Bokashi, ervaringen?

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door suuske25 » 25 apr 2016 22:34

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het tot een week kan duren. Maar ik heb zelf geen bokashi en dus geen ervaring. Lees hier wel mee, klinkt nl interessant. Enige wat mij nog weerhoud is de aanschafprijs.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)


Charlotte75

Berichten: 1347
Lid geworden op: 02 jul 2013 21:58
Hobbies: Dieren, lezen, koken,geocachen

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Charlotte75 » 26 apr 2016 22:43

NmvS schreef:Heb sinds kort een bokashi van zelf gemaakt. Ik vraag me nu af hoe lang het duurt voordat er vocht uit komt ?
Als ik aan een nieuwe emmer begin duurt het meestal een week voordat er wat vocht uitkomt.
Zoontje van 17-08-2013


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Pet » 10 jul 2017 10:43

Up!

Ook wij overwegen een bokashi-set te kopen. Ten eerste omdat ik het zo zonde vind dat ons gft-afval niet gescheiden wordt, en we geen plek hebben voor een composthoop.
Ten tweede omdat we sinds een jaar een klein stadstuintje hebben, en de planten veel te verduren hebben van wind en beestjes. Ik comcludeer daaruit dat ze sterker moeten worden en dus meer voeding nodig hebben.

Maar: we hebben dus een KLEIN tuintje. Ik lees hier dat de hoeveelheid afval niet vermindert, en dan denk ik: zoveel gft krijg ik niet ingegraven!
Is er een maximum aan hoeveel bokashi je op 1 plek kunt begraven? Of hoe vaak je op dezelfde plek mag storten?

(Ik kan natuurlijk eventueel een emmer volmaken, sap en bokashi gebruiken, en dan een maand lang alles weer in de vuilnisbak kieperen. En dan als ik weer eens wat nodig heb, een nieuwe emmer gaan vullen? Voelt een beetje zinloos, maar ik kan ook denken: alle beetjes helpen! )


Gaan de planten er ook echt beter van bloeien/sterker van worde / etc? Wie ziet verschil?

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door tante Toos » 10 jul 2017 19:41

Ik heb geen ervaring met de bokashi maar ik heb een wormenbak op mijn balkon! Er is een draadje over.
Zl 12-2012


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Pet » 11 jul 2017 15:12

Ja, ik had ook al over een wormenbak gelezen. Maar brrrrrr nog meer beestjes in de tuin. Ik griezel ervan, dus bokashi leek me wat dat betreft beter!

Gebruikersavatar

Honeybadger
Beheerder
Beheerder
Berichten: 16830
Lid geworden op: 24 apr 2008 16:13
Hobbies: Breien

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Honeybadger » 20 jul 2017 18:22

Ik zag net bij de kringloop aan de fluwelensingel in Gouda een startset voor bokashi. Althans, twee emmers en een zak spul en een klein groen soort bakje? Allemaal apart geprijsd, ze hebben geen flauw idee wat het voor moet stellen.
Mocht iemand interesse hebben, ze vragen voor alles bij elkaar iets van 15 euro, als ik het goed heb gezien.


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Pet » 21 jul 2017 20:12

Pb gestuurd!


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Pet » 28 aug 2017 21:32

Okee, de eerste bokashibak zit vol. Of nou, bijna vol.
Nu pas! Wij eten blijkbaar weinig groente, of gooien weinig weg? Want volgens mij zou een gemiddeld gezin er 2 weken over moeten doen om em te vullen, maar wij deden er zeker wel 5 weken over.

