Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Alles wat gaat over overige dragers zolang het maar geen draagdoeken zijn. (MT, Ring Sling, SSC etc.)

Moderator: Mod_Forum_Dragen


Topic starter
Zilvermeeuw

Berichten: 3216
Lid geworden op: 10 jun 2014 21:15
Hobbies: al het handwerk en mijn piano

Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door Zilvermeeuw » 06 mei 2017 11:25

Mijn PIL, overigens de liefste en bestwillende mensen die je je kunt voorstellen, willen voor de eerste verjaardag van ZL deze drager voor hem kopen: https://www.decathlon.nl/kid-comfort-pl ... 37899.html
Hun idee: toen zij jonger waren vond (toen nog dreumes) ML dat ook zo ontzettend leuk.

Naar mijn mening maakt ML het zich onnodig moeilijk als hij ZL in deze drager wil zetten. Het lijkt mij ontzettend zwaar. Aan de andere kant is het wel luchtiger want minder direct contact en zowel ML als ZL zijn nogal zweterig aangelegd, dus in de praktijk draagt ML ZL nu zelden.

Wat ik van jullie graag zou horen is of dit nu echt verschrikkelijk onergonomisch voor ZL is. Als dat meevalt en ML wil het ding graag, dan ga ik niet ingrijpen. Goede relatie met mijn schoonouders gaat wat mij betreft boven het comfort van ML maar niet boven dat van ZL. Dat het dan onnodig zwaar tillen is, dat laat ik ML zijn probleem, want hij staat in principe achter de aankoop. Maar als het echt onergonomisch zit, dan wil ik dus wel kijken of ik de zoektocht in een andere richting kan sturen (tula toddler, wompat, dat soort dingen).

Op deze plaatjes ziet het er namelijk nog best oke uit:
https://s2.bukalapak.com/img/2000742701 ... /image.jpg
http://www.deportesnatura.com/1110-thic ... rt-air.jpg

Terwijl dit eruit ziet als een sneue bungel waarin het kindje bijna moet staan:
https://mevsgavin.files.wordpress.com/2 ... ckpack.jpg

Op basis van de plaatjes zou ik bijna zeggen: als jullie hier gelukkig van worden, koop 'm dan voor zijn tweede verjaardag, maar nu nog niet. Of zie ik nu echt de onergonomische punten zwaar over het hoofd?
Onze zoon is een fors mannetje en behoorlijk sterk (momenteel negen maanden, 78 cm/11 kg, staat nu netjes aan tafel)
San. Ouder van J. '16 en W. '18


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door Nacho » 06 mei 2017 12:48

Ik ken het type drager alleen van vroeger, nu loopt niemand die ik ken ermee. Als ik naar de plaatjes kijk zou ik denken dat het een drager is waar je incidenteel gebruik van maakt. Ik zou zoiets nooit gebruiken bij een kindje van 9 maanden op regelmatige basis. Ik zou het met een kindercampingstoel vergelijken. Voor een weekje kamperen prima, maar voor in huis niet geschikt om je zoontje op te laten zitten. Afhankelijk van hoe vaak je schoonouders de drager willen gebruiken zou ik er dan wat van zeggen.

Wat ik me ook afvraag is als je zoon met 9 maanden al 11 kg weegt, hoe lang hij dan nog heeft tot hij het maximum gewicht van 18 kg heeft bereikt. Ter vergelijking: mijn zl is 11 kg met 2 jaar, dus het zal nogal variëren per kind hoe lang je plezier hebt van zo'n product.

Gebruikersavatar

ronja

Berichten: 8917
Lid geworden op: 17 mei 2011 19:12
Hobbies: van alles en nog wat
Locatie: Zuid Limburg

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door ronja » 06 mei 2017 12:52

Ik zie ze hier (Limburg) nog weleens langskomen. Kennis van ons had er ook 1, weet niet meer hoe oud dat kindje toen was. Geen advies over ergonomie.

mama van twee jongens (12/2012) en een meisje (5/2015)
Moeder van tweeling (12/2012) en eenling (05/2015)

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door Violette » 06 mei 2017 12:55

Zoontje met 9 maanden op 11 kg kan nog zeker 2-3 jaar doen om de 18 kg te bereiken hoor. De curve vlakt enorm af in de dreumes/peutertijd. Dus daar hoef je het niet om te laten.

Ik zie framedragers regelmatig in vakantiesettings. Dus bijv bij in bos/heuvels wandelen, mensen die een weekendje of weekje weg zijn. Ik denk dat niemand met een framedrager naar de supermarkt gaat. Dus ik zou verwachten dat je man hem op vakantie gaat gebruiken (deden je so waarschijnlijk ook?)

