Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen

Gebruikersavatar

Edith

Berichten: 939
Lid geworden op: 19 apr 2012 12:41
Hobbies: internet, lezen
Locatie: Leusden

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Edith » 25 okt 2013 14:43

Caroline schreef:Ik blijf de (utopische?) hoop houden dat die BB's uit de winkel verdwijnen en mensen aan de echte ergonomische draagsystemen gaan. Of dat winkels iig de echte ergonomische draagsystemen op grote schaal in hun aanbod gaan opnemen.
Die hoop koester ik ook :)

Overigens ken ik wel vrij veel mensen die met de BB begonnen zijn en die uiteindelijk toch ingeruild hebben voor een ergonomische oplossing. Maar waarschijnlijk is dit niet helemaal representatief, aangezien ik nogal een 'drammer' ben over dit onderwerp en ook geen enkel probleem heb met het uitlenen van een doekje hier een een bondolinootje daar (met demonstratie/uitleg erbij) ;) Ook kom ik zelf altijd met DL in de doek aanzetten en dat zet mensen ook aan het denken. Als dat zo afschuwelijk voor mijn rug was geweest, had ik het niet al meer dan anderhalf jaar volgehouden.

Daarom denk ik ook dat we - puur door het zelf te doen, en in tweede instantie door met m.n. mensen die wat dichterbij ons staan (vrienden, collega's, kennissen die we regelmatig zien) te praten over de voordelen - langzaam maar zeker de weg banen voor een verbetering op dit gebied. Dan wordt het vanzelf meer 'mainstream'. En dan is de volgende stap dat steeds meer mensen gaan vragen in 'gewone' winkels naar doeken/SSC's - en dat winkels daar dan eens over gaan nadenken om het in hun assortiment op te nemen. We zijn dus best goed bezig hier met z'n allen :)
elize80 schreef:Of dat BB zijn dragers gaat veranderen zodat ze wel ergonomisch zijn.
Dat zou nog wel het mooiste zijn, vanwege de bekendheid die het merk al heeft. Maar ik denk dat we hier lang op kunnen wachten. Met een ergonomische drager kun je niet face-forward dragen en dat is toch wat heel veel mensen per se willen kunnen - het is zo 'gezellig'.
Laatst gewijzigd door Edith op 25 okt 2013 15:15, 2 keer totaal gewijzigd.
DL (maart '12), ZL (februari '15)

Gebruikersavatar

Elffje

Berichten: 3242
Lid geworden op: 25 sep 2011 02:16
Hobbies: yoga, hardlopen
Locatie: Midden van Nederland

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Elffje » 25 okt 2013 14:48

Edith schreef:
Caroline schreef:Ik blijf de (utopische?) hoop houden dat die BB's uit de winkel verdwijnen en mensen aan de echte ergonomische draagsystemen gaan. Of dat winkels iig de echte ergonomische draagsystemen op grote schaal in hun aanbod gaan opnemen.
Die hoop koester ik ook :)
Hier in de VS verkopen alle grote babywinkels en andere warenhuizen waar ze babyspul verkopen Ergo's en rekbare doeken, naast de BBs. Volgens mij zijn Ergo's en BBs ook ongeveer even duur hier. Zou fijn zijn als dat in NL ook zo wordt!
ZL1 juli 2011, ZL2 dec 2013

Gebruikersavatar

Edith

Berichten: 939
Lid geworden op: 19 apr 2012 12:41
Hobbies: internet, lezen
Locatie: Leusden

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Edith » 25 okt 2013 14:50

Elffje schreef:Hier in de VS verkopen alle grote babywinkels en andere warenhuizen waar ze babyspul verkopen Ergo's en rekbare doeken, naast de BBs. Volgens mij zijn Ergo's en BBs ook ongeveer even duur hier. Zou fijn zijn als dat in NL ook zo wordt!
Dat klinkt hoopvol. Het is toch vaak zo met modes enz. dat die doorsijpelen van The States naar hier. Niet altijd in de gewenste richting m.i., maar in dit geval denk ik daar toch anders over [cool]
DL (maart '12), ZL (februari '15)

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Caroline » 25 okt 2013 15:26

