Wie doet er mee: een moestuintje? #2

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 26 jul 2017 09:19

Ik zou het ook niet kunnen, een moestuin op afstand. Zelfs in mijn eigen achtertuin staat er nu veel te veel onkruid [redface]
Dat is een interessant recept! Ik heb wel eens bouillon gemaakt, maar dat kostte heel veel groente en ik hield er relatief weinig bouillon aan over. De groenteresten heb ik toen niet gebruikt...
Ik maak courgette in in het zuur, we noemen dat "poelepot". Erg lekker, ben bang dat het al op is voor het herfst is...
Bonen ed vries ik in. Als ik veel tomaten krijg wil ik die ook wecken.
Verder is mijn tuintje nu te klein om iets in te maken te hebben, alles gaat op ( :


Nat74

Berichten: 133
Lid geworden op: 17 jan 2014 00:39
Hobbies: Fotograferen, koken, moestuin

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Nat74 » 26 jul 2017 11:10

Heel herkenbaar tante Toos!
Ik heb op 3 complexen gezeten en daar moest ik ongeveer een kwartier voor in de auto zitten.. plus dat ik de bemoeizucht niet meer trok daar. Steeds mailtjes over onkruid en dat we tuindiensten moesten draaien..
Mijn moestuin ligt sinds een jaar of 6 op 8km afstand bij mijn ouders. Ik ga erheen als ik zeker weet dat het weer niet omslaat binnen het uur. Het is steeds plannen terwijl ik daar niet zo van hou en het liefste vanuit thuis de moestuin in wil stappen. Ik heb wat bakken thuis staan maar het meeste daar. Dus als ik er ben dan is het flink doorpezen om alles aan de kant te krijgen. Met een uurtje of 2 á 3 is het gros wel klaar hoewel ik liever dit in relaxmodus zou doen omdat het juist zo heerlijk is te luisteren naar de geluiden buiten en niet bezig wil zijn met de tijd.
Ik heb wel het geluk dat het nu bij mijn ouders is en dat zij de boel bewateren. In de tussentijd zijn we al ruim 3jaar op zoek naar een huisje met plek voor een moestuin.

Wat zou ik graag zo'n tuin als die jij hebt willen Tilly. hij ziet er erg mooi uit!!!

Verstuurd vanaf mijn SM-N7505 met Tapatalk

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 26 jul 2017 11:57

We hebben er een klushuis voor op de koop toe genomen, waardoor het goed betaalbaar was (2 ton).

Ik wil volgend jaar ook weer tomaten proberen en pastasaus gaan maken. We hebben vorig jaar courgette ingemaakt, maar dat staat er nu nog steeds, we zijn er niet gek op. Nu gaan we courgette alleen invriezen om later nog soep van te maken of gebruiken voor de pastasaus.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 26 jul 2017 12:21

Dan zitten we in best de zelfde situatie Nat74. Gelukkig helpen jouw ouders wat! Maar relax werken zit er niet in..

Op het complex waar ik nu zit idd erg van de oude stempel. De complexen hier in de buurt zijn gelukkig al verjongd. Maar ik weet nog niet hoe het met dit complex zit.
Het ziet er relax uit itt mijn huidige waar geen grasspriet verkeerd staat.

Ik zou dan weer geen tuin aan huis willen hebben. Dan zou ik daar weer onrustig van worden. Ik zou wel een tuintje willen maar dan alleen sier. Ik vind een moestuin van huis heerlijk. Je bent er even uit en de boel blijft daar de boel.
Zl 12-2012


Nat74

Berichten: 133
Lid geworden op: 17 jan 2014 00:39
Hobbies: Fotograferen, koken, moestuin

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Nat74 » 26 jul 2017 12:29

Als je er bent maar goed navragen wat ze van jou verwachten tante Toos. Ik heb dat toen niet gedaan en kwam erachter dat het minder relaxt bleek. Ik deelde destijds de tuin zelfs met twee anderen maar de tuintaken kwamen vooral op mij aan...
Ik hoop voor je dat je een fijn plekje vind waar je de boel de boel kan laten zoals dat aan huis ook gaat.

Tilly wij zoeken ook richting een kluswoning rond die prijs maar tot nu toe is het nog
niet gelukt.. misschien ben ik te kritisch of is onze regio te duur..
Onze zoektocht gaat verder!



Verstuurd vanaf mijn SM-N7505 met Tapatalk

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 26 jul 2017 12:38

Ik word ontzettend snel onrustig, maar de tuin aan huis is echt mijn meditatieve oase, haha. Als ik onrustig ben, helpt het altijd om even de tuin in te lopen, her en der wat sprietjes te trekken. Ik denk dat ik zelf juist geen rust zou kunnen vinden als ik ervoor op pad zou moeten. Maar dat heb ik nooit geprobeerd, dus zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 26 jul 2017 12:57

Daar is ook wat voor te zeggen tilly.