Qua ergonomie: op je plaatjes afgaand heb je betere en mindere exemplaren. Kan je zoontje stevig en stabiel genoeg zitten met zijn 9 maanden? Dat zou mijn belangrijkste twijfelpunt zijn. Aangezien de dragers erg weinig ondersteuning bieden en het kindje echt zelf moet zitten. Ik zou denken dat zo'n drager iets is vanaf minimaal 1 maar liever 1,5-2 jaar.
dochter 2014 en zoon 2017


Nacho

Berichten: 1183
Lid geworden op: 16 dec 2016 13:56
Hobbies: kids, schrijven & piano

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door Nacho » 06 mei 2017 13:20

Violette schreef:Zoontje met 9 maanden op 11 kg kan nog zeker 2-3 jaar doen om de 18 kg te bereiken hoor. De curve vlakt enorm af in de dreumes/peutertijd. Dus daar hoef je het niet om te laten.
Dat wist ik niet. Dat gaan wij allemaal nog ervaren ;)


Lindar76

Berichten: 38080
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:25
Hobbies: Nvt

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door Lindar76 » 06 mei 2017 13:38

Wij hebben er nog eentje. De oudste heeft er in gezeten. Hij kon al zitten, dat is wel belangrijk bij zo'n stoeltje. Tenminste, die van ons is een soort stoeltje annex rugzak. Loodzwaar, maar daar had ml niet zoveel last van. Ik heb hem nooit kunnen gebruiken om die reden. Vooral het omdoen...

Maar een stoeltje zit dus niet als een bungel, de benen hangen niet en het kind zit op zhaar kont.

Gebruikersavatar

Plectra

Berichten: 2616
Lid geworden op: 04 aug 2011 19:17
Hobbies: -
Locatie: Groningen

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door Plectra » 06 mei 2017 14:14

Ik ken een aantal mannen die zweren bij zo'n ding. Die mensen zijn bekend met ergonomischer draagmogelijkheden. Idd bij wandelingen/op vakantie.
Kun je sturen op uitproberen: kind in de Bever er in (kun je kijken/vinden hoe hij er in zit) en je man zowel zo'n drager én een Manduca/Tula oid uit laten proberen?
Zijn je schoonouders wel bekend met ergonomische dragers (tegenwoordig hebben we dít, wisten jullie dat??). En ach, als zij dat nou heel leuk vinden en je ML ook en het is voor incidenteel....
Sommige kindjes geven ook duidelijk de voorkeur aan zo'n drager, omdat ze dan vaak heel hoog zitten en heerlijk rond kunnen kijken.
Trotse (draag)moeder van ons eigen (S.2011) en andermans (J.2016) ICSI- wonder

Gebruikersavatar

monske

Berichten: 5513
Lid geworden op: 26 aug 2010 15:53
Hobbies: *
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door monske » 06 mei 2017 14:34

ML heeft altijd een framedrager verkozen boven doek of manduca. Uiteraard niet om thuis mee rond te lopen, ma z wel heerlijke wandelingen mee gemaakt. ZL en DL vonden het ook fijn, inderdaad om rond te kijken.
Mama van ZL 09-2007 & DL 01-2010

Gebruikersavatar

elize80

Berichten: 7619
Lid geworden op: 10 mei 2012 12:48
Hobbies: lalala

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door elize80 » 06 mei 2017 15:42

Plectra schreef:Ik ken een aantal mannen die zweren bij zo'n ding. Die mensen zijn bekend met ergonomischer draagmogelijkheden. Idd bij wandelingen/op vakantie.
Kun je sturen op uitproberen: kind in de Bever er in (kun je kijken/vinden hoe hij er in zit) en je man zowel zo'n drager én een Manduca/Tula oid uit laten proberen?
Zijn je schoonouders wel bekend met ergonomische dragers (tegenwoordig hebben we dít, wisten jullie dat??). En ach, als zij dat nou heel leuk vinden en je ML ook en het is voor incidenteel....
Sommige kindjes geven ook duidelijk de voorkeur aan zo'n drager, omdat ze dan vaak heel hoog zitten en heerlijk rond kunnen kijken.
Ja en je kunt er spullen onder in stoppen, zodat je meer kunt meenemen op een wandeling.

Het neemt wel echt meer ruimte in in de auto op vakantie. Dat zou voor ons een reden zijn om hem niet te willen.

-- Tapatalk --
Moeder van 2 kinderen (2011 en 2014)

Gebruikersavatar

Simba81

Berichten: 4250
Lid geworden op: 26 sep 2014 13:51
Hobbies: Muziek, wandelen, skieen

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door Simba81 » 06 mei 2017 17:38

Mijn broer en schoonzus hebben er een voor lange wandelingen en in de bergen. Alleen broer kan er mee lopen, te zwaar voor schoonzus. Ze hebben hem toen hij kleiner was in de bondolino gedragen maar dat is qua zweterigheid geen optie in de vakantie. M'n neefje zit er echt heerlijk in! En er kan ook nog wat bagage in. Als jullie van plan zijn het te gebruiken voor lange wandelingen is het denk ik voor je ml best leuk. Als jullie dat nooit doen lijkt het me echt zonde van het geld, want even naar de supermarkt of de stad in doe je er denk ik niet mee.
E aug 2014 M feb 2017

