Lunch mee naar school/werk

Vanaf 6 maanden tot 80 jaar. Voor recepten, inspiratie en foto's.

Moderator: Mod_Forum_Voeden

Gebruikersavatar

Topic starter
DJ

Berichten: 2118
Lid geworden op: 01 aug 2009 09:30

Lunch mee naar school/werk

Ongelezen bericht door DJ » 10 aug 2013 17:17

Er zijn hier al flink wat topics over qua inspiratie, maar misschien willen jullie toch nog even meedenken in ons specifieke geval, namelijk mijn dochter.

De oudste houdt niet van echt brood, maar krijgt van mij vrijwel altijd een broodje mee naar school als lunch. Nu lees ik hier al een tijdje mee en in de vakantie is het makkelijker haar ander eten te geven, paprika, soepje, fruit, cracker. Naar school vind ik het lastiger omdat ik dan niet precies weet hoeveel ik mee moet geven en ze heeft korter de tijd om te eten. Qua hoeveelheid vind ik zelf moeilijk, omdat ik een echte broodeter ben, dus niet zo goed weet wat vult. Ze lust graag paprika, cherrytomaatjes, komkommer, augurk, vrijwel alle soorten fruit. Een hardgekookt eitje soms de helft. Vleeswaren eet ze minimaal, soms een plakje worst. Kaas lust ze vrijwel alles van, jong-oud-geitenkaas, maakt haar niet zoveel uit. Echte salade lust ze niet, pannenkoekjes koud ook niet, bananenmuffin (recept hier ook vandaan) ook niet.

Ik zou haar dus paprika, komkommer en tomaatjes mee geven, maar dat lijkt me niet lekker voor alle dagen achter elkaar (alhoewel ik met brood precies hetzelfde doe [wink]).

Welke hoeveelheid geef je mee aan een bijna 6-jarig meisje (geen grote eter en klein meiske nog) en welke aanvullingen kunnen jullie mij geven op bovenstaande?

Alvast bedankt als je mee wilt denken!


mira

Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 aug 2011 22:11
Hobbies: ik ben geen lingo-kandidaat ;)

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door mira » 10 aug 2013 17:59

is dat niet vooral een kwestie van een beetje uitproberen? Kijken hoeveel ze op krijgt? Of hebben ze alles-opeten-beleid? Want dan is het wel een beetje sneu als je veel te veel mee geeft natuurlijk.

Wil je die rauwkost ipv boterhammen geven? Ik geef eea vaak voor erbij. en dan een cherrytomaatje of 5, of ongeveer evenveel plakjes komkommer. Qua afwisseling kun je natuurlijk niet elke dag alle drie meegeven, maar elke keer wat anders, eitje ook mee in de roulatie, dan heb je al vier afwisselende dagen. Augurk kan ook prima mee toch? olijfjes?
ZL 12-12-2005 DL 02-02-2011

Gebruikersavatar

Topic starter
DJ

Berichten: 2118
Lid geworden op: 01 aug 2009 09:30

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door DJ » 10 aug 2013 19:28

Ze krijgt nieuwe juffen, dus ik weet niet hoe streng ze zijn met eten. Maar ik kan natuurlijk aangeven dat ze eet hoeveel ze wil, ging bij vorige juffen altijd goed. Rauwkost naast brood kan zeker, maar ik zou haar soms ook gewoon iets ander mee willen geven. We hadden vandaag pastasalade met tonijn, dat wilde ze ook wel mee. We gaan gewoon wat proberen!

Olijfjes lust ze niet, noten ook niet graag.

Ik zoek nog een beetje naar afwisseling, komkommer, tomaatjes en paprika eet ze vaak. Ook wel eens ipv fruit bij het 10-uurtje

Gebruikersavatar

proet

Berichten: 2916
Lid geworden op: 03 apr 2011 15:28
Hobbies: mensen, koken en zeilen
Locatie: Een nieuwe stad

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door proet » 10 aug 2013 21:10

En quiche? Kun je goed per portie invriezen.
Tortilla? Zowel Mexicaans, die gevulde wraps, als Spaans, aardappel met ei?
Eindelijk mama! Van de kleine GVR, 2011, en onze Lange Wapper, 2013.