Ik heb het niet over mensen in mijn kennissenkring. Ik heb het over de mensen die mij op straat aanspreken, de mensen die ik ontmoet tijdens mamacafés, zwangerschapsyogabijeenkomsten en andere gelijkaardige initiatieven waar ik wel eens kom om draagvoorlichting te geven, de mensen die nog wel eens toeschouwer zijn tijdens een van mijn consulten (en dan voortdurend van die niet-constructieve bijdrages leveren, erg fijn [rolleyes] ), etc. Je komt als draagconsulent nog wel eens ergens en je hoort nog wel eens wat aan meningen over dragen [wink]
Elffje schreef:Hier in de VS verkopen alle grote babywinkels en andere warenhuizen waar ze babyspul verkopen Ergo's en rekbare doeken, naast de BBs. Volgens mij zijn Ergo's en BBs ook ongeveer even duur hier. Zou fijn zijn als dat in NL ook zo wordt!
De Ergo ligt in NL ook bij de Babydump en de Babypark. Groot nadeel: hij is niet ergonomisch te gebruiken vanaf de geboorte (nee, ook niet met die rare insert die ze erbij bedacht hebben). En de meeste grote babywinkels verkopen rekbare doeken (waar overigens wat mij betreft hetzelfde voor geldt, er zitten idiote handleidingen bij en de meeste mensen smijten dat ellenlange stuk stof al snel in de hoek omdat het onmogelijk lijkt of het nooit lekker zit of hun kind heel erg gaat huilen (omdat het te los zit [shhh] ) of het al snel te zwaar wordt). Dus het IS hier al zo. Ze doen er het dragen nog steeds niet altijd een enorm plezier mee.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

Edith

Berichten: 939
Lid geworden op: 19 apr 2012 12:41
Hobbies: internet, lezen
Locatie: Leusden

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Edith » 25 okt 2013 17:43

Caroline schreef:Ik heb het niet over mensen in mijn kennissenkring. Ik heb het over de mensen die mij op straat aanspreken, de mensen die ik ontmoet tijdens mamacafés, zwangerschapsyogabijeenkomsten en andere gelijkaardige initiatieven waar ik wel eens kom om draagvoorlichting te geven, de mensen die nog wel eens toeschouwer zijn tijdens een van mijn consulten (en dan voortdurend van die niet-constructieve bijdrages leveren, erg fijn [rolleyes] ), etc. Je komt als draagconsulent nog wel eens ergens en je hoort nog wel eens wat aan meningen over dragen [wink]
Wat jammer dat er dan zo negatief gepraat wordt over het dragen, juist als er ook anderen bij zijn die misschien zo ook ontmoedigd worden. Ik kan me voorstellen waarom je niks positiefs ziet aan de BB op die manier. Blijf ik me toch afvragen waar het door komt dat er in mijn omgeving wel BB'ers zijn die "om" gaan. Heb jij er die ook bij? En maakt het verschil of je zegt dat je draagconsulent bent of niet (uiteraard weet men dat bij zulke voorlichtingsbijeenkomsten, maar bij een praatje op straat niet per se)? Wellicht dat mensen zoiets hebben van "daar heb je weer zo iemand die er zelf belang bij heeft [draagconsulten en misschien verkoop je zelf ook doeken/dragers?], hoe moet ik die vertrouwen op haar woord als mij bij de Prenatal/Babydump ook al zo'n waardeloos ding is aangesmeerd". Heb jij dat idee wel eens?
DL (maart '12), ZL (februari '15)

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Caroline » 25 okt 2013 17:56

Nee, dat idee heb ik niet (ik verkoop trouwens niets). En ik heb ook al wel eens voormalig BB-gebruikers gehad die tijdens het aanpassen van pakweg een Manduca verrukt uitroepen hoe heerlijk dat wel niet zit. Ze zijn er wel. Maar ze zijn in mijn ervaring in de minderheid. Om wat andere situaties aan te halen: je staat op het schoolplein met een slapende peuter op je rug en dan is er altijd wel minstens 1 moeder die opmerkt dat ik wel een rug van staal moet hebben om dat vol te houden, waarop ik natuurlijk zeg dat dat reuze meevalt, dat het op deze manier helemaal niet zwaar is, nou, zij heeft vroeger ook haar kinderen in zo'n ding (bij doorvragen vaak een BB of iets gelijkaardigs) gedragen, maar zij trok dat niet hoor, en dan krijg je het er niet in dat dat niet vergelijkbaar is. Of je geeft een voorlichtingsbijeenkomst voor een zwangerschapsyogaclubje en dan zijn de firsttime moms erg geïnteresseerd, maar zitten de moeders die al een kind hebben en daarbij een BB-achtige gebruikt hebben het dragen af te kraken, want zij hebben dat bij hun oudste gedaan en dat was echt niet vol te houden. Best lastig om dat tactvol te weerleggen.
In mijn directe omgeving krijg ik mensen wel aan het ergonomische dragen, gisteren nog een collega op bezoek gehad die kwam uittesten of hij de Bondolino zonder verlengstuk kan gebruiken. En zo zijn er nog meer collega's, vrienden, kennissen en familieleden die zich hebben laten inspireren en hun kinderen ergonomisch dragen. Dat is het probleem ook niet dat ik wil aankaarten. Het probleem, iig in het licht van dit topic, is dat ik merk dat de BB mensen niet aan het dragen krijgt, maar eerder van het dragen af helpt.
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love

