:Ik gebruik de mix van de Aveve en gooi er een banaan in en suiker, anders vind ik het niet eetbaar.
En daar ligt dan mijn grens die ik niet over wil. In die mixen zit vaak zoooooveel suiker dat ik dat eigenlijk ook weer niet oke vindt. Dan maar geen (of zo weinig mogelijk) brood in het algemeen.

Verstuurd van mijn GT-I8190 met Tapatalk
Dit dus. [smile]
Ik ga echt geen bakken suiker consumeren om brood te kunnen eten...

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Femtaine » 06 jun 2014 10:33

Okee, na een weekje braaf desem voeren ga ik nu bijna beginnen aan mijn eerste glutenvrije zuurdesembrood!

Nu eerst maar eens extra gevoerd zodat het een soort voordeeg is (of eigenlijk twee, heb de oorspronkelijke teff-kweek opgesplitst en voer nu de ene helft verder emt teff, de andere met rijstmeel, kijken wat werkt). Als het vandaag lekker gaat rijzen dan haal ik er vanavond een beetje af om de cultuur voort te zetten, en maak ik van de rest een brooddeegje! Ben nog aan het aarzelen of ik echt een recept ga volgen (zou misschien eigenlijk wel moeten), of de recepten vluchtig doorblader en dan mijn eigen ding doe (zoals ik uit mezelf geneigd ben om te doen). Denk dat ik voor een mix aan meelsoorten ga (teff rijst amaranth boekweit, en wat rimat bloem glutenvrij), wat gewelde lijnzaad en quinoa, en misschien om mijn geluk niet te zeer op de proef te stellen de eerste keer ook wat droog gist en wat xanthaangom. Vergeet ik iets? Ben benieuwd! Helaas is de camera defect, dus geen foto's.

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Femtaine » 07 jun 2014 20:51

Zelf mijn eerste glutenvrije brood gebakken! Ik werd heel ongelukkig toen ik het zag: het had exact dezelfde hobbelige vorm gehouden die het had toen het de oven in ging. Een baksteen, vreesde ik, maar dat viel me alles mee! Het brood was wel dicht van structuur, maar niet té, lekker vochtig en prettig zurig. Viel me niks tegen voor de eerste keer, en in elk geval al stukken lekker dan alles wat ik tot nu toe aan glutenvrij brood heb geproefd. En dat vond zl duidelijk ook, want die heeft zeker vijf boterhammen naar binnen gewerkt bij de lunch (normaal 1 à 2). Benieuwd of het morgen ook nog te eten is...


gempa

Berichten: 9944
Lid geworden op: 08 aug 2008 23:06

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door gempa » 08 jun 2014 19:51

Een vitamine c tabletje erdoor maakt je brood langer lekker

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Femtaine » 10 jun 2014 10:48

Och, ik vind het brood dat ik zaterdag heb gebakken vandaar nog best lekker. Volgende voordeeg staat al op, vanmiddag weer bakken.


Borgje

Berichten: 3150
Lid geworden op: 31 jul 2009 11:01
Hobbies: Mijn kindjes en ML

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Borgje » 10 jun 2014 22:07

In de mix van peak's is geen suiker toegevoegd.

Dat desembrood klinkt goed.
Zou je eens willen opschrijven hoe je dit doet?
Dan ga ik dat ook eens proberen.
dl 04-2008 zl 12-2009 zl 09-2011 zl 04-2014 zl 04-2017

Gebruikersavatar

Topic starter
Femtaine

Berichten: 5698
Lid geworden op: 26 apr 2012 13:23
Hobbies: ladila

Re: Glutenvrij brood bakken

Ongelezen bericht door Femtaine » 10 jun 2014 22:29

Zeker! Maar de eerste keer heb ik het niet goed bijgehouden, en nu de tweede keer was het deeg eigenlijk iets te nat, heb er extra meel bij moeten doen, maar dan nog is het brood een beetje klef. Heb ik liever dan te droog, en ik zal het met plezier eten, maar denk dat ik nog éven moet sleutelen voor ik een bruikbaar recept kan geven.

Kan je wel al vertellen hoe ik het desem heb gemaakt: gewoon globaal een 'normaal' proces zoals bijvoorbeeld op de 'keuken van Levine', maar dan met water en teffmeel. Mengseltje 50/50 in glazen pot, roeren, volgende dag ook roeren, alle daaropvolgende dagen gelijke delen water en meel erbij, bubbelen maar! Met teff gaat het lekker snel. En ik moet opbiechten dat ik nooit erg nauwkeurig afweeg/bijhoud hoe ik het desem voer, maar daar lijkt het desem geen last van te hebben. Heb een deel na een paar dagen afgetakt en verder gevoerd met rijstmeel, dat gaat ook goed. Het teffdesem wordt bij 50/50 meel/water vrij droog en degig, misschien is iets meer water beter. Rijst is bij dezelfde verhoudingen veel vloeibaarder. Ik kon er na een week mee bakken, ook al heb ik er stiekem ook nog wat gist bij gedaan (1/4 theelepel voor twee broden).

Plaats reactie