Net het sap afgetapt, 1 bekertje vol. Over 4 gieters verdeeld en over de tuin gegoten. Omdat ml zeer sceptisch is, een kwart vd tuin niet gedaan. Nu hopen we verschil te kunnen zien, natuurlijk [cheesygrin] (ik denk zelf dat je heus niet gaat zien datrechts veel harder bloeit dan links [dontknow] . Maar hee, anders gooi je die bananenschillen toch weg, dan kan je er beter iets nuttigs van maken, toch? )

Ben benieuwd of je er iets van gaat merken (sap alleen dus, we gaan de bokashi niet ingraven. Veel te kleine tuin en veel gravende katten uit de buurt...).
En ook benieuwd hoevaak je dat sap kan aftappen. Hij moet nu 2 weken rusten, ik verwacht dat er dan nog meer sap afkomt.
Voor de voortuin. En ook voor in de afvoer vd douche?? Schijnt ook goed te werken als gootsteenontstopper?
Zou mooi zijn, ecologisch enzo. Al blijft het een gek idee dat je gootsteenontstopper aan je plantjes voert! [lol]

Wel top trouwens: ook als je er 5 weken over doet om zo'n bak te vullen, schimmelt het niet! En stinkt ook niet! Blij mee!

Gebruikersavatar

NmvS

Berichten: 4833
Lid geworden op: 17 feb 2008 10:15
Hobbies: vanalles

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door NmvS » 12 sep 2017 20:37

Pet schreef:Up!

Is er een maximum aan hoeveel bokashi je op 1 plek kunt begraven?
Max 1 kg per vierkante meter bij een arme grond.


Pickle

Berichten: 9391
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:48
Hobbies: :)

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Pickle » 12 sep 2017 20:40

Weer wat geleerd! Ik mik het eigenlijk her en der tussen. Het aftappen hoor je eigenlijk elke dag te doen dacht ik? Ik vergeet het vaak [redface] . We gebruiken het hier idd ook als gootsteenontstopper.


Pet

Berichten: 3792
Lid geworden op: 01 mar 2014 08:00
Hobbies: Lezen, zingen, breien

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Pet » 19 aug 2019 21:44

En up,
Nog steeds veel plezier van de bokashibakken! Dank dus nog steeds, @Honeybadger !
En ik heb ook een nieuwe toepassing gevonden: in de fruitvliegjesval!
Ik vond al dat het 'officiele' fruitvliegjeslokmiddel zo bekend rook, en ineens wist ik het: naar dat bokashisap!
Uitgeprobeerd, en ja hoor, de vliegjes vinden het heerlijk! Wel luzten ze alleen verse bokashi, als de val een paar dagen staat, willen ze niet meer.
Ik dacht, ik deel het even.
En denk er meteen achteraan: je zal toch fruitvliegjesvalmaker zijn! Iets van 3000% winst ofzo? [lol]

Gebruikersavatar

LKG

Berichten: 3809
Lid geworden op: 13 nov 2010 10:28
Hobbies: Naaien

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door LKG » 16 sep 2021 14:48

Onze kinderen gingen vandaag met school naar de compost brigade. Ik was mee met 1 van de groepen en we hebben vanalles geleerd over composteren. Nu overweeg ik de aanschaf van bokashi emmers. Zijn er inmiddels meer mensen met ervaring?

Waar ik vooral tegenaan loop is ‘waar ga ik de emmer legen’. In de gft bak gooien wil ik niet.. dan heb je nog net zoveel afval, en alleen voor die sap ga ik niet zo’n bak aanschaffen. We hebben een grote tuin.. maar zijn ook met 6 mensen thuis en hebben veel etensresten afval.. dus ik vermoed dat zo’n bak ook wel snel vol zal zijn. Het lijk met ook wel veel werk.. telkens een gat/geul graven om die emmer te kunnen legen. En als je dan een week later daar de tuin schoffelt heb je de broodkorsten aan je schoffel hangen? En trekt het dan geen ongedierte aan, dat eten in de grond?
Ben erg benieuwd of er mensen met nieuwe ervaringen zijn :)
T (dec 2010), K (aug 2012), M (jun 2015) en S (mrt 2018)

Gebruikersavatar

tante Toos

Berichten: 3811
Lid geworden op: 09 feb 2013 16:10
Hobbies: tuinieren
Locatie: Utrecht

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door tante Toos » 16 sep 2021 15:11

Ik snap het hele bokashi niet..
Juist omdat je eigenlijk net zoveel afval overhoudt als waar je mee begon.
Theorie is wel dat het gefermenteerd is, dus geen ongedierte meer zou aantrekken.
Maar dan lijkt een simpele composthoop mij handiger.
Ik zelf heb nu een jaar of 4 een wormenbak, dat vind ik echt ideaal. Is ook een draadje van.