Gebruikersavatar

Edith

Berichten: 939
Lid geworden op: 19 apr 2012 12:41
Hobbies: internet, lezen
Locatie: Leusden

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Edith » 25 okt 2013 19:02

Helemaal duidelijk, dank je wel voor de uitgebreide uitleg Caroline :)
DL (maart '12), ZL (februari '15)


lisamuis
Moderator
Moderator
Berichten: 19944
Lid geworden op: 19 mar 2008 21:14
Hobbies: DragenVoedenInternetLezen
Locatie: Draagdoekconsulent C *** Leidsche Rijn
Contacteer:

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door lisamuis » 25 okt 2013 21:25

Kijk, in de ideale wereld komen er meer ouders op consult die dan hun infantino (gelijk aan BB) inleveren... Zo van laat jij maar zien hoe fout dit is, ik heb deze gekregen van m'n ouders, maar wat onderzoek en kijken maakt dat ik dit een drager van niks vindt.... Van jou wil ik graag wel zien welke dragers fijn wel fijn zijn.

Aan de andere kant is de wereld gelukkig niet ideaal ;) Ik merk overigens wel dat het nu langzamerhand echt begint uit te breiden, steeds meer interesse in dragen en dat ouders steeds vaker al zelf inzien dat zo'n bb het toch niet is....
Afbeelding

Gecertificeerd draagconsulent Leidsche Rijn/Vleuterweide Draagkindje.nl

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Caroline » 25 okt 2013 22:23

lisamuis schreef:Kijk, in de ideale wereld komen er meer ouders op consult die dan hun infantino (gelijk aan BB) inleveren... Zo van laat jij maar zien hoe fout dit is, ik heb deze gekregen van m'n ouders, maar wat onderzoek en kijken maakt dat ik dit een drager van niks vindt.... Van jou wil ik graag wel zien welke dragers fijn wel fijn zijn.
Oh, die krijg ik dan weer wel. Ik heb de afgelopen maanden best wel wat consulten met zwangere of pas bevallen moeders (ouders) gehad die van vrienden en familie BB-achtigen en bananenzakken gekregen hadden, een stapel van die dingen op de tafel kwakten en die daar mijn mening over vroegen. Ik geef dan mijn mening niet, maar laat ze zelf bepalen wat ze ervan vinden, door ze de criteria en de achtergronden daarbij uit te leggen. Na de uitleg gingen ze de BB op mijn Manduca leggen en dan werd het ze al gauw duidelijk. Het laatste stel concludeerde letterlijk: "OK, dus deze gaan terug naar de gulle gevers en wij kopen een Bondolino." Maar dat zijn dus de mensen die nog niet met die ondingen gedragen hebben, daar zit al het verschil. Dat en het feit dat ze al de weg naar een draagconsulent hebben weten te vinden, dan ben je al aardig kritisch in deze maatschappij [wink]
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love


lisamuis
Moderator
Moderator
Berichten: 19944
Lid geworden op: 19 mar 2008 21:14
Hobbies: DragenVoedenInternetLezen
Locatie: Draagdoekconsulent C *** Leidsche Rijn
Contacteer:

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door lisamuis » 04 nov 2013 22:17

De wereld wordt steeds een beetje idealer :)
Afbeelding

Gecertificeerd draagconsulent Leidsche Rijn/Vleuterweide Draagkindje.nl


Sanne_Isis

Berichten: 291
Lid geworden op: 29 jul 2011 14:19
Hobbies: Natuur
Locatie: Amsterdam

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Sanne_Isis » 14 nov 2013 12:53

Kwam laatst deze site tegen http://www.teuntje.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en bij de Wie zijn wij stond dit beschreven:

Wij krijgen veel de vraag waarom we geen Baby Björn dragers meer verkopen, maar overgestapt zijn op de Ergo Baby drager.
Baby Björn heeft lange tijd de trend gezet voor het dragen van je baby op je buik en lange tijd was er, behalve een moeilijk hanteerbare hele lange draagdoek, niets anders op de markt. Baby Björn was vooral handig voor de ouders. Snel en makkelijk te gebruiken voor heel kleine baby’s en tot 1 jaar. Langzaam maar zeker zijn er nu producten op de markt gekomen die Baby Björn hebben ingehaald. Het comfort voor je baby wordt nu gecombineerd met het comfort voor de ouders. De houding waarin het kind in de drager zit is veel beter en comfortabeler voor én de baby én de ouders. Nieuwe onderzoeken raden het gebruik van de Baby Björn dragers voor kleine baby’s zelfs af. Baby Björn heeft nog een poging gedaan het tij te keren door allerlei experts op te voeren, maar die zijn ondertussen ontmaskert, dus voor ons was het vertrouwen in het product weg. Het kind is belangrijker dan commercie en bij Baby Björn was dat omgekeerd, daarom zijn wij overgestapt.

