Het Grote Menstruatiecuptopic

Consuminderen, tuinieren en groen leven. Kortom leven in harmonie met de natuur

Moderator: Mod_Forum_OT


deeh

Berichten: 2353
Lid geworden op: 08 mei 2012 20:49
Hobbies: fietsen, yoga, de kids!

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door deeh » 23 mei 2016 13:34

ik twijfel al enige tijd, maar ik weet het niet.

hoe in vredesnaam weet je nu wat je nodig hebt? en koop je het goede?
denk eigenlijk dat dat mijn grootste rem is...
Mem van S (okt 2009), J en Z (juni 2011)


JufT

Berichten: 1894
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:59
Hobbies: Lezen, buiten zijn, sporten

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door JufT » 23 mei 2016 13:40

ikbennellie schreef:
JufT schreef:Wat gek, dat hoort echt niet zo!
Sorry, geen idee wat de oplossing kan zijn...

Wel een eigen vraag:
Ik gebruik al een halfjaar een cup en dat ging altijd heel goed.
De laatste keer niet: als ik op het toilet een beetje druk zet, voel ik hem zo zakken. Ik heb het idee dat hij er helemaal uitfloept als ik wat meer druk zou geven. Nu moet ik hem er dus elke keer dat ik naar het toilet moet, uithalen.
Zelfs als ik gewoon een stuk wandel, zakt de cup effectief een stuk lager. Soms hangt het steeltje echt buiten mijn schaamlippen en de onderste centimeter van de cup tussen mijn schaamlippen, uit mijn vagina.
Hoe kan dat nu opeens? Kan je zo zonder aanleiding ineens een andere maat nodig hebben? Ik heb een Lamazuna L, dat is een hele soepele cup.
Iemand postte een paar pagina's terug een plaatje van hoe de cup hoort te zitten. Hij moet een heel stuk lager dan een tampon bijvoorbeeld, als je er een met een relatief lang steeltje hebt is het volgens mij wel normaal dat je dat steeltje makkelijk aan de buitenkant voelt.
Ik bracht de cup altijd veel te hoog in weet ik nu, sinds ik hem lager inbreng (echt net na het schaambot) heb ik ook minder lekkage (tenzij vol). Eruit zakken zou niet moeten echter, dan is hij misschien nog niet goed uitgeklapt?
Prentje gevonden, zo doe ik het ook.
Maar ik weet zeker dat ik mijn cup er zonder enige moeite uit zou kunnen 'persen'. Vorige menstruaties was dat absoluut niet het geval.
Mama van DL 12/2014 en ZL 9/2017

Gebruikersavatar

Appelgebakje

Berichten: 5991
Lid geworden op: 05 apr 2013 17:18
Hobbies: Naaien, haken, wandelen
tag: Mamma Spook

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Appelgebakje » 23 mei 2016 13:45

Ikbennellie....dat kan ik me dus ook niet voorstellen, maar dat is echt normaal (als ik alle cijfers, grafieken en tabellen niet geloven) en hoeveel wij verliezen is echt heel veel, zelfs de helft is al veel. Nu is dat zware bloeden hier ook familliar, dus ik ben niet anders gewend van hij uit.

In mijn cup past 20 cc tot de gaatjes en 25 tot het randje. Dan staan er nog 2 streepjes op (6 & 12 cc). Zo kon ik zonder maatbeker redelijk bijhouden.
Alles wat ik lekte telde ik niet mee, was zo al shocking genoeg.

@deeh: bij cute cotton heb je een goede uitleg over welke cup voor welke vrouw goed is. En je kan haar ook bellen of mailen bij twijfel.
[ K | 30-10-2013] [*] [ T | 30-01-2017]

There is freedom waiting for you, On the breezes of the sky.
And you ask "What if I fall?"
"Oh but my darling, What if you fly?
[Erin Hanson]


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door suuske25 » 23 mei 2016 14:30

Ik ben zo iemand die dus maar weinig vloeit. 'S ochtends en 's avonds legen is hier alle dgn (meestal 5) genoeg. En alleen dag 1 en 2 zit hij dan 3/4 vol ofzo, daarna word het rap minder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)

Gebruikersavatar

Kathleenvg

Berichten: 460
Lid geworden op: 13 jul 2010 22:18
Hobbies: Beeldende kunst en muziek
Locatie: Antwerpen - Verkoper Bio & Eco: speelgoed, kledij wol biokatoen, cosmetica, kristallen enz.