Wat ik me nu wel al typende bedenk. Kon je nou in de bokashi wel bereid eten doen? Want brood en gekookt eten moet je niet in de wormenbak en ook niet op de composthoop gooien.
Daar zou dus wel een voordeel te behalen zijn.
Zl 12-2012


Hanna

Berichten: 353
Lid geworden op: 12 nov 2010 14:07
Hobbies: Wandelen, lezen.
Locatie: Oslo, Noorwegen

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Hanna » 16 sep 2021 15:12

Ja! In Noorwegen wordt bokashi voor huishoudens gepromoot, dus hier zijn er relatief veel mensen die het hebben.

Wij zijn ruim een jaar geleden begonnen, sinds we een huis met tuin hebben. Ik ben niet zo goed in het vocht verzamelen en nuttig te gebruiken.... maar los daarvan heel tevreden. Wat betreft het vocht gebruik ik nu ook biokool onderin de emmer die het vocht opneemt. Die kool begraven we samen met de rest, maar het voedt de aarde langer. Gewoon vloeistof spoelt immers weg, in het kool wordt het langzaam afgestaan.

Wij zijn een huishouden van 2 volwassenen en 3 kinderen. Nu er weer school is (en dus half opgegeten brood dozen) vullen we ongeveer een emmer per week. We hebben drie emmers, zodat we zonder nadenken kunnen rouleren. Emmer vol, is oudste emmer begraven want het heeft minstens twee weken gestaan. In de zomer is de bokashi na zo'n 2 à 3 weken verdwenen, alleen dingen als kippenbotjes vind je nog lang terug. De winter is veel lastiger, zeker in Noorwegen.... afgelopen winter hebben we het verzameld buiten in zo'n moestuinbak met een deksel. Komende winter is het plan om het te verzamelen in oude aarde zakken. Eerst mixen met wat aarde en dan buiten bewaren. Zolang het vriest gebeurd er niks, en ruimt ook niet (=geen ongedierte). Als je er genoeg aarde door mikst zou het proces van composteren vanzelf opgang komen in het voorjaar zonder geuren.

Qua slechte ervaring van ons. Het is wel belangrijk dat je de "regels" grotendeels volgt. Als we teveel bijna bedorven voedsel, of iets te vochtig wordt in de bak gaat het proces niet helemaal goed en ruikt het. Dan trekt het wel ongedierte aan waar het is begraven. Maar zolang je het goed doet hebben wij geen problemen gehad met dieren. En we wonen aan de rand van het bos, dus muizen, ratten, vossen en dassen genoeg.


Hanna

Berichten: 353
Lid geworden op: 12 nov 2010 14:07
Hobbies: Wandelen, lezen.
Locatie: Oslo, Noorwegen

Re: Bokashi, ervaringen?

Ongelezen bericht door Hanna » 16 sep 2021 15:15

tante Toos schreef:
16 sep 2021 15:11
Ik snap het hele bokashi niet..
Juist omdat je eigenlijk net zoveel afval overhoudt als waar je mee begon.
Theorie is wel dat het gefermenteerd is, dus geen ongedierte meer zou aantrekken.
Maar dan lijkt een simpele composthoop mij handiger.
Ik zelf heb nu een jaar of 4 een wormenbak, dat vind ik echt ideaal. Is ook een draadje van.

Wat ik me nu wel al typende bedenk. Kon je nou in de bokashi wel bereid eten doen? Want brood en gekookt eten moet je niet in de wormenbak en ook niet op de composthoop gooien.
Daar zou dus wel een voordeel te behalen zijn.
Je kunt bereid eten, vlees en vis in de bokashi doen. Alleen bedorven voedsel kan niet en vloeibare dingen, zoals soep en yoghurt. (Als je veel brood of iets dergelijks hebt, kun je het daar mee mensen en wel wat vocht kwijt).

Het is prima compost als je een tuin hebt. Wat je ermee moet in een flatje weet ik ook niet. (Tenzij je alleen bent of weinig groen afval en veel planten hebt, dan kun je de cirkel ook binnen wel rond krijgen).

Plaats reactie