Het Grote Menstruatiecuptopic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Marieke84

Berichten: 977
Lid geworden op: 03 aug 2011 22:08
Hobbies: Knutselen en koken

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Marieke84 » 11 feb 2015 22:03

Vouwen gaat makkelijker als je 'm even onder de warme kraan hebt gehouden, dan wordt ie iets soepeler. Ik breng de cup meestal ook s ochtends in en dan gaat ie er pas s avonds weer uit. Als ik m toch een keer tussendoor eruit wil halen en er is geen fonteintje, dan haal ik m voor het plassen eruit en hou ik m in m'n urinestraal. Wc papiertje erover en klaar (sorry voor dit beeldende verhaal, maar hopelijk heb je er wat aan!)
Mama van 2 dochters: R 30-4-10 en J 27-9-12. Benieuwd naar de leuke dingen die ik maak, meemaak en waarmee ik me vermaak? Bezoek mijn blog http://mariekmaakt.wordpress.com

Gebruikersavatar

wupwup

Berichten: 1458
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:08
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door wupwup » 15 feb 2015 11:57

Ik gebruik al een paar jaar een ladycup, maar sinds m'n tweede bevalling ben ik zo lek als een mandje. Nou ben ik het elke 2 uur doorlekken op de zwaarste dagen behoorlijk zat, dus ik zit te kijken naar cups met groter volume en kwam op de Sckoon uit. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Moeder van twee lieve meisjes, november 2009 en februari 2014

Gebruikersavatar

MamaRF

Berichten: 9667
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:13
Hobbies: Mijn meisjes, naaien, bakken
Locatie: Leiden

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door MamaRF » 15 feb 2015 12:09

pluimpiet schreef:oh en nog een vraag van dit cup-draaggroentje [smile]
Wij hebben geen fonteintje op de wc. Elke keer de cup meenemen naar de keuken, afspoelen en dan weer terug naar wc is nogal omslachtig. Hoe vaak kan je hem met alleen een wc papiertje schoonmaken?
Ik neem nu soms ook een kannetje water mee, maar dat is niet handig als DL ook meewil naar de wc [rolleyes]
Ik veeg 'm af met een billendoekje (zonder rommel erin).
F 11-2010 ♥ A 3-2013
***Unicorns for the win***

Gebruikersavatar

Wientje

Berichten: 6467
Lid geworden op: 09 aug 2012 18:57
Hobbies: Haken en dingen maken
Locatie: Leiden

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Wientje » 15 feb 2015 12:48

MamaRF schreef:
pluimpiet schreef:oh en nog een vraag van dit cup-draaggroentje [smile]
Wij hebben geen fonteintje op de wc. Elke keer de cup meenemen naar de keuken, afspoelen en dan weer terug naar wc is nogal omslachtig. Hoe vaak kan je hem met alleen een wc papiertje schoonmaken?
Ik neem nu soms ook een kannetje water mee, maar dat is niet handig als DL ook meewil naar de wc [rolleyes]
Ik veeg 'm af met een billendoekje (zonder rommel erin).
Die vraag stelde ik van de week aan MamaRF toen ik me daar moest verschonen.
Haar voorgestelde manier gaat prima. Moet er wel bij zeggen, ik heb zowel boven als beneden een fonteintje bij de wc en spoel normaal bij elke verschoning om. Tot nu toe het geluk gehad niet op wc's zonder fontein te hoeven verschonen. Ik vind spoelen met water toch frisser en hij gaat daarna ook makkelijker weer in.
Leven is het meervoud van lef!
E lin, februari 2013
http://wientje.blogspot.nl/"

Gebruikersavatar

San

Berichten: 4499
Lid geworden op: 15 jun 2009 22:32
Locatie: Den Haag

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door San » 18 feb 2015 19:11

hadewich1979 schreef:
hadewich1979 schreef:Ik heb vandaag mijn eerste cup (een Mamicup) eerst gebruikt. Dat viel nogal tegen [sad] ik had het idee dat de rand te stug was voor mij om makkelijk in te brengen. Hij leek wel goed te zitten, ik voelde hem wel, wat kramperig gevoel, maar geen noemenswaardige lekkage. Alleen het uithalen... Ik kreeg hem niet goed eruit (had beter de gebruiksaanwijzing meegenomen!). Hij kwam er volledig geopend uit, waardoor een wondje/plekje wat ik al maanden heb zitten bij de ingang van mijn vagina (en wat maar niet blijvend geneest) opensprong. Auw... Dus nu maar weer even aan de tampons, doet nu ook zeer maar ik durf de cup nu even niet meer in te doen. En ik vraag me af of hij niet te stug / wijd is voor me. Kan dat?