Gebruikersavatar

Topic starter
DJ

Berichten: 2118
Lid geworden op: 01 aug 2009 09:30

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door DJ » 10 aug 2013 21:13

proet schreef:En quiche? Kun je goed per portie invriezen.
Tortilla? Zowel Mexicaans, die gevulde wraps, als Spaans, aardappel met ei?
Quiche vinden we allemaal niet zo lekker, dus eten we nooit..

Tortilla is wel te proberen!


mira

Berichten: 3830
Lid geworden op: 03 aug 2011 22:11
Hobbies: ik ben geen lingo-kandidaat ;)

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door mira » 10 aug 2013 22:02

tortilla besmeerd met huttekase/roomkaas en geraspte wortel/komkommer is hier ook favoriet in de lunchdoos.

rijstkoekjes maak ik vaker van restjes, en gaan ook mee de trommel in. Maar als ze niet van koude pannenkoeken houdt, vindt ze dat misschien ook niks.
ZL 12-12-2005 DL 02-02-2011

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door cjatje » 10 aug 2013 22:03

Kijk eens in het bento draadje :)
M

Gebruikersavatar

Sinnamon

Berichten: 8049
Lid geworden op: 05 apr 2009 14:16
Hobbies: breien, lezen, antroposofie

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door Sinnamon » 10 aug 2013 22:05

Een gevulde omelet, soep in een thermoskom, koude pastasalade, bladerdeeg flapjes met spinazie en feta erin, groentemuffins..
Mama van 3 meiden. V (maart '09), i (sept '10) en F (jan '14).

Gebruikersavatar

Topic starter
DJ

Berichten: 2118
Lid geworden op: 01 aug 2009 09:30

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door DJ » 10 aug 2013 22:34

In het bentodraadje vind ik vooral veel rijsttips, denk niet dat ze daar blij van wordt.

Maar pastasalade lust ze dus wel, bladerdeeghapjes vind ik ook een goed idee! Groentemuffin ga ik eens uitproberen...
Omelet/ei dingen houdt ze ook niet van.

Geven jullie wel eens soep mee? Blijft natuurlijk wel beetje warm in thermosfles, zou ik zelf niet bedenken om mee te geven.

Hoeveel geven jullie mee, ik snap dat dat heel erg wisselend per kind, maar beetje idee vind ik wel fijn.

(Mijn jongste zou dus werkelijk alle opties lekker vinden, dus heb voor haar iets meer mogelijkheden [wink] )

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door Caroline » 10 aug 2013 22:49

Voor soep kan je bij greenjump hele handige thermosbakjes kopen. Als ik daar 's ochtends hete soep in doe, is dat tegen de lunch precies goed van temperatuur om op te eten. DD is er gek op.
Hier ook geen broodeters (ik ook niet [wink] ) dus wij nemen bento's mee naar school. Daar kan vanalles inzitten. Rijstballen zijn favoriet bij mijn DD (en dat vult echt wel), daarnaast pasta (alleen al met een schep roomkaas aangemaakt vindt ze het al lekker), kaas, mozzarellaballetjes, cherrytomaten, komkommer (liefst aangemaakt, bijvoorbeeld gezouten komkommer), gestoomde broccoli, sugar snaps, erwtjes, worteltjes, en andere groente, fruit, gekookt eitje (in een leuk vormpje natuurlijk [wink] ), hamrolletjes gevuld met roomkaas, tonijnsalade, eiersalade, koude kipkluifjes (absolute favoriet), gehaktballetjes, knakworstvisjes ( dit idee ), stukjes (Japanse) omelet of roerei, hartige muffins, ham-kaas cupjes ( deze, die ik dan iets langer in de oven zet zodat het eigeel ook gaar wordt). En verder vooral veel restjes van het avondeten (van sommige dingen maak ik met opzet meer zodat ze in de bento's kunnen, scheelt ook weer een hoop tijd). Curry kan makkelijk mee, pastaschotels zijn koud vaak ook lekker, worstje extra bakken is zo gepiept, ...
Nog meer inspiratie nodig? [cheesygrin]
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

Topic starter
DJ

Berichten: 2118
Lid geworden op: 01 aug 2009 09:30

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door DJ » 11 aug 2013 08:25

Haha, ik denk dat we zo wel wat dingen kunnen gaan proberen! Bedankt allemaal voor het meedenken!


