Krijsen tot ik hem draag

Zoek je een draagzak, draagdoek of een andere drager? Dit is de plek voor alle praat en vragen rondom dragen

Moderator: Mod_Forum_Dragen


Topic starter
Mila1

Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jul 2016 11:11
Hobbies: Dieren, uit eten, spelletjes

Krijsen tot ik hem draag

Ongelezen bericht door Mila1 » 08 sep 2017 17:53

Hoi,

Ik zit met een kwestie waar ik wat onzeker van word. Regelmatig begint mijn zoon te krijsen en loop ik het rijtje af; net gevoed, schone luier, aandacht.. het enige wat helpt is de draagdoek. Het is echt krijsen tot hij in de doek zit. Ik heb de knoop nog niet af en hij slaapt al.

Dus waar ik onzeker over ben... Huilt hij zo omdat hij zo wanhopig graag in de doek wil zitten? Huilt ie ergens anders om en is de doek het enige wat hem helpt? Doe ik er wel goed aan door hieraan toe te geven? Maak ik hem te afhankelijk van de doek? Als ik weer ga werken zal hij toch naar oppas moeten en het zonder doek moeten doen (gelukkig maar 1.5 dag in de week). Zoontje is 2.5 maand oud trouwens..!

Ervaringsverhalen? Misschien is het een fase? Ik draag hem heel graag dat scheelt... (doekjesverslaafd).

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Krijsen tot ik hem draag

Ongelezen bericht door Violette » 08 sep 2017 19:07

Hi, welkom!
Het gedrag van je kindje is helemaal normaal. Hij wil graag bij je zijn, hij komt tot rust op jouw lijf. Hij voelt aan je hartslag, je ademhaling en je warmte dat je rustig bent en dat hij veilig kan gaan slapen (tegen jou aan). Hij ruikt een vertrouwde geur van mama. Dit wordt co-regulatie genoemd. Baby's kunnen namelijk nog niet zichzelf reguleren (hun emoties, hun behoeften) en hebben jou daar bij nodig.
Dragen is een logische manier om de behoeften van je baby te vervullen. De draagdoek/draagzak een handig hulpmiddel. Je verwent hem niet. Je doet er zeker goed aan om zijn behoeften serieus te nemen en ze te vervullen. Baby's hebben dat nodig voor een goede ontwikkeling. Daarom wordt voeden op verzoek ook geadviseerd: het is ingaan op de behoefte van je kindje.

Een goed artikel:
https://kiind.nl/logica-van-het-dragen/

En of het dragen later minder wordt: misschien wel, misschien niet. Hangt ook een beetje af van hoe ver je vooruit kijkt. Peuters komen op een gegeven moment in een zelluf doen fase waarin ze vaak niet meer zoveel gedragen willen worden. Maar een slaapje op mama's rug kan een heerlijke veilige plek blijven...
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Marthe

Berichten: 2272
Lid geworden op: 28 sep 2012 15:09
Hobbies: het leven vieren

Re: Krijsen tot ik hem draag

Ongelezen bericht door Marthe » 08 sep 2017 20:16

Mooi verwoord Violette. Sluit ik me bij aan.

Mila, maak je geen zorgen over de oppas. Mijn ervaring is dat kindjes bij verschillende personen op verschillende manieren in slaap kunnen vallen. Nu vallen mijn tweelingzoontjes bij mij vaak aan de borst in slaap, bij papa is dat in de draagzak of in de wagen, bij opa is dat op de arm, enzovoorts. Komt vast goed!
mv4


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Krijsen tot ik hem draag

Ongelezen bericht door Nacho » 08 sep 2017 20:37

WTS

Ter aanvulling: het huilen kan ook komen van vermoeidheid en het kan best zijn dat dragen op dit moment (of voor een langere periode) de manier is om hem te helpen in slaap te vallen.


Olivia3

Berichten: 6624
Lid geworden op: 20 sep 2016 11:42
Hobbies: Leuke dingen

Re: Krijsen tot ik hem draag

Ongelezen bericht door Olivia3 » 08 sep 2017 20:53

Herkenbaar! Ook je onzekerheid. Laat je niet gek maken als mensen zeggen dat je hem afhankelijk maakt, verwend, weet ik veel wat. Echt, dat doe je niet.,
Hier hielp ook alleen de doek. Ik deed er dan ook alles mee. Ik hing de was aan de lijn, ruimde de vaatwasser in en uit, verschoonde de bedden, poetste het huis... Mijn dochter woonde in de doek.
Ze is nu bijna vijf maanden en ze kan prima op een kleedje spelen of in een wipstoeltje zitten. We dragen nog steed heel veel maar het 24/7 in de doek zitten is echt vanzelf over gegaan. Echt!


Jessie6363

Berichten: 15386
Lid geworden op: 28 nov 2011 13:46
Hobbies: .
Locatie: ..

Re: Krijsen tot ik hem draag

Ongelezen bericht door Jessie6363 » 08 sep 2017 22:17

Inderdaad laat je niet gek maken! Nu doen wat nu werkt, en de rest komt later. Wat de oppas gaat doen, dat zie je dan wel. Dat is echt nog ver weg, kindjes zijn nog zo veranderlijk in het begin.

Lekker dragen, als dat te zwaar is voor je lekker samen in bed kruipen. Tuurlijk wil het ventje niet alleen zijn, slim kind.

Wil hij op zo'n moment evt wel.in bed slapen eigenlijk?

Je checkt- luier droog, buikje vol. In de doek gaat hij slapen. Zou bed werken? Niet dat het moet maar ik bedoel probeer je dat of grijp je meteen de doek.

Want misschien is hij gewoon moe en gaat het om het slapen?

Wat ik dan dus wel lekker samen zou doen ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Topic starter
Mila1

Berichten: 15
Lid geworden op: 16 jul 2016 11:11
Hobbies: Dieren, uit eten, spelletjes

Re: Krijsen tot ik hem draag

Ongelezen bericht door Mila1 » 09 sep 2017 21:03

Dames,

Wat een lieve reacties. Dit helpt me enorm :). Vooral de bevestiging dat ik het wel goed doe door hem lekker in de doek te stoppen als hij daar behoefte aan heeft. Ik durf niet meer zonder doek of ringsling van huis haha. Nu zit 'ie ook lekker bij me.
Violette, prachtig artikel!
Het gaat inderdaad vaak om het in slaap vallen. Overdag lukt dat soms zonder doek maar dan wordt hij vrij snel al weer wakker en wil dan in de doek. 's Avonds slaapt hij gelukkig goed in zijn bedje (Vannacht van 10 tot 5 uur geslapen, trotse mama hier!). Lekker in de co-sleeper:).

We dragen gewoon lekker door:). Bespaart ons een hoop stress...!

Plaats reactie