't Verhaal kreeg een naar staartje, ik blijk de aandoening Lichen Sclerosus te hebben. Toevallig wel een aandoening waarbij een cup heel geschikt is, omdat tampons en gewoon maandverband niet zo vriendelijk voor het vaginale / vulvaire milieu zijn, en dat nu juist belangrijk is geworden voor mij.

Dus cup: poging 2. Ik heb vorige maand een andere cup besteld, de MeLuna ondiep small soft. De Mamicup was te stug voor mij, en ook te lang. Ik moest wel even wat overwinnen om weer een cup in te brengen, geoefend op de dagen voor mijn menstruatie. Maar het ging best goed. Wel in de tweede nacht wat lekkerij (bloedbad, haha), dus ook maar wasbaar maandverband besteld om dat op te vangen. Verder eigenlijk geen lekkage gehad. Dus ik denk dat ik op het goede spoor zit :)
Ik lees even mee en zie dit. .. ik heb ook LS, in een vrij hedtige vorm. Zit nu al een jaar lang 4xpw op heftige hormooncreme om het onder controle te houden maar ik zal niet klachtenvrij worden.
Hoe gaat het met de cup nu icm LS? Juist door de wondjes en snelle klachten bij de ingang durf ik het niet goed te proberen, terwijl het me fijner lijkt dan tampons.
Maandverband is geen optie, de cup lijkt me fijn maar dat inbrengen... die dingen zijn huge!
♡ If you think my hands are full, you should see my heart ♡

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Jools

Berichten: 1870
Lid geworden op: 14 sep 2012 22:02
Hobbies: *

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Jools » 20 feb 2015 21:57

Bij mij werkte gewoon afvegen met een toiletpapiertje ook. Inderdaad, nat is hij makkelijker in te brengen, maar bij mij lukt het toch goed.
Erover plassen zou ik niet doen. Lijkt me niet heel fris om dat vervolgens weer in te brengen.
Trotse mama van ZL1, ZL2 en DL


Trije

Berichten: 390
Lid geworden op: 31 mei 2012 22:03
Hobbies: Blink!

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Trije » 21 feb 2015 13:15

Ik kom even jubelen over de menstruatie-cup, wat een uitvinding, waarom heb ik dat niet eerder geweten! [applaus] Gisteren ongesteld geworden, en het inbrengen ging zonder te voren oefenen prima. Ik duw de zijkant naar binnen (geen idee hoe die fold heet) en klaar.
Het verwijderen ging wat lastiger. Ik heb de me-luna ondiep omdat ik een lichte verzakking heb, maar hij zat toch dieper dan ik verwachtte wat resulteerde in wat meer graaien. Maar uiteindelijk zal ik daar ook wel wat handigheid in krijgen.
Wat heb ik heerlijk geslapen! Niet het gevoel hebben door te lekker, echt super fijn! Ook het feit dat ie 12 uur kan blijven zitten, top!
3 jongens, dec. 2005 - dec. 2007 - apr. 2012


Jessie583

Berichten: 8934
Lid geworden op: 10 aug 2010 21:39
Hobbies: .

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Jessie583 » 28 feb 2015 09:04

Ik heb een ladycup (al een tijdje in huis) en deze van de week voor het eerst geprobeerd. Ik vind hem enorm fijn qua materiaal en qua stevigheid. Brengt makkelijk in en zit prettig. Ik heb ook een femmecup, die is ook prima maar zachter.
Alleen die ladycup is een ramp om er weer uit te krijgen! Het steeltje is glad waardoor je er geen grip op hebt en de bolletjes onderaan de cup zijn zo klein dat je daar ook met moeite grip op krijgt. Ik moet de cup dus echt een heel eind inknijpen om grip ge krijgen. Maar dan duw je het bloed toch omhoog? Ik ben bang dat het er dan op een geheven moment uitkomt?