Gebruikersavatar

Ckialita
Beheerder
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 27 aug 2010 13:11
Hobbies: borduren, lezen, kleding maken
Locatie: Hoog in Nederland

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door Ckialita » 06 mei 2017 18:08

Violette schreef:Zoontje met 9 maanden op 11 kg kan nog zeker 2-3 jaar doen om de 18 kg te bereiken hoor. De curve vlakt enorm af in de dreumes/peutertijd. Dus daar hoef je het niet om te laten.
Niet altijd. Mijn dochter was met 2,5 echt al de 20 kilo voorbij, en we hebben voor haar maat toen een pre-school wompat aangeschaft ;)
mama van D (08-2010), H (11-2012) en J (04-2015)

Ministash: Babylonia Prunella 4,9 | Girasol Mystica 5,2 | Wompat Pre-School Agua azul | Wompat Medium Iridescence Cuervo

Gebruikersavatar

Violette

Berichten: 6262
Lid geworden op: 31 okt 2014 14:09
Hobbies: koken
Locatie: Randstad

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door Violette » 06 mei 2017 18:11

Oh wow. Mijn 9 maanden was een kilo of 10. En nu met 3 is ze een kilo of 13? 14? De 15 iig nog niet voorbij. Ligt misschien ook aan het postuur van de ouders (hier beiden slank, dus onze baby die consequent op de +2 curve zat, was in het begin wat onwennig).
dochter 2014 en zoon 2017

Gebruikersavatar

Ckialita
Beheerder
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 27 aug 2010 13:11
Hobbies: borduren, lezen, kleding maken
Locatie: Hoog in Nederland

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door Ckialita » 06 mei 2017 18:24

't Meiske is nu 6, zit nog steeds ongeveer op +2 (nou ja, bij laatste meting, ze is nu 131 en 30kg), en eet ongeveer evenveel als mijn dame van 4, die perfect in verhouding 110cm is. Dus ze eet niet abnormaal veel, is gewoon enorm stevig van zichzelf... [cheesygrin]
mama van D (08-2010), H (11-2012) en J (04-2015)

Ministash: Babylonia Prunella 4,9 | Girasol Mystica 5,2 | Wompat Pre-School Agua azul | Wompat Medium Iridescence Cuervo


kaetje

Berichten: 8239
Lid geworden op: 04 apr 2012 07:44
Hobbies: mijn gezin en mijn werk
Locatie: Ergens in het noorden

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door kaetje » 06 mei 2017 18:24

Net als bij elke drager zou ik hem echt live uit laten proberen en eventueel vergelijken met andere framedragers. Qua stoeltje zal er ook verschil in zitten. Misschien hebben sommige verstelbare voetensteuntjes. Ik denk dat het incidenteel niet veel kwaad kan. En als je man en zoontje het samen snel warm hebben is het misschien wel comfortabeler voor hen?

Er is nu ook een drager met een meer open rugpand, weet niet hoe die heet. Misschien is dat nog een alternatief?
ZL1 2010, ZL2 2011 & ZL3 sept. '16

Gebruikersavatar

Geekess
Forum Eigenaar
Forum Eigenaar
Berichten: 15925
Lid geworden op: 30 mei 2009 14:20
Hobbies: Dragen en Voeden
tag: Bzzzz... Opperbij
Locatie: Heerhugowaard ******** Eigenaar forum en blog voor Natuurlijk Ouderschap
Contacteer:

Re: Schoonouders willen 'framedrager' kopen...

Ongelezen bericht door Geekess » 06 mei 2017 19:45

Een framedrager is echt voor lange wandelingen bedoeld waarbij je ook bagage op je rug wilt kunnen meenemen. Zoals hier al eerder gezegd, ze hoeven niet onergonomisch te zijn, maar ze zijn erg zwaar, erg lomp en onhandig.
Maar ga je dus langere afstanden wandelen, dan kan hij fijn zijn. De luchtcirculatie is wat beter omdat het kind niet tegen je aangedrukt zit. Geen geplak dus. En er is - afhankelijk van het model - aardig wat ruimte voor bagage, van een kleine lunch tot een tent.

Toen ik in verwachting was, wist ik nog weinig van dragers in het algemeen, maar zag wel framedragers bij zwerfsportwinkels enzo, dus toen heb ik me een tijdjes daar op georienteerd. Gebruikt je ML de drager voor korte stukjes, dan zou ik het absoluut niet doen.
Dat je ML daar vroeger heerlijk in zag kan ik best geloven, maar dat is niet omdat ze béter zijn dan ergonomische dragers, maar omdat er vroeger hier nauwelijks/geen ergonomische dragers bekend waren. De tijd is vooruit gegaan, en daarmee de mogelijkheden. Gaat het je PIL enkel om het doordrukken van de framedrager, of gaat het hen om je kind net zo comfortabel op je rug kunnen laten zitten ongeacht de drager?
DL1 2009 - DL2 2014
Dragen en Voeden *** Forum en Blog voor het bevorderen van Natuurlijk Ouderschap ***

Plaats reactie