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Kathleenvg » 23 mei 2016 16:32

Bij mij is het ook niet zo veel: de eerste 2 dagen de cup wat meer dan de helft vol (per dag, 's nachts weer), en dan nog 3 dagen een kwart à half vol. Ik heb veel minder last van buikpijn sinds ik de cup gebruik.
BIOTOOP Grimm's, Ostheimer, Engel, Manymonths, Disana, Maxomorra, Duns, Logona, Jackson Reece, Urtekram, en nog veel meer ... .http://web.biotoop.be/


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Lindar76 » 23 mei 2016 17:40

300cc vind ik ook echt heel erg veel, zowat een tiende van mijn totale bloed volume [flauwte] Oké, ik ben tenger, maar dan nog...

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Mijk » 23 mei 2016 19:56

Mijk schreef:Na welgeteld één dag geen borstvoeding hoppakee ongesteld [eeks]

Ik logeerde een nachtje bij mijn zusje, dus had de cup niet gelijk binnen handbereik, maar toen ik thuiskwam ben ik meteen naar de badkamer gerend, en 'plop' hij zit.

Morgen volgt de review.
Oké. Nou, die eerste dag verliep letterlijk en figuurlijk niet vlekkeloos. In- & uit-procedures vergen nog enige oefening. Dat durf ik nog niet aan op de openbare toiletten op mijn werk. Maar een hele werkdag zonder wissel red ik ook niet. Lang niet.

Maar mijn ervaring is wel in zoverre positief dat ik nog even doorzet. Want tampons zijn toch ook de hoofdprijs niet.
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015

Gebruikersavatar

JDee

Berichten: 8230
Lid geworden op: 29 jun 2011 22:20
Hobbies: Creating stuff that works
Locatie: Maker en verkoper ~JL~ Just Love

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door JDee » 25 mei 2016 11:17

deeh> herkenning van de rem! Ik heb hier nog een cup liggen die ik na twee keer door had dat hij niet paste. Tsja, eh, je mag hem zo hebben van me ;-). Ik heb nu een maat die me beter past maar al doende leert men.

ik herken trouwens het schrijnende een beetje bij het inbrengen, een naar gevoel. Dat trekt bij mij binnen 10 seconden wel weg overigens, ik denk zelfs binnen 3. Ik breng hem niet diep in, hij gaat zelf omhoog (!), het steeltje moet ik altijd even hengelen voordat ik m vind, zeg maar, terwijl ik m gewoon voorin-inbreng. DAt is denk ik ook het schrijnende: hij zit dan nog niet op zn plek.

ik vind het geweldig, ook het slijm tevoren wordt nu opgevangen, dus ik heb geen inlegkruisjes nodig en ben ook nooit echt meer 'te laat' met inbrengen zeg maar, dus weinig stress met wanneer ik er rekening mee moet houden.
JugendstiL RT- Soodesign springwood sunrise 4- Bramble3 -N Linden cr/g 5-okiringsling kai -ankalia nevaeh 7

Gebruikersavatar

MamaFrederique

Berichten: 1604
Lid geworden op: 15 apr 2013 09:36
Hobbies: ***

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door MamaFrederique » 25 mei 2016 20:54

Oh Mijk, ik vind het wel dapper dat je hem direct probeert bij je eerste menstruatie! Hopelijk gaat het de volgende keer vlekkeloos :-)

kort want tapatalk
Zoon S. oktober 2012 & zoon K. februari 2015

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Mijk » 25 mei 2016 21:31

MamaFrederique schreef:Oh Mijk, ik vind het wel dapper dat je hem direct probeert bij je eerste menstruatie! Hopelijk gaat het de volgende keer vlekkeloos :-)

kort want tapatalk
Nou, dat vind ik zelf dus ook. Maar ik durfde niet meer terug te krabbelen na alle aanmoediging hier [wink]
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015