De Ergo Baby is naar onze mening het beste wat nu op de markt is en een fijne bijkomstigheid is dat de prijs ver onder die van Baby Björn ligt.
Kortom: Beter voor je kind, beter voor de ouders en beter voor je portemonnee.
DL1 12 mei 2011, DL2 22 oktober 2013, ZL3 juli 2015

Gebruikersavatar

Caroline

Berichten: 20248
Lid geworden op: 30 mei 2008 22:50
Hobbies: Komkommer
tag: meteengroensjaaltje
Locatie: Belg in 't Gooi ******************* Gecertificeerd draagconsulente
Contacteer:

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Caroline » 15 nov 2013 20:30

Jammer alleen dat ook bij Ergo de commercie belangrijker is gebleken dan het kind [neutral]
DD (mei 2008) & DS (september 2011)

As a matter of Love


Eline1982

Berichten: 45
Lid geworden op: 23 nov 2013 19:44
Hobbies: Lezen
Locatie: Twente

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Eline1982 » 25 nov 2013 09:17

Ik had van iemand een ByKay geleend en heb m een paar keer gebruikt (volgens het instructiefilmpje) ik weet niet waarom maar ben ermee gestopt en heb m 'doorgegeven' aan de volgende jonge moeder. Spijt, spijt, spijt.
Gisteren de BB die wij 2e hands hebben gekocht tevoorschijn gehaald en even dit forum gelezen en onze dochter erin gehangen.
Ik had er geen goed gevoel bij en VL. Ook niet na mijn uitleg. Nu een draagconsulente gemaild en op zoek naar een doek....

Gebruikersavatar

Violet

Berichten: 2283
Lid geworden op: 09 jun 2011 21:09
Hobbies: dragen, borduren,reizen,muziek
tag: geitenwollenmetalmama
Locatie: Arnhem

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door Violet » 15 jan 2014 16:36

Aan vandaag een heel fijn gevoel overgehouden, een vage kennis uit de buurt zocht online een BB. Heb haar op de koffie gehad, haar geholpen haar newborn beebje in m'n bondolino te doen, en ze vertrok met beebje slapend in de bondolino. En mn hopp heeft ze ook mee. Ze heeft een tweeling en 1 droeg ze in de BB, maar ze vond de bondolino gelijk fijner.
Ze mag ze lenen zo lang ze wil, woont hier eind vd straat.
tricot slen x 2,amazonas laguna mei-tai made by the amazing Noor, hopp la paz, didy tom,bondolino zwart-zand, cotonea,mr.mirko mei-tai, calin bleu summer sage
AKLV
trotse mama van Mart 06-02-11, een * en Luuk 02-10-2012


kleinepien

Berichten: 1145
Lid geworden op: 09 dec 2012 16:54
Hobbies: Onze kleine meid
Locatie: Oost-Groningen

Re: Waarom BabyBjorn niet goed? (bewijs/onderbouwing?)

Ongelezen bericht door kleinepien » 25 feb 2014 17:54

Violet schreef:Aan vandaag een heel fijn gevoel overgehouden, een vage kennis uit de buurt zocht online een BB. Heb haar op de koffie gehad, haar geholpen haar newborn beebje in m'n bondolino te doen, en ze vertrok met beebje slapend in de bondolino. En mn hopp heeft ze ook mee. Ze heeft een tweeling en 1 droeg ze in de BB, maar ze vond de bondolino gelijk fijner.
Ze mag ze lenen zo lang ze wil, woont hier eind vd straat.
Kijk, dat zijn fijne berichten!

Ik had in mijn pufclub een vrouw die zwanger was van haar tweede. Haar zoontje is nu een maand jonger dan dl, en ze is alweer vier maanden zwanger. Ze heeft zelf een bb, maar hoorde van mij dat dat niet goed is en vond het ook niet fijn dragen. Inmiddels zijn we aardig goed bevriend en ziet ze mij vaak met dl in de doek. Onlangs vroeg ze mij dan ook om advies voor het vinden van een goede doek, en of ik haar de fwcc wil leren. Als ze dan de oudste naar school brengt, kan de middelste in de buggy/wandelwagen en beebje in de doek. [thumbright]
Afbeelding

Plaats reactie