En ja, ik heb met inmiddels alle verenigingen hier in de buurt gesprekken gehad. Ik laat me goed informeren!
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Okaasan » 26 jul 2017 14:19

Sara11 schreef: Ik maak courgette in in het zuur, we noemen dat "poelepot". Erg lekker, ben bang dat het al op is voor het herfst is...
Zou je willen delen hoe je het doet? Wij (althans mijn moeder) deden dat vroegahh toen ik puber was (ahhhh meer dan 20 jaar geleden). Maar dat lukte niet altijd goed. Ben dus benieuwd naar jouw succesrecept.
De courgettes schieten hier ook de plant uit. Vanochtend weer drie.
We hebben romanesco courgette. Die hebben ribjes. Heel mooi als je ze doorsnijd, dan heb je allemaal zonnetjes.
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Gebruikersavatar

Sara11

Berichten: 5792
Lid geworden op: 01 nov 2013 20:59
Hobbies: wandelen, creatief, lezen

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Sara11 » 26 jul 2017 14:53

Tuurlijk, komt ie:
Ik schrijf het recept voor een pond, dan is het makkelijk te verveelvoudigen. Bij mij worden dit 2 potjes (ik denk potjes van 350gr).

500gr courgette, in de lengte door de helft, zaad er uit en ik snij dan schuine dunne plakjes
1 ui in halve ringen
1el zout
Dit goed door elkaar roeren en afgedekt (onder een theedoek) 3 uur laten staan. Dan goed afspoelen.

200 ml azijn (op 2 kg courgette is 750 ml precies genoeg, maar minder courgette is meer azijn, op een of andere manier)
50 gr suiker
1/2 eetlepel vloeibare honing
1/2 theelepel kurkuma
1 theelepel mosterdzaad
Dit verwarmen tot de suiker is opgelost. Dan de courgette/ui toevoegen en 3 minuten laten koken.
2 uur laten staan.

Alles nog 5 minuten koken en in gesteriliseerde potten doen en deze op z'n kop laten afkoelen.

Degene van wie ik dit recept kreeg doet er ook nog 1 theelepel serderijzaad door, maar dat heb ik nog nergens kunnen vinden. Ik heb er deze keer gewoon een stengel bleekselderij doorgedaan. Ik proef het niet echt dus kan ook prima zonder denk ik. Ik heb het ook geprobeerd met venkelzaad, maar dat vind ik echt niet lekker.

Gebruikersavatar

Okaasan

Berichten: 1886
Lid geworden op: 04 dec 2014 12:20
Hobbies: Tuinieren

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Okaasan » 26 jul 2017 16:34

Dank je wel!
Is wel wat anders dan wij deden. Dat moest een nacht staan met zout.
zoon mrt '15 en zoon mei '17

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 26 jul 2017 17:21

Klinkt goed! Ik was ook op zoek naar een lekker recept voor courgettes!
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Marjan

Berichten: 2446
Lid geworden op: 31 mar 2012 21:14
Hobbies: dansen, re-enactment
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Marjan » 29 jul 2017 17:42

Misschien een domme vraag, maar dat inmaken van courgettes, kan dat op dezelfde manier met patisson?

We hebben er net al 6 weggegeven, maar er zijn er nu nog zo'n 10 over, waarvan een aantal best groot. Morgen gevulde patisson, maar verder moet hier iets mee gebeuren, anders kan ik ze weggooien. Dat zou zonde zijn!

Wel fijn dat deze het zo goed doen in de volkstuin, want de courgetteplant in onze voortuin wordt leeggeroofd. Nu zijn we weer terug van vakantie, dus hopelijk houdt het nu op, maar ik vind het nogal lullig om zomaar iemand tuin te komen leegplukken! [frown]

Maar goed, in de volkstuin gaat het niet veel beter... daar waren onze pruimenboompjes leeggehaald! Maakt me toch weer iets blijer dat we besloten hebben om te stoppen.
Mama van T, feb 2012, S, jan 2014 en Y, dec 2017

Gebruikersavatar

Tilly

Berichten: 26231
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:02
Hobbies: dragen, naaien, wandelen, DL's
tag: Trotse moederkloek
Contacteer:

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Tilly » 29 jul 2017 18:57

Nou zeg, dat is gewoon diefstal.
Ik denk dat je pattisson ook wel kunt inmaken. Waren wij er zo laat mee, hier nog geen enkele kunnen oogsten. Vorig jaar hadden we ook veel later pattissons dan courgettes.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Mama van J o s a l i e n (13/07/08), M a r i e k e (13/09/11) en S u z a n n e (05/02/14)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door tante Toos » 29 jul 2017 20:02

Wat erg!
Dat zou me echt een heel naar gevoel geven.
Zl 12-2012

Gebruikersavatar

Olos

Berichten: 1533
Lid geworden op: 25 jun 2010 23:10
Hobbies: forummen :P

Re: Wie doet er mee: een moestuintje?

Ongelezen bericht door Olos » 29 jul 2017 20:29

Hier ook nog geen oogst van de pompoensoorten, de planten groeien wel veelbelovend nu. Courgette lijkt ook nog nergens op, net de eerste bloem gezien en ienimieniplantjes :-(
Volgend jaar ga ik meerdere keren voorzaaien, zodat ik wat achter de hand heb als regen, vorst of slakken roet in het eten gooien. Nu heb ik het opnieuw moeten doen en daardoor komt alle groente erg laat.
In wat voor bakken of bakjes zaaien jullie voor? En met wat voor grond?
Ik gebruik nu vaak bakken van een centimeter of 7 hoog, maar daar groeien de plantjes niet echt lekker in uit. Speciaal bakken kopen trekt me niet zo, dus misschien hebben jullie goede tips?
Met dank aan schoonpapa hebben we dit jaar sowieso al een stapeltje plantenpotjes staan, daar gaat de courgette en pompoen volgend jaar in.

Plaats reactie