Peach

Berichten: 3174
Lid geworden op: 27 nov 2009 09:48

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door Peach » 11 aug 2013 08:33

@ Caroline: Zijn ze daar op school blij mee eigenlijk? Kan me voorstellen dat het meer knoeit dan een boterham. En geef je ze dan ook bestek mee? Heb vanaf volgende week ook een schoolgaand kind.. En wat voor rijst gebruik je voor rijstballetjes?

Gebruikersavatar

cjatje

Berichten: 17415
Lid geworden op: 17 jun 2010 10:29
Hobbies: D&V'en, naaien
tag: Rondleider extra ordinaire
Locatie: W-Vl
Contacteer:

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door cjatje » 11 aug 2013 09:56

Wj geven ook vaak andere dingen mee, rijst, pastasalade,... Geen soep, want dat krijgen ze standaard op school. Bestek gaf ik eerst wel mee, maar na 3 verdwenen bestekken de juf aangesproken, en we mogen gewoon het bestek van school gebruiken
De juffen vinden het wel leuk, eens iets anders zien dan brood
M

Gebruikersavatar

Topic starter
DJ

Berichten: 2118
Lid geworden op: 01 aug 2009 09:30

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door DJ » 11 aug 2013 10:25

Een gekookt ei in een vormpje had ik echt nog nooit gezien, wat grappig zeg! Daar zal ik eens op naar op zoek gaan. En wat een leuke lunchboxen zijn er. Alleen niet zoveel in Nederland he. Ik ga het eerst wel oplossen met een klein bakje in haar gewone broodtrommel, kijken of ze het wat vindt. Nu op zoek naar recept voor groentemuffin. Rijstballen zal ik me eens in verdiepen..

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Lunch mee naar school

Ongelezen bericht door Caroline » 11 aug 2013 15:16

Troep valt reuze mee (maar mijn DD maakt juist meer dan gemiddeld troep als ze brood eet [wink] ). Zo'n rijstbal kan wel wat brokkelen, maar de rest geeft niet meer kruimels of troep dan een boterham.
Ze heeft deze Bento box, daar zit een vorkje bij. Als ze die vergeet bewaren ze hem voor haar, want ze weten precies van wie het is. Ze vinden het juist leuk dat DD wat anders krijgt en zo geniet van gezond eten (het gezonde gehalte in de andere trommeltjes schijnt erg te wensen over te laten met koek, snoep en zelfs chips, ondanks de richtlijnen) en ze staan er elke keer met hun neus bovenop om te zien wat ze nu weer meeheeft. Ze vinden sommige creaties zo leuk dat ze ze ook bij de naschoolse maken. Ze komt ook zelden met een gevuld doosje thuis, want wat zij niet meer hoeft, deelt ze uit aan de andere kinderen die er ook met hun neusjes op zitten [lol] (zouden die misschien toch liever appelkonijntjes ipv smarties in hun trommeltje willen? [wink] )
Maar weet je, of ze er blij mee zijn of niet zou me eerlijk gezegd niet zoveel boeien. Ik heb een kind dat niet graag brood eet, waarbij ik brood zelf ook nog eens niet de meest gezonde lunchoptie vind. Dit eet ze wel én het is gezond. En daar liggen mijn prioriteiten. Ik ga me niet aanpassen aan de massa ten nadele van mijn kind om haar dan met lange tanden iets te laten eten waar ze waarschijnlijk onvoldoende van eet (en dan halverwege de middag honger krijgt) en dat nog niet de helft van de benodigde voedingsstoffen bevat (en wel veel onnodige). Zelf hou ik ook niet van zo'n kleffe, allang geleden gesmeerde boterham voor de lunch, toen ik dat nog deed was lunchen een noodzakelijk kwaad. Nu kijk ik er vaak naar uit om mijn boxje open te mogen maken en te mogen eten. Als je het ook nog eens leuk aankleedt, dan eet je echt met plezier. Veel prettiger [smile]

Eiervormpjes vind je soms bij de Blokker. Voor rijstballen gebruik ik sushi- of arboriorijst, want het moet goed kleven. Ik maak ze meestal volgens deze methode.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Plaats reactie