Iemand anders ook deze ervaring of een tip?


Autocorrectie...

Gebruikersavatar

junipermay

Berichten: 5124
Lid geworden op: 03 mar 2009 21:46

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door junipermay » 28 feb 2015 13:35

ik heb dezelfde maar heb daar nog nooit knoeitoestanden mee gehad. Ik knijp 'm in en trek naar beneden. Moet er wel bijzeggen dat ik regelmatig verschoon (iedere toiletbeurt) en dat ie dus nooit nokkievol zit. (behalve de eerste dagen s nachts) maar ook dan werkt deze methode.
mama van 2 meisjes, (2008) en (2011)


Jools

Berichten: 1870
Lid geworden op: 14 sep 2012 22:02
Hobbies: *

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Jools » 28 feb 2015 13:38

Volgens mij moet je hem sowieso ink nijpen om het vacuüm te verbreken.
Trotse mama van ZL1, ZL2 en DL

Gebruikersavatar

stef

Berichten: 5553
Lid geworden op: 07 mar 2009 11:50
Hobbies: .
tag: Bikkel!
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door stef » 28 feb 2015 20:54

Vraagje.
Ik gebruikt de meluna ondiep. (en moet hem trouwens ook inknijpen om vacuum te verbreken, anders heb ik het gevoel dat ik mijn hele baarmoeder eruit trek....maar goed).
Bij tampongebruik was ik ongeveer 6 dagen ongesteld. Nu met de cup ben ik 4 a 5 dagen ongesteld. De eerste dagen waren altijd al heftig, maar nu echt extreem. Cuppen vol zeg maar. Maar hoe kan het dat je met een cup minder lang (en dus alsof het bloed er sneller uitkomt ofzo?) ongesteld bent?
Zorgdragen Opleidingen
Mama van grote zus N (5/2008) en kleine broer T (7/2012)

Gebruikersavatar

Verity

Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 jan 2011 00:56
Hobbies: crea
Locatie: Enschede ------ draagconsulent

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Verity » 28 feb 2015 21:00

Volgens mij heb ik een keer op een blog van de groene vrouw/cutecotton gelezen dat dat door het vacuum kom, dat het de boel net even sneller er mee uit helpt.
Moeder van DL1 (06-2010) en DL2 (07-2012)

http://www.draagjeliefste.nl - Draagconsult Enschede en omgeving

Gebruikersavatar

Mayte

Berichten: 657
Lid geworden op: 07 mei 2009 07:19
Hobbies: Zeilen, concerten
Locatie: Nijmegen

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door Mayte » 28 feb 2015 21:42

Oh wat grappig, dat had ik nog nooit zo bedacht! Ik had altijd 2 zware dagen, en nu is dat er nog maar 1 (dan heb ik gedurende de dag een aantal keer een volle cup, op de andere dagen verwissel ik alleen 's ochtends en 's avonds. Heerlijk!). Had bedacht dat dat kwam omdat mijn lijf meer gewend was geraakt aan het spiraaltje, maar het zou dus ook (gedeeltelijk) door het gebruik van de cup kunnen komen.
ZL1 - 01-04-10, ZL2 - 27-06-12

Gebruikersavatar

kolibri

Berichten: 1747
Lid geworden op: 08 mar 2008 01:04
Locatie: amsterdam

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door kolibri » 01 mar 2015 16:08

Sckoon ken ik nog niet! Ik wil ook graag eentje met meer capaciteit proberen. Ik zat aan de MelunaXL te denken. Weet jij hoe die zich tot elkaar verhouden?

Al die keuzes....dan haak ik af!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar

wupwup

Berichten: 1458
Lid geworden op: 03 mei 2009 12:08
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welke menstruatiecup?

Ongelezen bericht door wupwup » 01 mar 2015 18:07

Ik heb de Sckoon inmiddels maar besteld. Denk dat niemand er nog ervaring mee heeft ;) Hopelijk is hij binnen voor m'n volgende menstruatie.
Moeder van twee lieve meisjes, november 2009 en februari 2014

Plaats reactie