Gebruikersavatar

MamaFrederique

Berichten: 1604
Lid geworden op: 15 apr 2013 09:36
Hobbies: ***

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door MamaFrederique » 25 mei 2016 21:43

Haha, nou, ik zal proberen solidair te zijn en er ook.voor te gaan. Heb t idee dat het niet lang meer gaat duren.

kort want tapatalk
Zoon S. oktober 2012 & zoon K. februari 2015

Gebruikersavatar

Mijk

Berichten: 2495
Lid geworden op: 15 jul 2013 12:00
Hobbies: koffie met een krantje
Locatie: Groningen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door Mijk » 25 mei 2016 22:11

MamaFrederique schreef:Haha, nou, ik zal proberen solidair te zijn en er ook.voor te gaan. Heb t idee dat het niet lang meer gaat duren.

kort want tapatalk
Zal ik alvast supporten? [cheer] [cheer] [cheer]

(Nu kun je niet meer terug, dat begrijp je.)
N. 01-04-2013 & R. 18-01-2015


eva87

Berichten: 2124
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:51
Hobbies: Lezen, koken, reizen
Locatie: Utrecht

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door eva87 » 25 mei 2016 22:44

JDee, hoe merkte jij dat hij niet paste?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9305 met Tapatalk
Trotse moeder van een ZL (03/2012) + DL (09/2014)

Gebruikersavatar

MamaFrederique

Berichten: 1604
Lid geworden op: 15 apr 2013 09:36
Hobbies: ***

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door MamaFrederique » 29 mei 2016 19:25

Eh, nou, het was ook wel de goden verzoeken denk ik...gister mijn eerste menstruatie weer, 15 maanden na zwangerschap.
Volgens mij nog een hele lichte menstruatie (tot nu toe tenminste). Weinig pijn en weinig bloedverlies.

En, zoals beloofd [wink] , natuurlijk direct de menstruatiecup gebruikt. Ik heb een Meluna, maat L dacht ik.
Positieve punten: het geknoei viel me mee, geen lekkage gehad (maar ook weinig gevloeid) en het er uit halen ging prima. Dat was namelijk mijn angst, dat ik het ding er niet meer uit zou kunnen krijgen.

Maar...wat helemaal nog niet goed gaat; ik voel de cup zitten en zakken. Vooral bij inspanning van de bekkenbodemspieren, bijvoorbeeld bij het optillen van een kind. De hele tijd had ik het gevoel dat ik mijn benen bij elkaar moest houden om te zorgen dat hij er niet uit ging vallen [redface] . Dat gebeurde overigens niet echt, maar hij stak wel een klein stukje uit.

Gedurende de dag een stuk of 5-6 keer geoefend met in en uithalen, verschillende methodes.
Ik ben wel benieuwd of ik iets fout doe, of of ik een verkeerde maat heb.
Ik heb de indruk dat hij de meeste keren wel uitklapte, en een paar keer had hij ook zeker wel vacuum. Ook heb ik wel de indruk dat ik hem diep genoeg inbreng. Ik kan iig niet dieper met mijn vingers [neutral] .
Dat vond ik dus ook een nadeel; ik vond het erg veel 'gewroet'. Maar dat is vast ook even wennen.

Kortom: op zich positief over het gebruik van een cup, maar nog niet tevreden met hoe hij zit. Tips? Graag!
Zoon S. oktober 2012 & zoon K. februari 2015


suuske25

Berichten: 1251
Lid geworden op: 10 aug 2010 13:23
Hobbies: Lezen

Re: Eerste keer menstruatiecup

Ongelezen bericht door suuske25 » 29 mei 2016 20:37

Dat hij zakt kan ook aan je bekkenbodemspieren liggen. Dat beterde bij mij na een half jr ofzo. Is idd lastig met kinderen tillen of hoesten. Als hij niet lekt is de maat goed vermoed ik. Hoe hoog/laag de cup zit verschilt ook van vrouw tot vrouw heb ik het idee. Bij mij verandert het zelfs nog tijdens mijn menstruatie. Eerste dgn zit hij lager dan de laatste dgn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Mama van DL ('09) en ZL ('11)

Plaats reactie